Jump to content

Montering av ankervinsj og VHF ombord i Stauden II

Sydvesten

Recommended Posts

Hva skal man velge mon tro... .. Avgjørelsen må tas i løpet av morgendagen..

Hadde jeg hatt muligheten så tror jeg nesten jeg ville gått for Baatsmanns utvendige løsning. Synes den ser veldig pen og funksjonell ut. Dersom du også samtidig kan unngå konflikt med noen av dreneringsgjennomføringene så må det jo bli veldig bra.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Kikket på en B46 som lå på Nord Koster i påsken, den hadde denne løsningen som baatsman har. Vinsjer her var montert på stb side, og da unngår man vel gassflake problematikken uansett om du ikke har to rom. Jeg har kun gassflaske på bb side på min båt... En slik løsning som baatsman har gir meg også friheten til velge side for montering av vinsjen. Siden jeg kommer til å montere en u kanal på 80mm x 400mm fast i badeplattformen og i denne monteren jeg selve daviten slik at den kan vippes helt opp og ankert da vil stå og vile mot aktersatget når det ikke er i bruk.. Med denne løsningen kommer jeg ikke i konflikt med noen dreneringer.

Ser du skriver at du må ha vinsjen på bb side i et annet innlegg pgs. vekten... Er det noen grunn til dette.... Jeg synes min båt er litt tyngere på bb side enn stb side..... kommer selvsagt litt an på mengede vann og diesel da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har hatt båten liggende med full dieseltank og tom for vann og varmtvann i vinter og da er den litt tung på styrbord. Dette er jo selvsagt ikke noen vanlig brukskonfigurasjon. Ved vanlig bruk er den helt rett. Dersom jeg skal montere vinsj såpass langt ut til siden som jeg må med en innvendig vinsj (grunnet gass på begge sider) og i tillegg sette inn et par tre ekstra batterier så er jeg redd for at det kan bli en aldri så liten slagside ut av det. Vurderer så smått om jeg skal se på muligheten for å få byttet til en utvendig vinsj. De hadde vel en ny type på Seatronic som de viste fram på messa.

Har hatt båten liggende med full dieseltank og tom for vann og varmtvann i vinter og da er den litt tung på styrbord. Dette er jo selvsagt ikke noen vanlig brukskonfigurasjon. Ved vanlig bruk er den helt rett. Dersom jeg skal montere vinsj såpass langt ut til siden som jeg må med en innvendig vinsj (grunnet gass på begge sider) og i tillegg sette inn et par tre ekstra batterier så er jeg redd for at det kan bli en aldri så liten slagside ut av det. Vurderer så smått om jeg skal se på muligheten for å få byttet til en utvendig vinsj. De hadde vel en ny type på Seatronic som de viste fram på messa.

På bildet av min båt ser du båten fulle tanker, 180 l diesel og salongen full av batterier.

Vi sees!

Jeg kommer til å gor innvendig montering på brakett av min vinsj, har alle delene liggende hjemme og vinsjen plasseres på std siden rett under logoen. Selve ankerfeste blir på badeplattformen omtrent et par teakstaver fra utterkanten, omtrent samme plassering som baatsman.. men jeg skrir fast en u-kanal på bade plattformer som jeg deretter fester selve ankerrullen i. Har målt og finner plass, riktignok kun 3 cm klaring mot dieselvarmerer som henmger på skottet mot akterlugaren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Monteringen av ankervinsjen skrider fremover i et forrykende tempo sett med en gammel kommunenasatts øyne,(har hatt sommerjobb i parkvesnet)... Vinsjen er på plass og noe småtteri har jeg selvsagt støtt på... Det som irriterte meg mest var at de syrefaste skruene jeg skulle benytte til å feste alt sammen med "skjærte" seg ved bruk av låsmutter (skulle nok smurt dem litt) og dremelen måtte frem.. Hadde jeg tenkt litt så hadde jeg benyttet andre muttre enn syrefaste siden de er på innersiden og i et tørt miljø. Fikk også en liten konflikt med den manuelle lesnspumpen som medfører at den må fores ut med en 10mm pga litt glemsomhet ved oppmålingen.

Men alt er på plass nå, kun to kabelsko skal på 50 kvadraten før disse skrus fast på henholdsvis starteren og i blokka. Skal også trekke en 2,5 kvadrat fra bryterpanlet ved kartbordet som styrestrøm til hele sulamitten. Hekter denne inn på samme bryter som vinsjen i baugen slik at til og med jeg kan huske at et anker på bryterpanelet forteller meg at dette er til vinsjen. Dette medfører at jeg får to sikirnger på vinsjen akter, en i instrumentpanelt og en rett under brytere på rattpidestallen.

Så i dag blir det test, er jo greit at vinsjen går rett vei når jeg trykker på bryteren og fjernkontrollen, kan jo hende at at en styrestøm eller to til releet må snus.. slik at ned blir ned og ikke opp..

Når det gjelder vippebeslaoet på badeplattformen så ble jeg fornøyd med dette, og tor dette tåler noget mere av sideveis krefter enn det orginale fra ancorlift. Når har jeg 20 cm med kanal som beslaget ligge ned i sammenligne med de 5-6 cm det orginale hadde. Jeg kan også flytte mitt noe lengere inn om det passer når ankeret kommer inn i løpet av dagen...

Forøvrig så mangler jeg fortsatt antenne i mastetoppen, av en eller annen grunn blir den jobben skjøvet foran meg i tid hele tiden.. :confused:

Et par bilder av det som er utvortes, innvortes bilder kommer senere, men det er trangt for en feit mann inne i dette skottet... skal se om jeg får med meg kameraet dit i dag

bilde007r.jpg

bilde008r.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Må innrømme at jeg ikke har lest hele emnet, men ser at du har valgt å gå for innvendig montering av ankervinsj.

Og det tror jeg du gjør rett i da det ikke er tvil om at dette blir den peneste løsningen.

Vurderte selv frem og tilbake , men gikk for samme løsningen selv.

Er kanskje ikke sammenleggbart da det er to forskjellige båttyper, men allikevel :smiley:trim5.jpg

Red. for skriveleifer

Redigert av Brage (see edit history)

Jeg vet ikke hvilken type kjetting du skal bruke.

Antar at dimensjonen er 8 mm.

Jeg har ganske omfattende erfaring både med vanlig galvanisert og syrefast kjetting.

Det er ikke tvil om fordelene med syrefast:

- denne trekker mindre sand inn i kjettingboksen (men utvendig spyleanordning av kjettingen under opptrekk kan motvirke dette)

- denne glir lettere ut og det skapes ikke en "pyramide" ansamling av kjettingen i kjettingkassen som bygger mye i høyden.

Syrefast er noe dyrere i innkjøp (gode priser hos bl.a. Seatronic i Moss), men gir mange fordeler i det lange løp.

Jeg skiftet i år ut kjettingen i baugen til syrefast fordi jeg i fjor fikk dratt inn for mye sand ved oppankring på svai og heving av ankeret.

Da er alt testet med unntak av det å kjøre inn ankerkjettingen som er 8mm og galvanisert(murer bøtten er ikke festet ennå). Vinjsen surrer fint som bare det, alt funket når jeg fant ut hvordan sikringen skulle stå.. Var selvsagt to muligheter her, men det var en smal sak å rette på.

Fjernkontrollen virket fint, og automatisk utkjøring funket fint, den stoppet selv etter en viss tid som skal være rundt 40 sekunder. Bryteren var koblet motsatt, så vinsjen gikk ut når den burde gått inn, så her måtte jeg bytte om to ledninger på bryteren.

Kjettingkassen av type murerbøtte i prima svensk kvalitet er ennå ikke festet, og jeg tygger litt på hvordan jeg best kan få plassert den og festet den.. skroget skrår i de aller fleste himmelreninger, vel i allefall to da.. Så det er ikke lett å få bøtten rett om det er noe krav da..

Hva kan man bygge oppunder murerbøtta med mon tro, ser for meg en mulighet med å støpe fast noen treklosser slik er det blir noenlunde beint.. Eller er det noen som har forsøkt byggeskum.. Den kleber seg rimelig bra fast i allskens underlag og vil sikkert være sterkt nok til å tåle vekten av 70-80kg kjetting.. Noen meninge om dette, det jo forenkle jobben betraktelig etter mitt syn, men er det bra nok... Tenker selvsagt å skru bøtten fast i skorget et par steder også..

Litt på tampen, så tenkte jeg å spleise inn litt tamp i enden av kjettingen av vanlig 3 slått tau på en meter eller så. Dette i tilfelle jeg mot formodning må kappe hele sulamitten og la det går til bunns, da kan jeg kjøren all kjetting ut til tauet kommer ut og kutte dette med en kniv. Hvilken dimensjon bør jeg bruke her slik at det ikke skaper problemer i kjettingkabularet på noen måte

Hadde sansen for denne karabinkkrok løsningen, tror den kan være grei nok den. Det betyr jo bare at jeg må en tur ned i "kjelleren" for å hekte den av om det skulle bli nødvendig og la anker og kjetting blir krabbermat

Jeg har valgt denne løsningen med karabinkrok både for akter og baugankeret:

Da er du iallefall sikret at du ikke får utløst ankeret i full fart om noe skulle skje.

Brann, båt i drift sammen med at noen har hektet ankeret ditt, eller annen potensiell katastrofe. Jeg ville surret fast enden av kjettingen med et tau. Et kapp, og båten er fri..

Å leite etter boltesaks eller baufil blir ikke det samme...

Suzuki

No boat needed..

Du får ikke åpnet karabinkroken dersom det er strekk på den.

Og det er det gjerne dersom det er behov for å la kjettingen gå.

Da må det brukes en pelikankrok.

Og sikkerhetsbeviste seilbåteiere har selvfølgelig alltid boltesaksa klar.

Likte bedre metoden med en stump tau på enden. Et par meter med 8 mm. Spectron. Kappe med øksa om det skulle bli krise.

Fordelen med baatplassen er vi ikke blir enige om hva som er best, det tyder vel på at det ikke finnes noen fasit..

Tror jeg finner meg en taustump og spleiser litt og kombinerer det med en karabinkrok/pelikankrok i andre enden. Kniven er festet i akterstaget, der henger den alltid tilgjengelig... Boltesaksen ligger forløpig i butikken..

chainspliceR9.jpg

Det så jo ut til å være en meget pen og bra løsning du har fått til der Sydvesten. Hadde tenkt å bygge opp et "platå" med hjelp av finerplate som limes med glassfibersarkel e.l. til murerbøtta. Har lest en plass om noen som hadde gjort det med suksess mener jeg.

Ellers går det smått fremover med mitt prosjekt for tiden. Har ikke sett båten på over en uke. Men den som venter på no godt..... :smiley:

Da er jeg i gang med finerplate jobben, var nede i båten i dag og laget en mal i papp.. Har saget ut en plate i kryssfiner og noen støtter her og der. Tenkte å ta detaljene i morgen, skru dette sammen... før endelig montering på onsdag, og da fylles skuten opp til langhelgens tur på 17 mai etter barnetoget.

Det blir kun en skrue i skroget, samt en omvendt u som ligger over akterenden av dieseltanken. Dette vil nok bidra til å holde dette på plass.... men jeg tenker også å spe på med litt PL400 lim?? tror jeg det hetet... mener noen skrev at dette var bra greier til å feste mot glassfiber

Det ser ikke særlig lovende ut for at jeg kommer meg opp i mastetoppen med det aller første, og antenne til VHF'en er jo kjekt å ha. Fant så dette forslaget i annonse på Finn.no

3_1135140990.jpg

Detter ser jo overkommelig ut også for meg, er en liten hake med denne monteringen er at jeg må legge inn litt slakk til justering av masten når jeg fester coax'en, men det kan fint la seg ordne... Er jo ikke mange cm som trengs her

• 10 måneder senere...

Bruker denne tråden igjen siden prosjekt Garmin 4008 skal i gang nå..... muligens i helgen om det ikke blir seilas da.... Det blir en del nema 0183 koblinger til denne gangen og lengden kan bli opp til 8 meter mellom plotter og VHF/AIS..... Frågan er hvor tykke kabler trenger jeg for nema signaler... rekker det med vanlig nettverkskabel til data... Den er jo ikke akkurat så tykk, men siden den er noen signaler som skal frem og tilbake mellom VHF og plotteren, samt AIS mottageren... så blir det jo noen "kabler" som skal trekkes.. så det hadde vært greit om de alle lå i en strømpe

GPS'en bruker nema 0183 og kabelen fra gps'en og til plotteren er jo ikke tykkere enn nettverkskabel og lengden på denne kabelen er vel 15m om jeg ikke husker helt feil....

Du trenger ikke mer enn det tynneste du får tak i :cool: Der går praktisk talt ingen strøm i NMEA-signalene så der blir ikke spenningsfall å snakke om. Om du skal ha 12V strømtilførsel til instrumentene må du regne litt på strømforbruk og kabeldimensjoner...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takker SveinHa, strøm til plotter og AIS kommer fra annet hold i skikkelige kabler, og vil ikke berøre nema koblingen... så da går jeg for en 8 leder av typen nettverkskabel til nema 0183 signalene... glemte i farten at autopiloten også vil litt nema signaler, så trenger jeg vel alle 8 lederne i nettverkskabelen vil jeg tro....

AIS mottaker sender signaler til plotter, 2 ledere

VHF både sender og mottat signaler, 4 ledere

Autopilot mottar signaler fra plotter, 2 ledere

Er det noe jeg har glemt her mon tro, har ikke sjekket koblingsskjemaet ennå... så det kan tenkes jeg trenger flere ledere til nema 0183 for at dette skal funke..

Prosjekt plotter skrider sakte men sikkert fremover...

Malen tapet fast og klar for utskæring... som ble gort med et baufilblad fra Biltema..

40081.jpg

Plotteren plassert....Det er ikke mere plass en det må være..... så kommer frågan om kabelkontakten vil stikke for langt ut og komme i konflikt med baksiden av pidestallen... finner ut av det i morgen når dette skal monteres ombord, nå er det tid for :cheers:

40082.jpg

Ja ikke sant Enzo :wink: .... i morgen blir det kobling til den store gullmedalje, må jo se om jeg får alle dingsene til å snakke sammen.... og hvordan AIS vil presentere sine data kan bli spennende å se...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...