roaldbj Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Jeg er imponert over pågangsiveren din og kompetansen din Sydvesten. Du klarer i løpet av noen timer å forholde deg til navigasjonsinformasjon som jeg har brukt mer enn 20 år på å forholde meg til. Jeg husker første gang jeg brukte radar for småbåter - det var som å komme inn i paradis å kunne peile andre båter med avstand og retning. Min utvikling knyttet til navigasjonsinstrumenter har vært som en skilpaddevanding i forhold til dine ferdigheter. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 4.April.2008 Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Veldig bra plotter og når du får koplet til AIS'en blir det supert. Vet ikke helt hvordan jeg skal få kommentert montasjen, uten å legge en dempe på glede og iveren din. Dersom du hadde montert den på beslag/bøyle kunne du lettere variere innsynsvinkelen på skjermen. Av og til kan det være en fordel når sollyset blir plagsomt. For det blir det - uansett hvor lyssterk skjermen er. Det neste er at når du monterer den fast i pidestallen, regner jeg med at du vil la den stå der permanent - inkl. når ingen er ombord ? Er du ikke redd for at den kan bli for fristende for tjuveradder ? Er jo verdt en del lapper.... Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sydvesten Svart 4.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2008 Det neste er at når du monterer den fast i pidestallen, regner jeg med at du vil la den stå der permanent - inkl. når ingen er ombord ? Er du ikke redd for at den kan bli for fristende for tjuveradder ? Er jo verdt en del lapper.... Geir Den blir nok der permanent ja, men ikke direkte synlig for andre enn de som vet den er der, siden hele pidestallen er pakket inn med ett trekk i tillegg til cockpitkallesjen, ved lengere fravær så kan den enkelt fjernes, faktisk lettere enn om den er på bøyle, men det er en annen sak.... For meg så var det utelukket å ha den montert på bøyle.... enkelt og greit.. Men man alltid utsatt for muligheten for tyveri fra båten eller hele båten... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Har en nema inngnag bak på ST600x kontrollenheten til autopiloten, siden denne står rett under plotteren så er det neppe noen grunn å trekke nmea kabler helt frem til course computeren som står i et skott i en akterlugar om jeg kan jeg bruke denne nema ingangen da til input data til autopiloten fra plotteren? Hvordan er det best å skjøte disse disse tynne ledningene som nema/data kablene er.... Siden jeg får en skjøt i kvadarantrommet og noe småtteri ved kartbordet og course computeren, så er det greit å gjøre dette på en bra måte.... tenker nå på å bruke en rekke "sukkerbiter" til dette, det er tørt og fint ved alle koblingspunkter.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Allan E Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Telefonmontører bruker noen spesielle skjøtestykker. Er beregnet for to ledninger og de ser ot som om de er helt tette. Har desverre ikke noe bilde men det må værenoen her som har et bilde av de skjøtestykkene. Ganske gjennomsiktige. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 ... som ble gort med et baufilblad fra Biltema.. Båten din kommer til å synke. Unga dine kommer til å stryke i matte. Kjerringa di kommer til å stikke av med postmannen. Huset ditt kommer til å brenne ned. 7 års ulykke. Gjør for sikkerhets skyld om jobben med det samme. Bruk et KVALITETSbaufilblad; helst fra en skikkelig dyr butikk. Eneste måten å garantere at det blir bra til slutt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jens_P Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Telefonmontører bruker noen spesielle skjøtestykker. Går ut fra det er denne du tenker på. Fylt med fett (vaselin eller silikon?). Fungerer til tynne ledninger ala data nettverk og telefon. Lampettledning (0,75 mm2) blir for tykke. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sydvesten Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Da er det meste koblet opp og plotteren fungerte som forventet, men litt slurv med nema koblingen gjorde at jeg ikke fikk AIS signalene fram, var ikke nøye nok med nema TX/RX signalene, så den interne kvalitetskontrollen sviktet i første ledd, men ved ytterligere gjennomgang så ble feilen funnet og korrigert på papiret.. Ellers så var det mye "nice to have" greier i dette g2 vision kartet. Det gjenstår å koble autopiloten til plotteren, på grunn av mangel på "små" kontakter.... for kobling inn mot 6002 panelet... Skal også oppgradere softwaren på plotteren som ikke er siste "skrik" Regner med dette er i boks neste helg... Må også lage en ramme på ett par cm rundt plotteren slik at den kommer noe lenger ut siden pidestallen er litt for grunn, nema kontakten bak på plotteren bygger nesten 5 cm rett ut hvilket ikke er noe positivt når man skal felle inn dingsen i en grunn pidestall... Skal sjekke med Belanor om det finnes en vinklet kontakt som ikke bygger like mye... da berger jeg meg uten ramme.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Du skal koble autopiloten til plotteren ? Hvorfor det , er det noe spennende info å få opp på plotteren da. Prøver med andre ord å spørre om jeg også må koble dette for å være up to date Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Hadde vel tenkt å lage ruter på plotteren og se om jeg får autopiloten til styre etter ruten ("nice to have" det også).... noe må man jo bruke alle nema tilkoblingene til... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Aiaiai , fram med mer ledninger her og Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 6.April.2008 Link til dette innlegget Svart 6.April.2008 Detter ser jo overkommelig ut også for meg, er en liten hake med denne monteringen er at jeg må legge inn litt slakk til justering av masten når jeg fester coax'en, men det kan fint la seg ordne... Er jo ikke mange cm som trengs her Jeg er litt skeptisk til å sette pisken opp langs akterstaget, men det går vel og det kan være en grei posisjon for å feste en nødantenne. Et av mine små prosjekter er også å montere en VHF-pisk i hanefoten, men jeg planlegger å bruke en RA111 og montere den med antennepisken nedover (den er ikke så lang at det gjør noe, 30cm eller så). Min bruk vil være AIS, og som reserveantenne til VHF. Pisken til RA111 er den samme som brukes til nødantennen RA114. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.