Jump to content

Tilgang til sikringsboks på Nimbus 31 Ultima 92-mod.


BårdK

Recommended Posts

Dette var jo supert. Det er sikkert en del irr på kontakter og brytere i båten din. Kjøp deg en boks med elektrospray(ikke olje) og gi en liten dusj på alle kontaktflater som rekkeklemmer. brytere, sikringer ol. Jeg ville også byttet ut sikringsholderene med flatsikringer. Porselenssikringene har for liten kontaktflate og kan lett skape problemer. Har du hengesikringer bør de også byttes ut.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har ti tommeltotter eller mere så tror jeg jeg ville tatt dette som et kose prosjekt, båt betyr om du ikke skal la lommeboka blø kraftig og lære seg det meste selv. -Dette ordner du i ro og ferd...påskudd for og ta turen i båten dette.

 

Ser ikke noe i veien for og ha de gamle porselens sikringene, vet at de andre er bedre men vet du om det så vet du og at om du får dårlig kontakt så kan du ta ut sikring og rengjøre litt. Men viktig at du lager lett tilgang til sikringer og gjerne at du bunter opp lednigner ol slik at det er lett og arbeide med strømmen.

 

Jeg brukte proffesionell til montasje av trimflaps i sommer(de nye til volvo) endte med at i vinter måtte jeg re montere alt. ledningene var stappet nedi hulrom løst, henge sikring, osv osv. koblinger lå løst i siderom av motorrom...ble skremt da jeg oppdaget det. Skal ikke bruke firmaet mere og vet at det ikke nytter og reklamere..Tok meg to itmer og rydde opp slik at jeg nå kjenner alle ledninger og hvor de går...

 

lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ca. to tommeltotter :yesnod: og siden jeg nå har tilgang til sikringene på to minutter slår jeg fra meg bytte sikringsbokser. Har også nesten full oversikt over de ulike kursene (skulle sjekke kjøleskapet og da fant jeg ut at jeg har isboks - så nå blir det også isbiter i anker-whiskyen :drink: ).

 

Fikset lampeledningen i dag også etter å ha fjernet og påmontert diverse bekledningsplater. Og nå virker alt bortsett fra hornet. Siden sikringen ikke røk når jeg løsnet kontakten på taket av hardtoppen er det nok hornet som er problemet, så da kjøper jeg nytt horn til uken (vil gjerne ha plast, dette må vel holde: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1477...pkey=006002010).

 

Det var bare et par grader i havna i dag og dermed fant jeg ut at jeg også skulle prøve å finne ut av varmeapp. som heller ikke har virket (Ardic originalt fra 1992 tror jeg). Til min store overraskelse hadde jeg ikke bruksansvisning (det har jeg på det meste av annet utstyr i båten, bra gjort av tidligere eiere). Fulgte derfor ledningen fra varmeren og oppdaget en boks på størrelse med en 20-pakning med sigaretter med en bryter og jammen virket ikke varmeren etter at jeg svitsjet denne - må vel være en eller annen automatsikring dette da? Synes ikke lukten var så plagsom til å være en dieselvarmer (har lest mye om trøbbel med disse), den kan vel ikke være koblet til landstrøm også og at det var derfor den virket (de har jo ofte visse startproblemer)? Har bensinvarmer i elbilen min, og den har faktisk problemer med å starte når det er kuldegrader :confused: .

 

Fikk også testet varmtvannsbereden med vanlig 220 v. til landstrømsystemet - og etter 10 minutter hadde jeg varmt vann.

 

Begynner virkelig å like denne båten og etter å krøpet rundt i diverse hulrom ser alt ut til å være veldig skikkelig gjort - det som er av mindre gode løsninger ser ut til å begrense seg til tidligere eiere som har erstattet diverse skruer og småtning med materiale som ikke er syrefast og en som har lekt elektriker fordi det var så "mange brytere som ikke hadde noen funksjon". Begynner å se verdien av å lære meg mer om disse tingene, men jeg er fortsatt usikker om jeg skal ha de ambisjonene når det gjelder motoren (skikkelig grønn på det området (også)).

 

Takk til min svoger Josef og aller dere her på forumet som har bidratt til at de elektriske problemene foreløpig er løst!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...