daskeladden Startet 18.April.2007 Link til dette innlegget Startet 18.April.2007 noen som har erfaring med Verado? er den en skikkelig bensinsluker som noen mener? Alternativet er Optimax..på en Askeladden 605 Explorer.. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Så vidt jeg vet har Veradoen kommet dårlig ut i testene ved forbruk ved full gass WOT. Snitt forbruk er nok ganske likt på begge motorene. Spørsmålet er vel om båten tåler de ekstra 40kg en Verado medfører (135-150hk) Bedre akselrasjon, lydbilde og innebygget servostyring frister kanskje mer enn ulempen med økt vekt. Klart en 4-takter er mer komplisert enn 2-takteren. Men det er nok prosentvis like mye dilldall på begge :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Spør din forhandler om der har vært sprekkdannelser bak på noen modeller av Askeladden med Verado Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 - Skulle det i så fall bli sprekkdannelser av + 40 kg for Verado på disse? Eller er det sprekkdannelser i gelcoat på grunn av store motorer? I så fall spiller det vel ingen rolle hva som står på dekselet Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Hvis prisen spiller størst rolle, ville jeg satset på en Optimax . Må du ha 135-150 hk?? på denne båten???. Askeladden 605 veier vel ca: 800-900 kg. Med en 115 hk Optimax ville du vel oppnå ca: 30-32 knop. Har selv en Ryds 620 DC med 115 Optimax, som har fungert bra siden 2004 . Verado er helt sikkert en " sprek" motor , men du må nok ut med noen "lapper" ekstra . Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Ser at E-Tec ikke er med i denne diskusjonen, men hva med DEN?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
SvartRøyk Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Nå kommer vel Askeladden prerigget for Mercury motorer og en del av Wave konseptet. Å velge en annen motor medfører ekstra kostnader. (Selvfølgelig ville jeg valgt E-tec hvis det var det det ble spurt om....) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Høres gøy ut med to takter med kompressor! den ville jeg tatt! Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 (redigert) blir som å velge mellom pest og kolera det der vet du. noengang vurdert en ordentlig motor ? forøvrig ingen som leser guttebåtbladet vi menn her? står av og til litt nyttigere - ikke nødvendigvis riktigere - stoff der enn i de andre barnebåtbladene. og, siden denne testen ikke foregår er utført på din båt er dette ingen garanti for at det vil se akkurat slik ut om "testen" hadde vært utført på den. veradoen er forøvrig kjent som en temmelig tørst firetakter og bruker vesentlig mer enn de andre firetakterene - spesielt ved høyere kraftuttak. anywayhow.... here we go.... VImenn 2/06: Redigert 19.April.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 (redigert) kan jo være interessant å lese litt i denne Båtmagasinet-"testen" selv om den ikke har med optimaxen: Motortest: 150 hk utenbords hadde jeg hatt tid skulle jeg luket ut alle: feil grunnet dårlig teknisk kompetanse, oversettelsefeil og slett journalist jobbfeil men noe av det kan vel tilskrives at "testen" er utført av "medelsvensson" og ingen har tatt seg tid til å skyte oversetteren heller ser jeg.... Redigert 19.April.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Verado med kompressor (tror ikke de minste variantene har det) har fått en hel del kritikk for drivstofforbruk over 5000 rpm. Drivstoffmengden øker betydelig i følge Mercury for å øke kjølingen på motoren. Mulig dette skyldes at overladningnen (kompressoren) gir svært høy eksostemperatur som må håndteres. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 tilfredsstilte ikke avgasskravene for europa 2006 heller (muligvis pga for høyt forbruk) og måtte "mekkes om" i Belgia før salg og fortsatt heller ikke da var det siste jeg hørte fra informert hold. merc kommer unna med å ikke klare kravene mens du og jeg og hvermansen ikke kommer unna med det... jfr regler for bruktbåtimport... et sett regler for ... og en annen for .... oss andre..... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.April.2007 Link til dette innlegget Svart 29.April.2007 http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.