Jump to content

Verado eller Optimax?


daskeladden

Recommended Posts

Så vidt jeg vet har Veradoen kommet dårlig ut i testene ved forbruk ved full gass WOT.

Snitt forbruk er nok ganske likt på begge motorene.

Spørsmålet er vel om båten tåler de ekstra 40kg en Verado medfører (135-150hk)

Bedre akselrasjon, lydbilde og innebygget servostyring frister kanskje mer enn ulempen med økt vekt.

Klart en 4-takter er mer komplisert enn 2-takteren. Men det er nok prosentvis like mye dilldall på begge :-)

Link to post
Share on other sites

- Skulle det i så fall bli sprekkdannelser av + 40 kg for Verado på disse? Eller er det sprekkdannelser i gelcoat på grunn av store motorer? I så fall spiller det vel ingen rolle hva som står på dekselet :confused:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hvis prisen spiller størst rolle, ville jeg satset på en Optimax . Må du ha 135-150 hk?? på denne båten???. Askeladden 605 veier vel ca: 800-900 kg.

Med en 115 hk Optimax ville du vel oppnå ca: 30-32 knop. Har selv en Ryds 620 DC med 115 Optimax, som har fungert bra siden 2004 .

Verado er helt sikkert en " sprek" motor , men du må nok ut med noen "lapper" ekstra . :flag:

Link to post
Share on other sites

blir som å velge mellom pest og kolera det der vet du. noengang vurdert en ordentlig motor ?

 

forøvrig ingen som leser guttebåtbladet vi menn her? står av og til litt nyttigere - ikke nødvendigvis riktigere - stoff der enn i de andre barnebåtbladene.

 

og, siden denne testen ikke foregår er utført på din båt er dette ingen garanti for at det vil se akkurat slik ut om "testen" hadde vært utført på den.

veradoen er forøvrig kjent som en temmelig tørst firetakter og bruker vesentlig mer enn de andre firetakterene - spesielt ved høyere kraftuttak.

 

anywayhow.... here we go.... VImenn 2/06:

 

veradomax.jpg

 

veradomax2.jpg

 

veradomax3.jpg

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan jo være interessant å lese litt i denne Båtmagasinet-"testen" selv om den ikke har med optimaxen:

 

Motortest: 150 hk utenbords

 

hadde jeg hatt tid skulle jeg luket ut alle: feil grunnet dårlig teknisk kompetanse, oversettelsefeil og slett journalist jobbfeil men noe av det kan vel tilskrives at "testen" er utført av "medelsvensson" og ingen har tatt seg tid til å skyte oversetteren heller ser jeg....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verado med kompressor (tror ikke de minste variantene har det) har fått en hel del kritikk for drivstofforbruk over 5000 rpm. Drivstoffmengden øker betydelig i følge Mercury for å øke kjølingen på motoren. Mulig dette skyldes at overladningnen (kompressoren) gir svært høy eksostemperatur som må håndteres.

Link to post
Share on other sites

tilfredsstilte ikke avgasskravene for europa 2006 heller (muligvis pga for høyt forbruk) og måtte "mekkes om" i Belgia før salg og fortsatt heller ikke da var det siste jeg hørte fra informert hold.

 

merc kommer unna med å ikke klare kravene mens du og jeg og hvermansen ikke kommer unna med det... jfr regler for bruktbåtimport... et sett regler for ... og en annen for .... oss andre.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...