Jump to content

Bedre værmeldinger over VHF fra 1. mai

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

På KNBF sine hjemmesider står følgende å lese:

Fra 1. mai i år vil kystradiostasjonene sende lokale værvarsler over de maritime VHF-radiokanaler

fire ganger i døgnet på klokkeslettene: 0900, 1200, 1500 og 1800 norsk tid.

Mer om dette på KNBF sine sider her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det kommer, det kommer om enn ikke så brått. Sitat:

"De nye sendetider vil også gjelde for resten av kysten, sendt over øvrige kystradiostasjoners arbeidskanaler.

Innholdet i varselet blir imidlertid i første omgang noe redusert i forhold til varselet over Tjøme radio,

men det er meningen på sikt å få til samme inndeling og innhold på varselet langs hele kysten opp til Kirkenes."

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lokale værmeldinger er blitt sendt over Rogaland Radios arbeidskanaler i flere år sammen med navigasjonsvarsler og trafikklistene så dette er ikke noe nytt. Sist jeg hørte på værmeldingene var nå i påsken. Dette annonseres også på kanal 16 i forkant av varslene.

Lokale værmeldinger er blitt sendt over Rogaland Radios arbeidskanaler i flere år sammen med navigasjonsvarsler og trafikklistene så dette er ikke noe nytt. Sist jeg hørte på værmeldingene var nå i påsken. Dette annonseres også på kanal 16 i forkant av varslene.

Enig at dette har vært før, men har det vært fire ganger i døgnet?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hei.

At det sendes regelmessige værmeldinger over kystradioene er selvfølgelig ikke noe nytt. Men at det nå skal sendes 4 og ikke 3 ganger i døgnet er nytt. Men det som det virkelig skal bli spennende å teste etter 1. mai er om det blir bedre (ikke bedre vær altså :wink:) varsler som er mer inrettet på forholdende langs kysten. Det er dette samtalene mellom KNBF, Maritim radio og Meteorologisk institutt har gått på, og som nå skal bedres.

Lars H.

Hvis nyheten er at vi nå kan få værmeldingen 4 i stedet for 3 ganger i døgnet, er begeistringen min noe begrenset. Men hvis det i tillegg blir rene maritime værmeldinger med vindstyrke oppgitt i m/sek., bølgeretning og bølgehøyder, blir det en klar forbedring. Til eksempel har jeg på forespørsel om værmelding til en kystradiostasjon opplevd å få opplest VGs værmelding fra dagen før, og gårsdagens "dalstrøka innafor" er ikke så forferdelig interessant når en ligger på vent for å gå rundt Lindesnes.

Redigert av kes (see edit history)
quote.gif
Hvis nyheten er at vi nå kan få værmeldingen 4 i stedet for 3 ganger i døgnet, er begeistringen min noe begrenset. Men hvis det i tillegg blir rene maritime værmeldinger med vindstyrke oppgitt i m/sek., bølgeretning og bølgehøyder, blir det en klar forbedring. Til eksempel har jeg på forespørsel om værmelding til en kystradiostasjon opplevd å få opplest VGs værmelding fra dagen før, og gårsdagens "dalstrøka innafor" er ikke så forferdelig interessant når en ligger på vent for å gå rundt Lindesnes.

Hei kes :seeya:
Hvis du går inn på www.knbf.no og leser meldingen som ligger der, så ser du at det er presis dette det hele dreier seg om, nemlig bedre lokale værvarsler på VHF!
Hilsen Syvert :headbang:
knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Hei.

Nå endrer også svenskene innhold og sendetidene for værmeldinger over VHF. I en mail fra svensk Sjöasssistans jeg fikk, står det å lese:

Nya utsändningstider för väder och varningar.

Från 1.a maj 2007 ändras tiderna för Stockholmradios utsändningar till Sjöfarten. Sjövädret på engelska kommer att sändas kl 0600 resp 1800 UTC.

Kustväderprognosen kommer att delas upp i en sändning för ostkusten, (Haparanda-Utklippan) och en för Västkusten, (Utklippan-Strömstad) Tiderna lokal tid blir 0830 / 1630 för ostkusten och

0900 / 1700 för västkusten. Leverantör av prognoserna är SMHI.

Diskussioner pågår med SMHI, om att även sikt, nederbörd och vattenstånd ska ingå i kustväderprognosen.

Varningar och trafiklista sänds var fjärde timme 0200, 0600..... UTC

Den oppdelingen gleder meg, ble litt lei av å måtte høre om været for hele svenske kysten før de endelig kom til f.eks. Koster. Det kunne ta opptil 20 min! Nå blir det altså maks 10 min. Og at de kanskje tar med sikt og nedbør, er jo heller ikke dumt.

For de som ikke kjenner de svenske varslene, er de pt. slik, ryddig og greit:

Måseskär-Nordkoster

Fredag förmiddag

Nordväst, 10-14 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90%

Fredag eftermiddag

Mellan nordväst och nord, 8-12 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 80%

Fredag kväll

Nord vridande till nordost, 6-10 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 30%

Natten till Lördag

Nordost, 5-9 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 20%

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...