OT-flyktning Startet 30.November.2003 Del på Facebook Startet 30.November.2003 Er det noen her som har erfaring med utsettingsramper? Jeg er 'havnesjef' i en bitte liten båtforening med 48 båter i størrelsen 12-22 fot - pluss noen større som henger på bøya utenfor havna, bl a undertegnedes. De fleste båteiere hos oss setter ut båten selv med bil og henger. Til dette formålet har vi et sted i havna en mulighet til å rygge ned med hengern. Men terrenget er langt fra optimal med noe bratt stigning nedover først og deretter ganske langgrundt. Vi vurderer nå å få støpt litt armert betong på stedet for å gjøre det lettere. Nå har dette blitt forsøkt tidligere lenge før jeg flyttet hit og med betong på grunt vann, som i 2 av 3 år også fryser om vinteren, har levetiden til betongen ikke vært det lengste. Tilbudet som vi fikk nå ligger på 27000kr og tilbyderen som har sett stedet anslår en levetid på rund 15 år. Hovedproblemet er det blir en relativ tynn betongplate som ligger på fjellet og da har isen det lett å knekke den med god hjelp av tidevannet Spørsmål 1: Levetiden på betongramper generelt? Noen som vet? Spørsmål 2: Finns det alternativer? Jeg tenkte om det gikk an å få sveiset/galvanisert en rimelig stor stålrampe 2 x 4m. Når vi legger ut brygga om våren og tar den inn om høsten så har vi nemlig traktorhjelp tilgjengelig, så det kunne være praktikabel med en slik løsning. Finns noe slikt ferdig? P.S. Å sprenge i terrenget eller lignende storskala-aksjoner er uaktuellt pga kostnader og grunneierens innsigelser Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 30.November.2003 Del på Facebook Svart 30.November.2003 Rampen i min gamle båthavn er i betong og minst 30 år. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.November.2003 Del på Facebook Svart 30.November.2003 Hei Levetiden er nesten direkte avhengig av betongkvaliteten og kvaliteten på arbeidet som utføres. "vanlig kjellerbetong" har en kvalitet som kalles C25. Det tilsier at en kloss på 10cm x 10 cm x 10 cm tåler et trykk mot toppen på 25 tonn før den knuses. Denne betongen er relativt åpen. Vann trekker inn i det ytterste skiktet og en får frostspreng. Salt "trekker" inn i betongen, og armeringen ruster og sprenger ut stykker av betongen. Ved å gå opp til en betongkvalitet på min C45 (litt dyrere og herder fortere, men leveres av alle blandeverk) unngår en overnevnte problemer. Hjemmeblandet betong når skjelden opp i en betongkvalitet høyere enn C15. Ved å legge armeringen min 45 mm inn i betongen unngår en rust også. Armer godt slik at om en del av grunnen skulle bevege seg vil ikke plata sprekke. Hvis du bruker slik betong og armering samt unngår å tømme betongen igjennom vann bør du ha rampe i 40-50 år uten problemer i det hele tatt. Anbefaler å støpe inn etpar bra surrefester i toppen av rampa for å bruke den dagen noen prøver å dra båten opp på glatta.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.