Jump to content

Miljøpolitikk=Økte drivstoff/diesel priser!?

mateco

Recommended Posts

Nå har Arbeiderpartiet på sitt årsmøte programfestet en nasjonal reduksjon på 30% av Klima gasser. I tidligere budsjettforslag foreslo finansministeren en fjerning av "avgiftsfri" diesel. Et annet parti har sogar foreslått en dobling av drivstoffprisene for å redusere den nasjonale CO2 utslippet.

I disse dager ligger jeg i båtkjøpsforhandlinger om en båt som har relative store dieselmotorer (2 x 250 hk), men er meget bekymret for om jeg kanskje kjøper noe somi fremtiden vil "koste skjorta" å kjøre med.

Er det andre her inne som deler min bekymring?

Hvis dieselprisene økes med f.eks. 50% de kommende åra, så er det mange som vil sitte med båter de ikke har råd til å kjøre samt at omsetningsverdien på disse båtene synker betraktelig.

Kanskje seilbåt er tingen ?????

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Det har vært foreslått av 2 ulike regjeringer at man skal ta bort avgiftsfri diesel for småbåtflåten. Begge gangene har prosjektet blitt lagt ned pga problemer med avgrensning/kontroll og distribusjon av diesel til småbåtflåten. Tror ikke noen prøver en 3. gang

Og kjøper du deg båt med 2x250 hk dieselmotorer blir vel uansett ikke dieselkostnaden den høyeste driftskostnaden så lenge timtallet for bruk av båten ligger innenfor det normale (50-200 timer/sesong)

Jeg deler ikke din bekymring - særlig ikke etter at AP/SV/SP regjeringen som er de mest styringsvillige på tross av sin uttrykte misnøye mot "rikinger i millionbåter som cruiser rundt i Oslofjorden" la ned sitt forslag etter ganske intens lobbying fra Baatplassen medlemmer og ikke minst KNBF

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Seilbåt er tingen :wink: Ikke bare p.g.a. miljøhensyn :smash:

Men for å være litt alvorlig.... Tror helt sikkert at miljø vil stå i større fokus for fremtiden. Det er nok helt nødvendig mht bl.a. de menneskeskapte klimaendringene, som vel nå de fleste har fått med seg. Hvordan dette vil gi seg utslag i politiske vedtak, er helt umulig å forutse. At det kan bli avgiftspåslag på dieselen er vel sannsynlig. Men det det må nok MYE kraftigere tiltak til dersom det skal det monne. Generelt kan man nok likevel si at store forbrukere av energi og utslippsyndere vil leve usikkert i fremtiden.

Eller snekke !Snekke med motor på 25 hk og fart på 6 - 7 knop.Snekkeprisene kommer til å fly til himmels.Det er urettferdig om de med en masse penger skal kunne fortsette å forurense.Derfor er høy pris usosialt.Jeg ser for meg et system med kvoter.500 liter til hver båt pr.sesong.Da produserer hver og en like mye CO2.Sosialdemokratisk korrekt.

Hilsen Gutek -Scand Classic !

Global electricity production accounts for about 37% of all energy-related CO2 emissions. The electricity sector has vast possibilities to reduce its emissions quickly, cost-effectively and efficiently by switching from inefficient and polluting coal and oil to natural gas, co-generation and ultimately to renewable energies

Jeg ser for meg et system med kvoter.500 liter til hver båt pr.sesong. Hilsen Gutek -Scand Classic !

Det blir et par fisketurer med de 316 gampene i Storebro'n da! Eller salg av båten og et par turer sydover med fly som slipper ut like mye CO2 som en passelig stor flåte med fritidsbåter slipper ut gjennom en hel sesong. Dessuten kan jo grekere og spanjoler glede seg over feriepengene mine istedet for at de blir lagt igjen langs vår egen kyst. Det mest miljøvennlige er jo rett og slett å bli liggende i køya om morgenen!

(Beklager! Jeg kunne ikke dy meg!)

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Jeg tar sjansen.... :lol: hvorfor skal bensin til fritidsbåter ha så mye høyere avgifter enn diesel, når bensin på langt nær er så mye mer forurensende? Eller om man snur på det: hvorfor skal diesel ha så mye lavere...... nei jeg stopper der :lol: da det selvsagt er den første varianten jeg mener er riktig vinkling :yesnod:

Jeg tror at selv om fjorårets slag ble vunnet av oss her på båtplassen, så er saken TAPT på sikt.

Hei searay270-1998 :seeya:

Det at "fjorårets slag ble vunnet av oss her på båtplassen" er vel å ta i litt? Oslofjorden Båteierunion hevder at det var de som vant slaget etter å ha sendt et brev til finansministeren! Jeg tror nok det er riktigere å si at det var det organiserte båtlivet som vant det slaget. I all ubeskjedenhet bidro vel også KNBF en smule i så måte. Når det gjelder fremtiden, er jeg betinget optimist. Dette forslaget har vært fremmet flere ganger og hver gang vi har bidratt til å legge ballen død. Hvis vi skal kunne stå imot også i fremtiden, trenger vi et mye sterkere forbund med flere medlemsforeninger og flere enkeltmedlemmer! Det er i alle fall rimelig sikkert.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Syvert;

kan du forklare en enkel sjel, hjemmehørende langt fra havet om sammenhengen mellom å bruke feriepengene i Spania / Hellas og prisen på drivstoff til båter ? Hvorfor er det en menneskerett og bruke ubegrenset med drivstoff til subsidierte priser ?

Såvidt jeg kan ressonere er det bare i fantasiland det finnes en sånn sammenheng, men mottar gjerne argumenter.

PS - det kan ikke TENKES at avgiftene på flytrafikk kommer til å økes samtidig da ? Bare som et tankeeksperiment altså...

Suzuki

No boat needed..

Du må da ike finne på å kjøpe en lakentørker! Hva er kosen å sitte ned i kjelleren å ikke kunne se ut.

Nei, få deg ei snekke eller en annen type motorbåt. Du behøver ikke på død og liv ha en stor diselmotor i kjelleren. Det finnes nok av typer å velge i mellom. Ønsker en litt mer komfort kan man jo feste øynene på en trawlertype, som har en beskjeden motor i størrelse og som gjør en behagelig fart rundt 8-10 knop.

Men, seilbåt, ikke tenk tanken engang. Snart oversømmes markedet av brukte tyske pinnebåter som får vanskeligheter å finne nye eiere.

Et velment godt råd. :wink:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg tar sjansen.... :lol: hvorfor skal bensin til fritidsbåter ha så mye høyere avgifter enn diesel, når bensin på langt nær er så mye mer forurensende?

Ikke vet jeg. Men å tro at avgiftene på bensin til båt skal forsvinne....det blir som å tro på julenissen.

Akkurat Julenissen er det vel viktig å tro på... men jeg er for et forslag om å doble drivstoffprisene slik de er pr idag.

Jeg likte også forslaget om kvoter. Kvotene kan være så høye at vanlige folk ikke blir berørt, men de som virkelig gir f... i hva og hvor mye de slipper ut, får ikke muligheten til det lenger. På den måten får vi bukt med de verste av de verste.

Jeg likte også forslaget om kvoter. Kvotene kan være så høye at vanlige folk ikke blir berørt, men de som virkelig gir f... i hva og hvor mye de slipper ut, får ikke muligheten til det lenger. På den måten får vi bukt med de verste av de verste.

:puke: Og hva er så en passelig kvote ??? Skal en ta utgangspunkt i en som ligger på land halve sesongen og har en motor på 50 Hk og 50 driftstimer, eller en som har en 300 Hk og 200 driftstimer, eller snakker du om verstinger på 2x1000Hk og 200 timer ??? Hva er normal bruk ? En som bruker båten til å pendle til jobb, skole mm, har ikke han ett normalt bruk ?

Avesyken er sterkere enn sexdriften hos mange... :puke:

Hvorfor er det en menneskerett og bruke ubegrenset med drivstoff til subsidierte priser ?

Subsidierte priser?

Man kjøper inn råolje, raffinerer den og får diesel. Så selges dieselen med en passelig fortjeneste til utsalgsstedet. Utsalgsstedet legger på en passelig fortjeneste. Så kommer staten og legger på grunnavgift. Dernest legger de på en solid CO2-avgift. Det hele avrundes med å beregne 25% moms på dieselpriser, avanser, og selvfølgelig på avgiftene også.

Hvor i dette regnestykket kommer subsidieringen inn?

Lotus

Et velment godt råd. :wink:

Velment? Enig i at en trenger ikke svære diselmotorer for ha et hyggelig båtliv i en motorbåt, men hva er galt med å bruke seil som framdrift? Jeg tror respekten for miljøet vil synke ned i båtfolk flest og da kan en jo lure litt på hva som kan oversvømme markedet.

Du må da ike finne på å kjøpe en lakentørker! Hva er kosen å sitte ned i kjelleren å ikke kunne se ut.

Astor slår til......

Seilbåter er nok ikkje den båttypa der folk er minst ute!! Heller ein stor sosial cockpit med skikkeleg kalesje, enn ein liten sofa som blir overbefolka dersom det er meir enn fire ombord! Dette er diverre ein realitet på båter med lukka avdeling som er omlag 30 fot.

Seilbåt er utvilsomt framtida, også ut frå eit miljømessig omsyn. Truleg har vi kun opplevd byrjinga på dei innstrammingane som vil kome på "unødvendig" ureining.

Jeg tror at det blir full avgift på all diesel og til kystflåten, så da er problemet med pumper en saga blott. Om det ikke kommer i høstens budsjett så kommer det før eller senere. Det virker å være enighet i regjeringen om at tiltak til å redusere CO2NOX utslippene vil komme og jeg har vanskelig for å se at fritidsbåtflåten skal være unntatt de avgifter som andre et pålagt.

Så jeg tror nok an KNBF fortsatt bør ha ladet med skarp ammunisjon, for siste slag er ikke over ennå..

Jeg er også en meget enkelt sjel som heller ikke ser sammenhengen mellom økte dieselpriser vil føre til flere sydenturer for Ola og Kari. Jeg ser at enkelte her sier at vi kommer til å reise til thbailand og andre steder... De som reiser til syden gjør nok dette uansett om dieselen til fritidsbåten koster 7 eller 11 kroner literen.

Man kan jo enket ta det med ro, og om en har flere tusen hk under dørken, så trenger man ikke bruke alle sammen... Min båt har en slik spak som gjør at jeg kan regulere hastigeten og dermed forbruket... Jeg registrer jo at enkelte motorbåter åpenbart kun har en bryter som enten er av eller på når det gjelder hastighet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

:puke: Og hva er så en passelig kvote ??? Skal en ta utgangspunkt i en som ligger på land halve sesongen og har en motor på 50 Hk og 50 driftstimer, eller en som har en 300 Hk og 200 driftstimer, eller snakker du om verstinger på 2x1000Hk og 200 timer ??? Hva er normal bruk ? En som bruker båten til å pendle til jobb, skole mm, har ikke han ett normalt bruk ?

Avesyken er sterkere enn sexdriften hos mange... :puke:

Kvote skal ikke gå spesielt på båt, men på hver enkelts totale private forbruk av fossilt brennstoff.

Man kan da fritt velge om man vil kjøre mye bil, bruke mye båt, reise mye med fly osv.

Jeg er også en meget enkelt sjel som heller ikke ser sammenhengen mellom økte dieselpriser vil føre til flere sydenturer for Ola og Kari. Jeg ser at enkelte her sier at vi kommer til å reise til thbailand og andre steder... De som reiser til syden gjør nok dette uansett om dieselen til fritidsbåten koster 7 eller 11 kroner literen.

Som vi har snakket om i andre tråder Sydvesten så for å hjelpe din enkle sjel litt så kan jeg nevne et er det et par momenter som driver oss til å gjøre andre ting enn å være på jobb.

1. Fritid (les ferie) de fleste av oss har 2-3 sammenhengende uker fri

2. Cash. Vi har noen kroner å avse på ferie/fritid

Greia er at vi bruker pengene vare etter noen momenter:

Må - mat, hus etc.. nødvendige trivialiteter

verd - vi verdsetter en aktivitet så høyt at vi velger å legge tid og kapital i det (reise, båtliv, hytteliv)

lyst - Bilkjøp/båtkjøp er for meg følelse og lyst. en har verken behov eller kan helt se verdien isolert sett men gjør handelen fordi en har lyst.

Hvis momenter kommer inn som gjør at "verd" og "lyst" parameterne forsvinner så sitter vi i gjen med må. Svært få "må" ha båt...

Så hvis " verd" og "lyst" går den i den maritime disfavør så kommer andre aktører inn i livet vårt og tar opp "verd" og "lyst" Dette kan f.eks. være sydentur, golftur etc..

Lastene hos oss mennesker er konstante..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...