Jump to content

Miljøpolitikk=Økte drivstoff/diesel priser!?

mateco

Recommended Posts

Kvote skal ikke gå spesielt på båt, men på hver enkelts totale private forbruk av fossilt brennstoff.

Man kan da fritt velge om man vil kjøre mye bil, bruke mye båt, reise mye med fly osv.

Hvis disse kvotene blir omsettelige ser jeg for meg at store deler av mitt båthold kan finansieres ved å selge drivstoffkvoter :lol:

Nettopp.

Med kvoter får man både i pose og sekk.

- Totalforbruket bir 100% forutsigbart.

- De som vil bruke mye kan kjøpe kvoter av dem som bruker lite

- De som bruker lite blir belønnet i form av inntekter ved kvotesalg.

Skal bli spennende å se hvordan det går når alle kineserne har kommer opp på europeisk levestandard. En bil til hver kineser - Det blir forbruk å skrive hjem om :cool:

Skipsfarten har en sterkt økende grønn profil. Sitter her med tabeller over Ozone Depleting Substances og Global Warming Potential for forskjellige kjølemedier. Det er til å få fnatt og store :eek: av.Og jeg ser veldig liten grunn til å holde fritids flåten utenfor. Ihvertfall har jeg problemer med å finne argumenter for vi skal fritas. :headbang:

Håper for vår egen del at det blir avgift på diesel til fritidsbåt. Gjerne en dobbling i pris. Pris på bensin bør også dobbles.

Siden flyreiser også er nevnt. Innfør kvoter på reiser,lengde på reiser. Et par flyreiser pr. år pr person. Ikke salgsbare. det er ingen menneskerett å fly verden rundt for morroskyld.

Redigert av hei (see edit history)

Here we go again...

Det er ei stund siden Jens lurte på hvorfor befolkningen på Innherred ikke hadde starta grunnarbeidet til gasskraftverket på Skogn. Og det ser det faktisk ikke ut som det blir noe av...

Jeg ser frem til den dagen de rødgrønnes velgere holder vareopptelling over løftebrudd. Og jeg håper de samme velgerne retter baker for baker når konsekvensene ikke lenger kan bortforklares, når landet ikke lenger er beboelig, all industri er lagt død, oljefondet er sendt til korrupte ledere i u-land og sistemann har slukka lyset.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg tror vel også at personlige kvoter er den rette veien å gå for å redusere forbruket av en ikke-fornybar ressurs og for å få bukt med utslippene av klimagasser.

Så velger man selv.

Bruker man bil til jobben hver dag, blir det ingen sydentur eller båttur.

Reiser man til syden, blir det lite båttur.

Hvis ikke man kjøper kvoter.

Personlige kvoter...svada. I fremtiden er det pengemaskinene som putrer rundt, mens vi andre seiler rundt med båter uten motor, padler rundt i alle slags farkoster....eller?

Skjønte ikke helt den tanken (drømmen) Mulligan.

Men at drivstoffet blir dyrere er nok ganske sikkert, det blir nok innført misunnelsesavgift (også kalt miljøavgift) om ikke så lenge.

Men at drivstoffet blir dyrere er nok ganske sikkert, det blir nok innført misunnelsesavgift (også kalt miljøavgift) om ikke så lenge.

Skjønner ikke hva som er så misunnelsesverdig med å brenne av mest mulig drivstoff for å komme seg ut på fjorden. I tillegg til å støye en hel del, medfører det også ekkel lukt og røyk. :wink:

Skjønner ikke hva som er så misunnelsesverdig med å brenne av mest mulig drivstoff for å komme seg ut på fjorden. I tillegg til å støye en hel del, medfører det også ekkel lukt og røyk. :wink:

Ikke noe misunnelsesverdi med det. Et billig lettkjøpt argument...

Poenget er at fritidsbruk av båt betyr null og niks i miljøregnskapet.

Hvor mye drivstoff bruker 1 - en - stk lastebil som går i daglig transport langs trafikkfarlige norske veier, anelse?

ca 100 ganger mitt årlige forbruk (100+ timer)......

Jeg oppfatter situasjonen slik:

Både i Norge og i andre land ønsker politikerne at forbruket av fossilt brennstoff skal ned. Dette omfatter også privat forbruk, og så langt har man nøyd seg med å oppfordre oss vanlige borgere til å bruke mindre. Etterhvert kommer politikerne til å oppdage at dette ikke holder, og at man må ty til andre virkemidler. Hvike virkemidler har man? Jeg nevner noen. Det finnes sikkert flere:

1. Gjøre prisene så høye gjennom avgifter at forbruket reduseres.

2. Innføre kvoteordninger, men holde prisene på et akseptabelt nivå.

3. Gjøre begge deler.

Hvis det skal gjøres noe - og det tror jeg man må før eller siden, så vil jeg foretrekke en kvoteordning framfor skyhøye priser. Jeg var innom en spørreundersøkelse på nettet for en tid siden der man kunne se hvordan man lå an i forhold til andres forbruk ved å svare på en del spørsmål. Fant ut at mitt forbruk lå langt under gjennomsnittet.

At noen velger å late som problemstillingen ikke eksisterer ved å kalle det svada osv er greit nok for meg. :smiley:

Lasse, mener du kvoter for CO2 eller drivstoffkvoter ?

Myndighetene kan gjøre mye med utslippene hvis de tar bort eller redusere hk avgiften,øker skrotavgift på bil,senker engangs avgiften på bil med lite drivstoff forbruk og lave utslipp. Men det gjør de sålangt ikke. Neste store stygge ulven blir NOX.

Neste store stygge ulven blir NOX.

Ulven er nok identifisert for lenge siden.... og ikke nok med det 1 stk NOX = 17 stk CO2 omgjort i ekvivalenter... Så NOX'en er nok hakke værre og vel så det for klimaet enn CO2... så morroa har knapt nok startet.. Her blir det mye snacks i fremtiden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Norges andel av den globale utslipp av CO2 i 2005, utgjorde ca. 3%.

Av disse 3%, som forøvrig tilsvarte 43,1 mill tonn CO2. Av disse 43,1 mill tonnene utgjorde 0,2 mill tonn bruk av "småbåt" (Både diesel og bensin). Tallet tilsvarer 0,46% av den nasjonale utslippet og 0,0015% av den globale.

Tallene er hentet fra : http://www.ssb.no/emner/01/04/10/klimagass...7-02-12-03.html

Jeg skjønner at alle må bidra, men myndighetene bør nok kikke andre plasser hvis det skal monne noe.

Her på berget setter vi strenge krav til rensing av utslipp ved evt. bygging av gasskraftverk.

Hvis myndighetene virkelig mener noe med sin miljøpolitikk: Hvorfor ikke sette krav om rensing av utslipp til europeiske gasskraftverk som vil brenne Norsk Gass. Ingen rensing-Ingen Norske Gass leveranser!!

Men det vil nok aldri skje uten et samlet internasjonalt samarbeidet mellom gassleverandører World Wide.

Alle må bidra, og en halvering av norsk motordreven småbåttrafikk vil redusere den nasjonale CO2 utslippet med formidable 0,23% mens den globale andelen vil utgjøre 0,00075 %. Men alle monner drar sa sjøulken som pissa i havet !!!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

At noen velger å late som problemstillingen ikke eksisterer ved å kalle det svada osv er greit nok for meg. :smiley:

Det jeg siktet til med å kalle noe svada var personlige kvoter.

Miljøhysteriet ser jeg, men personlige kvoter har jeg null tro på. Hva med avgrensninger her, blir :crazy: bare med tanken.

Men tar jeg feil skal jeg legge meg flat og spise kvotene mine......men sannsynligheten for det er mikroskopisk :wink:

Leste idag på forsiden av Teknisk Ukeblad at Kina skal bygge 600 KULLkraftverk i løpet av de neste 8 år. Statsministeren vil jo gjerne selge norsk CO2-renseteknologi som ikke finnes - og antagelig ikke finnes de nærmeste årene heller. Han vil, han har ikke gjort det ennå. Noen fortalte meg nylig også at det et annet sted i fjern øst ligger noen andre store kullforekomster åpen på overflaten. De har for en del år siden begynnt å brenne og gjør det fortsatt.

Det hele er så latterlig.... men politisk korrekt er det jo :yesnod:

Angående kvoter: blir dette innført i privatmarkedet kommer svartebørsen og smuglingen til å gå til værs. Og så må vi huske at distriktene må få ekstra-kvoter :flag:

HEller ikke skjønner jeg hvor de skal plassere all CO2, greit nok at man kan bruke det som trykkstøtte noen steder. Men å plassere det andre steder under bakken - og så mange steder finnes vel heller ikke - må jo koste enorme mengder med .... energi.

Det kan stemme med det tallet jeg hørte at Kina fyrer opp en nytt kullkraftwerk hver uke... men fremdeles så er CO2 utslippet pr. innbyggger i Kina betydelig mindre enn her på bjerget.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Lasse, mener du kvoter for CO2 eller drivstoffkvoter ?

Myndighetene kan gjøre mye med utslippene hvis de tar bort eller redusere hk avgiften,øker skrotavgift på bil,senker engangs avgiften på bil med lite drivstoff forbruk og lave utslipp. Men det gjør de sålangt ikke. Neste store stygge ulven blir NOX.

Jeg er personlig ikke så veldig engasjert i dette, Slagskipet

Det jeg mener at hvis man ønsker å begrense et forbruk av et eller annet (samme hva det er) så kan det enten gjøres ved å sette opp prisen på varen eller ved å innføre kvoter på forbruket. Snakker vi om energi så ville jeg foretrukket en kvote framfor høyere priser.

Jeg tror også at myndighetene ønsker å redusere vår forbruk, så problemstillingen er ikke helt urelevant. Det vil selvfølgelig ikke skje noe i dag, men kanske om en del år?

Bare for å kaste litt mer bensin på bålet, her er hva avisen Fiskaren skrev for kort tid siden:

Dato: 28-03-2007 Side: 04

Slipper ut like mye som 22.000 biler

Hvaler: Ett eneste offshorefartøy slipper ut like mye miljøgift som 22.000 personbiler på landeveien. Kysttrafikk og fiske er fremdeles de største klimasynderne.

Gunn Hedberg

grunn.hedberg@fiskaren.no

At ett offshorefartøy slipper ut NOx (nitrogenoksider) tilsvarende det 22.000 biler gjør om dagen kom fram på konferansen Fremtiden for norsk skipsfart , som nylig ble holdt i Haugesund. Det som skjer i Nordsjøen er en daglig miljøulykke, skriver Sjøfartsdirektoratets blad Navigare .

90 prosent sjøveis

Alle vet at verdens utslipp av klimagasser må ned om vi skal hindre framtidige katastrofer på jorda. 90 prosent av verdens varetransport skjer sjøveien, og dermed blir de et viktig bidrag til forverret klima.

Samtidig er det et ønske om at mer transport skal foregå sjøveien, fordi mange byer kveles av eksos fra transport av varer og mennesker. I den sammenhengen er sjøtransport et miljøvennlig alternativ, fordi ett enkelt fartøy kan frakte svært mye i forhold til en trailer.

Løsningen blir da å redusere utslipp av NOx, CO2 (karbondioksider) og SOx (svoveldioksider). Det er særlig utslipp av NOx skipsfarten er skyld i. Hele 40 prosent av utslippene i Norge kommer fra kysttrafikken og fiskefartøyene.

Norge er forpliktet av Göteborgprotokollen til å redusere sine NOx-utslipp med 27 prosent innen 2010. Det finnes flere måter å gjøre det på. Mulige tiltak er bedre forbrenning, filter og katalysator.

En annen løsning er å bytte ut tungt drivstoff med mer miljøvennlige alternativ. Katalysator kan redusere NOx-utslipp, men ulempen er at utslippene av de to andre miljøgiftene øker litt.

Dyrt å utvikle

Det beste er å innføre moterer på ren gass, ifølge Navigare. En annen mulighet er hybrider mellom gass og diesel, motorer som kan bruke begge deler.

Det er dyrt å utvikle ny teknologi. I den sammenhengen bør oljeindustrien bidra, i tillegg til NOx-avgiften som legges på skipsfarten.

Fritidsflåten slipper ut forsvinnende lite forurensing i forhold til det totale utslippene. Det var også hovedpoenget for at det ble lagt på is denne gangen. Tipper det går noe tid før det kommer på banen igjen, men at det kommer og at det vil bli gjennomført er hevet over tvil.

Sats på seilbåt, da får du nok like stor båt som den du ser på og har spart en 1 mill eller så på kjøpsprisen og så sparer du 20-30.000 pr år i drivstoff... Satser du disse pengene i REC eller andre alternativ energiselskap så blir du nok en meget rik mann om noe år...:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Du må da ike finne på å kjøpe en lakentørker! Hva er kosen å sitte ned i kjelleren å ikke kunne se ut.

Nei, få deg ei snekke eller en annen type motorbåt. Du behøver ikke på død og liv ha en stor diselmotor i kjelleren. Det finnes nok av typer å velge i mellom. Ønsker en litt mer komfort kan man jo feste øynene på en trawlertype, som har en beskjeden motor i størrelse og som gjør en behagelig fart rundt 8-10 knop.

Men, seilbåt, ikke tenk tanken engang. Snart oversømmes markedet av brukte tyske pinnebåter som får vanskeligheter å finne nye eiere.

Et velment godt råd. :wink:

De som har seilbåt ser (og føler) nok mer av naturen og det våte element enn de som har motorbåt. Greit nok at det ikke alltid er like fint å stå ute men kom ikke her å si at dere SER mer i en motorbåt med kallesje....

De som har seilbåt ser (og føler) nok mer av naturen og det våte element enn de som har motorbåt. Greit nok at det ikke alltid er like fint å stå ute men kom ikke her å si at dere SER mer i en motorbåt med kallesje....

:cool: Det er mulig styrmannen på " lakenbåten " ser godt, men jeg er ikke i tvil om at motorbåt mannskapet ser mer enn seilbåtmannskapet. Dette er i hvert fall min egen erfaring, og ja, har hatt begge deler.. Ved litt ruskevær, trekker resten av mannskapet ned i kjelleren på seilbåten, men mannskapet i motorbåten, sitter godt og varmt " oppe ". :wink:

Er det god miljøpolitikk å øke drivstoffprisene? Tja.... la meg komme med noen enkle betraktninger.

Kina blir om få år verdens største utslipper av CO2. CO2 bidrar i følge de fleste eksperter til drivhuseffekten, men det er også en gass som er 100% forurensningsfri og grunnlaget for alt liv på jorden.

Kina fremstiller 75% av sin energi ved hjelp av kull. De har gått fra å ferdigstille et nytt kullkraftverk hver 9. dag til å ferdigstille et kullkraftverk hver 7. dag for øyeblikket. Men skal de holde målsettingen om 600 nye kullkraftverk de neste 8 år, må de ned i 5 dager. Målsettingen er høy fordi de har behov for 30% energiøkning i året. Et vannvittig høyt tall.

Stoltenberg vil bruke norske skattekroner for å kjøpe CO2 utslippskvoter i utlandet. Da han nylig var i Kina uttalte han at Norge burde hjelpe Kina. Kineserene er på sin side villige til å selge utslipsskvoter til Norge. De tar gjerne i mot norske skattekroner, for de bryr seg jo filla om egne utslipp. Selge kvoter til Norge og samtidig slippe ut CO2 i uante mengder ser ut som en glimrende forretningside. Ja takk, begge deler.

Blir verdens miljø bedre av Stoltennbergs klimapolitikk? Så langt jeg kan se øker de globale utslippene i takt med de skattekronene vi gir til Kina. Vi får imidlertid en god samvittighet for disse skattekronene. Eller?

Ytterligere CO2-avgifter på marindiesel? CO2-avgiften nå er jo betydelig høyere enn prisen på CO2-kvoter. Burde ikke CO2-avgiften matche prisen på hva en CO2-utslippskvote koster? For regjeringen er det jo akkurat det prinsippet som gjelder når de kjøper utslippskvoter. Da bør det vel gjelde for meningmann når han slipper ut CO2? Betale det kvota koster, ikke mer, ikke mindre?

For øvrig holder ikke dette snakket om å redusere forbruket av fossilt drivstoff til troende. For fjoråret økte alle land i Europa sine utslipp betydelig. I USA var økningen noe mindre enn tidligere, men fortsatt en stor økning. I Asia var økningen stor og i Kina var økningen formidabel. Fortsetter det slik, er CO2-utslippene doblet innen 2030. Skjerper vi oss som best vi kan og så mye som er realistisk å få til med god vilje og masse penger, skjer ikke doblingen før 2050.

Med andre ord. Vi er fortapt. Det finnes ikke håp. Det tar nemlig 100 år fra vi reduserer til reduskjonen merkes på det globale klimaet.

Vi får trøste oss med at forskere som har spådd globale katastrofer uten unntak har hatt feil hver eneste gang opp gjennom historien. Vi får håpe de tar feil denne gangen også. Det er vårt eneste håp. Ingen tror vel at Kina vil slutte med kullkraft og at USA vil slutte med bilisme? Og alternativet? Bygge noe som skaper avfall som er radioaktivt i 100 millioner år og der selv små utslipp kan forgifte en hel klode? Tjernobyl slapp ut noe småplukk som gjør at norske sauer og rein vil være mer eller mindre radioaktive i en halv evighet. Sellafield slipper ut mer dritt i Irskesjøen enn noensinne og det gir verden kreft i 100 millioner år.

Kjekk framtid dette her.....

Og hva hvis CO2 likevel ikke er den store stygge ulven?

Da blir det bare Jehovas vitner igen som forteller at verden snart vil gå under.

Men kanskje er Jehovas vitner mer troverdige enn verdens politikere.....

At drivstoffavgiftene kommer til å øke i årene som kommer og at avgiftsfri diesel forsvinner ser jeg på som 100% sikkert. I tillegg til at det er de mest avgiftskåte politikerne som nå styrer kan de nå også begrunne det med målet om 30% nedgang i utslippene og at de som har store motorer også må være med å bidra.

Men kan ikke helt se logikken ved at diesel som brukes til båter skal være unlatt for avgifter mens bensinen som brukes i de er med avgifter.

Logikken er at farget diesl kan man ha kontroll på. Da holder det med grunnavgift, co2-avgift og moms. Farget båtbensin kan man ikke ha kontroll på. Man har da valget mellom å legge den avgiften som erstattet km-avgift også på båtdiesel eller la være. Fortrekker du at de legger denne avgiften også på båtdiesel siden det er vanskelig å fjerne den fra båtbensinen?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...