Jump to content

Miljøpolitikk=Økte drivstoff/diesel priser!?

mateco

Recommended Posts

Dinosaurene betalte IKKE miljøavgifter, og vi ser hvordan det gikk med dem.
:lol::lol::lol::cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Er diesel/bensin så dyrt i Norge når vi sammenligner epler og epler? Tenker da på land som det er naturlig å sammenligne seg med og hensyntatt lønnsnivået i landet?

Som andre ynder å si, så lærer jeg gjerne!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er diesel/bensin så dyrt i Norge når vi sammenligner epler og epler?

Som andre ynder å si, så lærer jeg gjerne!

Selvsagt er bensin og diesel dyrt i Norge :wink: , sammenligner en med f.eks India så kostet en liter bensin der litt over en US dollar for literen i 2004 når jeg var der. Den gangen var det ca. kr. 6.50 for literen og lønningene lå da på rundt 1000 kroner i måneden for de som var rimelig brukbart betalt og hadde råd til et kjøretøy.. Så konklusjonen må vel være at bensin og diesel er dyrt i Norge :crazy: eller det er sikkert noen her som mener at drivstoff er dyrt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En ting slår meg og det er at i de modellene som benyttes for å forklare CO2 problemet så er sola en konstant faktor. Og det kan da umulig være rett ?Solaktiviteten er veldig høy nå forresten og det vil påvirke jorda også. For de som har mulighet så ta en kikk i Drammens Tidende i dag. Et veldig interessant leserinnlegg der skrevet av Ernst Thue som vel konkluderer med at sola er skurken og ikke menneskene.

Er diesel/bensin så dyrt i Norge ...? ...og hensyntatt lønnsnivået i landet?

Hva har lønnsnivået med det å gjøre?

Dersom svenskene skulle hatt halv lønn i forhold til oss og tilsvarende halv diesel/bensinpris, tror du det ville gå upåaktet hen i grensestrøkene? Har du sterk avvikende avgifter/prisnivå i et land i forhold til nabolandene da hjelper det bare å stenge grensen (i ytterste konsekvens).

En ting slår meg og det er at i de modellene som benyttes for å forklare CO2 problemet så er sola en konstant faktor.

Som enhver annen forbrenningsprosess varierer også sola. En annen sak er jordas bane rundt sola, som har varierende baner og avstander til vårt felles varmeelement.

Desverre ble det ikke plass til dette i Al Gore's film, da det var viktigere å få med tegnefilmen om frosken.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Forundrer meg over en ting i disse energikrise-tider. Hvorfor er det en menneskerett å subsidiere kraftkrevende industri med billig kraft? Steng disse enorme slukene, selg kraften dyrt til utlandet. Arbeidskraft er det skrikende behov for. Neida la oss ta i bruk, sparedusj, sparepærer, det monner :crazy:

Sola spiller selvfølgelig en vesentlig rolle for klimasystemet, og er hensyntatt i klimaforskernes beregninger. Når det gjelder Ernnst Thue, som Slagskibet henviser til, har jeg dessverre ikke tilgang på Drammens Tidende her jeg sitter. Jeg slo ham imidlertid opp på Google, og fant et tilsvar til en annen artikkel som han har skrevet i Aftenposten, forfattet av en av forskerne på Cicero. Jeg er redd Thue har lite å fare med, altså...:

http://www.cicero.uio.no/publications/deta...lang=no#details

Men sikker på at det tatt med i beregningene som ligger til veie for å flå deg og meg, det er du selvfølgelig.

:cheers:

IPCC har sett på endring i solaktivitet: Beste estimat for strålingspådrivet i 2005 fra solinnstråling var 7 % av strålingspådrivet fra CO2 (Sol: 0.12 W/m2, CO2: 1.66W/m2). Strålingspådrivet fra CO2 vil fortsette å øke i tiårene fremover p.g.a. den lange oppholdstiden CO2 har i atmosfæren. Det er lite som tyder på at solaktiviteten skal endre seg drastisk og gi et betydelig temperaturbidrag de neste 100 årene.

Endringer i jordaksens helling og jordens bane rundt solen skjer sakte, og vil ikke påvirke klimaet nevneverdig på hundreårsskala. Det er disse faktorene som i hovedsak forårsaker at istider kommer og går.

:wink:

Selv om jeg er en enkel person uten kjennskap til denne forskingen som foregår på klimaet så føler jeg rimelig overbevist om at de seriøse større forskningsinstituttene har tatt hensyn til at solenergien er variabel og at dette er med i modellene som benyttes.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Endringer i jordaksens helling og jordens bane rundt solen skjer sakte, og vil ikke påvirke klimaet nevneverdig på hundreårsskala. Det er disse faktorene som i hovedsak forårsaker at istider kommer og går.

Gratulerer!

Men hvordan kan vi motvirke dette da? Nøyaktig hvordan brukes miljøavgiftene?

Skal vi montere rakettmotorer for å flytte jorda lenger unna sola? Huff, de kommer til å slippe ut masse CO2...

baatplassen.no

Gratulerer!

Men hvordan kan vi motvirke dette da? Nøyaktig hvordan brukes miljøavgiftene?

Skal vi montere rakettmotorer for å flytte jorda lenger unna sola? Huff, de kommer til å slippe ut masse CO2...

Nå tror jeg du har vært på en av disse psykedeliske festene igjen?! Det gikk mest i fleinsopp, kanskje?

Redigert av Fenix (see edit history)
Det gikk mest i fleinsopp, kanskje?

I motsetning til Bellona, tror jeg faktisk fleinsopp er sunnere enn syntetiske pulverekstrakter.

Jeg foretrekker å være løsningsorientert fremfor virkemiddelorientert. Avgifter for å begrense bruk vil aldri føre til en løsning.

Om bensin og diesel i Norge koster en million kroner pr liter, er det sikkert noen som er så naive at de tror miljøet blir bedre av den grunn. Uansett hva prisen settes til, kommer oljereservene til å tømmes. Basta.

Spørsmålet er om vi skal gjøre oss til et u-land nå, eller 4 år etter at reservene er tømt.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Avgifter for å begrense bruk vil aldri føre til en løsning.

All empiri tyder på at det er en svært tett sammenheng mellom pris og forbruk, også av fossile brensler.

Jeg håper forøvrig ikke du gledet deg for mye over solaktivitetenes innflytelse på istidene - den neste istiden er beregnet å ankomme jorden om 40.000 år. Vi rekker nok å ødelegge mye for oss selv innen den tid, dessverre.

All empiri tyder på at det er en svært tett sammenheng mellom pris og forbruk, også av fossile brensler.

Jada. Du tror altså at verdens befolkning vil akseptere en prisoppgang som umuliggjør utnyttelse av naturressurser? JEG tror at det er mulig her i Norge, for vi vet ikke bedre, og er opplært til å stå med lua i hånda uansett hva politikerne foretar seg for å ødelegge velferden her til lands. Men andre land vil som følge av dette utnytte seg av REDUSERT oljepris, grunnet frafalt norsk etterspørsel. Vil det føre til bedre miljø?

Jeg henviser til mitt tidligere innlegg om å ta av oljefondet til å kjøpe betong, sånn at vi kan reise worldwide og tettestøpe alle oljebrønner vi finner, før vi til slutt blir hyllet som verdens frelsere.

Takk for bekreftelsen på at så sneversynte folk til og med finnes her på forumet.

:rolleyes:

baatplassen.no

Takk for bekreftelsen på at så sneversynte folk til og med finnes her på forumet.

Nå har vi vel et generelt forbud mot å diskutere politikk i dette forumet, så jeg skal la frasen "...uansett hva politikerne foretar seg for å ødelegge velferden her til lands" ligge. Folk kan jo tenke sjøl.

Men for min del har jeg tro på at vi skal løse den enorme utfordringen vi står overfor gjennom internasjonalt samarbeid og teknologiutvikling. Hadde jeg ikke trodd det, ville jeg nok vært ytterst bekymret.

Dessuten er sommeren rett rundt hjørnet, og den svenske skjærgården byr på supre opplevelser i år også.

Redigert av Fenix (see edit history)
Hva har lønnsnivået med det å gjøre?

Seriøst?

Vår inntekt kommer av vårt (lønnede) arbeid, og etter at skatten er betalt så har du igjen din disponible inntekt. Er vel ikke så dumt å gjøre en sammenligning med hvor mange timer (eller minutter) man må jobbe i et land sammenlignet med et annet land for å kunne kjøpe f.eks en liter bensin, en hamburger, en bil av et bestemt merke osv?

Hva hjelper det å ha billig bensin/diesel hvis du ikke har penger igjen når maten er betalt? I Norge bruker vi vel omtrent 11/12% av vår disponible inntekt på mat og allikevel så klager vi på matprisene! Ja maten er dyr i Norge, men tatt i betraktning inntekter, og skattenivåer, så er den det faktisk ikke. Og utgiftene til mat har aldri utgjort så lite av vår disponible inntekt som nå, og det er vel det som faktisk teller?

Ellers så er det jo et anerkjent begrep som går på prisen av en McDonald hamburger i de enkelte land og denne sier noe om pris og kostnadselementet i de enkelte land.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...