Jump to content

Rask familieseiler rundt 32 fot, bredde 3.0m eller mindre?


Xtian

Recommended Posts

...finnes noe sånt i produskjon?

 

Vi drømmer om å bytte ut båten vi har nå i noe raskere, nyere og mer komfortabelt om 1 til 2 år. Derfor leter jeg etter noe som er omtrent 32 fot langt og 3.0m bred eller smalere, da båtplassen er 3.5m (lysåpning på 3.19m) og noe særlig bredere enn 3m får vi neppe klemt inn uten at det sier gnisss og skraaaap.

 

Seilingsmessig ønsker jeg meg noe som tar god høyde og fart på kryss, aksellererer i vindkastene og svarer villig på trim. Med andre ord noe livlig og morsomt. Samtidig ønsker jeg god sluttstivhet og en båt man kan få mest mulig ut av med få hender.

 

Under dekk ønsker vi nok komfort til at 2 voksne og 1 til 2 barn kan feriere 3 uker i båten om sommeren. For oss vil det si separat og innelukket toalettrom, bysse med plass til to gassbluss og en liten stekeovn. Ellers forpigg og akterkabin separat fra salongen som muliggjør privatliv både for barn og voksne.

 

Nå skal jeg ikke være snobbete og påstå at prisen ikke spiller noen rolle, det gjør den, men jeg vil gjerne finne noen kanditatbåter først som svarer til ønskene våre og se hva de koster. Så får vi eventuellt justere ønsker og tidsplan etter dette.

 

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Likte Faurbyen...

 

I "lavprisklassen" kjenner jeg jo godt til Omegaene som er foreslått. De kan neppe kalles "nyere", og heller ikke har hva jeg vil kalle separat og lukket toalettrom. (Selv om det blir ganske OK for lave mennesker med dør lukket mot forpigg salong).

 

utover det er både 30 og 34 3m bred, standard gass stekeovn, akterkabin (dog noe trang), rimelig gode seilegenskaper, og seiles relativt enkelt alene.

 

Nyere båter har jo en lei tendens til å være veldig brede (Finn Flyer 32 er 3.2 bred...Swedestar 340?

Link to post
Share on other sites

Hva med denne?

 

Faurby 330

Pen båt, men muligens noe konservativ design?

 

Ville vel primært kikket på en båt uten lensetakler, selv om du ikke skal la deg skremme for mye av det.

Neida, lar meg ikke skremme av lensetakler, men da vil jeg ha selvslående fokk. Har vært med på kurs i 11MOD, og konemor har vært på kurs i FC8, så vi vet nå i hvert fall hva de skal brukes til.

Forslag til kandidater: Impala 31,

Den så jo ut som den er laget for oss :yesnod: , må se nærmere på den. Spesiellt stilig bysse.

Hansson 31

Kjenner til den ja, og har faktisk siklet såpass på den at jeg ringte for å forhøre meg om leveringstider og priser. Prisen ville forsåvidt ikke vært så gal, forutsatt at den hadde vært i produskjon. Den er instillt inntil videre. Han var nemlig ikke så interessert i å lage båter selv, og prøvde å selge underlag og rettigheter til noen andre. :cryin:

eller kanskje den nye HP96 racer når den blir ferdig.

Å ja! Den blir jo rå! De første skulle visst være på sjøen til høsten. Håper vi får se den på båter i sjøen. Håper de får det til.

Ellers har vi jo Crown 31, Ridas 31, Omega34 og X-302.

Ridas 31 ser fin ut, selv om "Ridas Jaht" nok trenger noen råd om hvordan man tar brosjyrebilder. Ser nesten ut som om de egentlig ikke vil selge båten. Desverre er den 12cm bredere enn det jeg er sikker på å få plass til, men den smalner kanskje tilstrekkelig av ned mot vannlinjen til at det går bra likevel? Så en andel i en til salgs på Finn.

 

Vel, godt det var litt å velge i likevel. Takk for hjelpen. Hvis noen vet om flere, er jeg taknemmelig for flere tips.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg liker Impalaen mer og mer jo mer jeg leser om den (konemor likte den med en gang, og vil ikke ha noen annen båt), så det får vel bli en telefon til Tuco Yach Værft i løpet av morgendagen for å høre hvor lenge vi må spare :rolleyes:

 

Det eneste jeg har å utsette er den noe gammeldagse skrogformen og skrå baugen med tilhørende kort vannlinjelengde, men dette er kanskje bare motenykker? Uansett er jo et ankepunkt mot mange moderne båter nettopp den rette baugen som gjør det vanskelig å legge til og komme i land i skjærgården. Dessuten, denne båten har jo mange av de tingene jeg savner i mer "moderne" båter slik som god slutt-stabilitet og liten bredde.

 

Er også redd for at skroget, siden det er en såpass gammel konstruksjone, skal grave seg fast på lens og slør i mye vind, men ifølge tester og uttalelser skulle ikke det være noe problem, selv om skroget ikke er planende.

 

Lystallet er satt til 1.15? Det er jo ikke spesiellt høyt for en båt som påstås å være ekstra rask og visstnok skal parkere First 31.7 o.l. på kryss i hard vind. Oceanis 323 har jo fra 1.12 til 1.15? Kan dette komme av at det kun er målt inn ett eksemplar på bakgrunn av tekniske spesifikasjoner, og det dermed ikke er tatt hensyn til modifisert kjøl og ror?

 

Vel, vi får se hva fremtiden bringer.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

vanligvis pleier ikke det at det er få eksemplarer gi noe uttelling på lavt lystall. Ser ut som den ene registrert i Norge er av den nye typen.

Men på "bare" 7.5 m vannlinje så er det vel ikke helt på tur?

 

Men testomtalene sier jo at den banker GS 34, First 31.7 og X99....så....da burde kanskje tallet vært noe høyere?

 

På den annen side i regattasammenheng er det jo en fordel med så lavt som mulig...men regn med at det øker om det er noe i uttalelsene.

Ta "ukjente" Laser/RF 290, som startet med 1.10 i LYS i fjor vår....har nå fått 1.14 ser jeg, og det er nok nærmere sannheten.

 

Forøvrig....som turbåt er det absolutt en fordel med lite dypgående, og langt overheng i baugen...

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg har å utsette er den noe gammeldagse skrogformen og skrå baugen med tilhørende kort vannlinjelengde, men dette er kanskje bare motenykker? Uansett er jo et ankepunkt mot mange moderne båter nettopp den rette baugen som gjør det vanskelig å legge til og komme i land i skjærgården. Dessuten, denne båten har jo mange av de tingene jeg savner i mer "moderne" båter slik som god slutt-stabilitet og liten bredde.

 

Er også redd for at skroget, siden det er en såpass gammel konstruksjone, skal grave seg fast på lens og slør i mye vind, men ifølge tester og uttalelser skulle ikke det være noe problem, selv om skroget ikke er planende.

 

Lystallet er satt til 1.15? Det er jo ikke spesiellt høyt for en båt som påstås å være ekstra rask og visstnok skal parkere First 31.7 o.l. på kryss i hard vind. Oceanis 323 har jo fra 1.12 til 1.15? Kan dette komme av at det kun er målt inn ett eksemplar på bakgrunn av tekniske spesifikasjoner, og det dermed ikke er tatt hensyn til modifisert kjøl og ror?

 

Vel, vi får se hva fremtiden bringer.

 

Christian 8-)

 

Var ombord i Impalaen for noen år siden på Sjøen for alle. Da stod den bortgjemt i en krok, langt vekk fra alle de andre seilbåtene. Umiddelbart følte jeg at dette var en båt som var laget for seiling. Husk dog at akterkabinen ikke har dør, men blir mer som en stikkøye. Ellers er det en fin båt. Konstruksjonen er ikke helt ny, noe den skrå baugen vitner om. Men skal du ha en nyere konstruksjon vil du ofte få problemer med bredden ift kravet ditt.

 

Ellers er selvslående fokk absolutt å anbefale. Seilte med det i sommer, og kunne seile gjennom et relativt smalt sund (det var ingen andre båter på den tiden) alene. Det var veldig greit, og med tanke på kommende sesong med helt en ny lettmatros ombord, tror jeg det vil gjøre tilværelsen for de voksne mye enklere. Dessverre er det ikke så mange av dagens båter som har både selvslående fokk og storseilskjøtet i cockpit.

Link to post
Share on other sites

Hm, har ikke Faurbyene bakovervendte salingshorn? Spilerstag? Lensetakler?

Er vel virkelig ikke mange av dagens turbåter som har sånt?

 

...og ja...istemmer i at selvslående fokk er helt topp. :flag:

 

Det er iallefall en ting jeg ikke har lyst til å gi slipp på ved bytte til evt. annen båt.

Link to post
Share on other sites

vanligvis pleier ikke det at det er få eksemplarer gi noe uttelling på lavt lystall. Ser ut som den ene registrert i Norge er av den nye typen.

Men på "bare" 7.5 m vannlinje så er det vel ikke helt på tur?

Tipper lys-tallet er beregnet ut fra vitale mål. Med bare en registrert båt får man vel neppe inn nok statistikk til å justere det. Nå har den et ganske langt overheng under hekken også, noe som jo forsvinner med en gang båten får fart på seg, slik at effektiv vannlinjelengde blir lengre.

På den annen side i regattasammenheng er det jo en fordel med så lavt som mulig...

Gitt at ytelsene er høyere enn lystallet skulle tilsi, ja :wink:

Ta "ukjente" Laser/RF 290, som startet med 1.10 i LYS i fjor vår....har nå fått 1.14 ser jeg, og det er nok nærmere sannheten.

Selgeren fra Normar på båter i sjøen i fjor fortalte omtrent samme historien om First 31.7.

Forøvrig....som turbåt er det absolutt en fordel med lite dypgående, og langt overheng i baugen...

Kjøper den, ja.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Var ombord i Impalaen for noen år siden på Sjøen for alle. Da stod den bortgjemt i en krok, langt vekk fra alle de andre seilbåtene. Umiddelbart følte jeg at dette var en båt som var laget for seiling.

Så fint! Er det ikke nettopp det man først og fremst ønsker i en seilbåt? :yesnod:

Ellers er selvslående fokk absolutt å anbefale. [...] Dessverre er det ikke så mange av dagens båter som har både selvslående fokk og storseilskjøtet i cockpit.

Tror Hanse 315 kan fås med løygangen der den skal være og skikkelig rorkult istedet for dusteratt. Desverre er den 3.20m bred.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Linjett 33 er en av mine favorittseilbåter.

 

 

Max bredde er ca 3,25 - men det tror jeg er ganske høyt oppe på skroget.

Linjetten er fin.

 

Ellers lagde Dehler en rask båt for noen år siden som ikke er alt for bred. Dehler 33 CR. Litt spesielt design på denne. Ikke like klassisk som f.eks Impalaen eller linjetten.

 

Ellers ville jeg absolutt sjekket ut hvor brede de enkelte båtene er i utriggerhøyde. Kanskje har du mer å gå på enn du tror?

Link to post
Share on other sites

Ellers ville jeg absolutt sjekket ut hvor brede de enkelte båtene er i utriggerhøyde. Kanskje har du mer å gå på enn du tror?

Antakelig har man det. Båten min har max bredde på 3,5 meter. Vannlinjebredden er 3,2 meter - og båten er bredest helt akter - og så lange er ikke utriggerne. Verftene kan helt sikkert gi deg infoen du trenger.

Link to post
Share on other sites

Ellers ville jeg absolutt sjekket ut hvor brede de enkelte båtene er i utriggerhøyde. Kanskje har du mer å gå på enn du tror?

Vel, vedtektene virker ganske strikse på akkurat det punktet: "§4 Begrensinger på båtens størelse - Maksimal bredde på båten må ikke overskride netto lysmål på båsen, dvs. minste avstand mellom forøyningsbom og gangbar utrigger. I dette lysmål skal det også være plass til en solid fender på hver side av båten.[...]

 

Og fra brev i forbindelse med "Eierskifte av leierettighet": "[...]Spesiellt vil vi bemerke maksimum bredde- og lengdebegrensningene som er absolutte. Styret gir ingen dispensasjon fra disse begrensningene." (min utheving)

 

Båten får forøvrig heller ikke lov å stikke lenger enn 2.5m bak utrigger, og siden utriggeren er 7m lang, ser jeg etter en båt som er maks 9.5m lang og 3.0m bred, altså noe kortere enn først antydet, eller en annen båtplass. Impalaen ser dermed ut til å passe perfekt, selv om den virker litt vel ekslusiv, og dermed har lett for å bli litt for dyr. Forhandleren hadde ikke prisene i hodet og skulle ringe tilbake i morgen, så jeg venter i spenning.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)
Ligger en Bavaria 31 på finn nå som er ganske smal til Bavaria å være med bredde på 299 iflg. annonsen.

Nå har ikke jeg prøvd noen bavaria, sikkert fin båt til sitt bruk, og den ser nå ut til å ha fornuftig plassert storseilskjøte og løygang (hvis den er der jeg tror den er, så den ikke på bildene), men den aktuelle båten er vel ikke akkurat kjent for sine gode seilegenskaper og har et par svake sider i forhold til vår måte å bruke båt på:

  • Rullestorseil gjør vel neppe underverker for kryssegenskapene.
  • Relativt lett kjøl (1000kg) for en såpass grunn og smal båt. Ville nok gjerne hatt 2-300kg til.
  • Relativt trang cockpit.
  • Ratt?? På en såpass liten båt? Jeg liker å kunne sitte på cockpitkarmen og styre, særlig på kryss, for å ha god oversikt over lusene på genoaen. Liker også å kunne bevege meg litt rundt mens jeg styrer samt ha best mulig føling med båten. Da er det lite som slår rorkult med en god forlenger. Skal det først være ratt, må det være stort, og båten større enn ca. 35 fot.

Når det er sagt vil nok den typiske eier av båter som Oceanis, Bavaria Cruieser osv., ha endel å invende med hensyn til bokomfort i forhold til pris på de båtene vi liker, men folk legger nå engang vekt på forskjellige ting.

 

Bavaria 31 har for dårlige seilegenskaper i forhold til trådstarters ønske.

Er nok redd for det, ja :nonod: Ser ette noe med lystall ca. 1.15 eller bedre.

 

Christian 8-)

 

edit: rettet et par skvireleif... :crazy:

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Denne kom nettopp inn på finn.no

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=2&tot=866

 

Nydelig båt..................

Aj, aj, aj! Men vi hadde jo ikke tenkt å kjøpe noe før tidligst neste år. Blir litt kinkig for oss, dette her, når såpass bra tilbud dukker opp nå. Har jo en båt å selge også.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Ser at den Impalaen er ikke merket solgt enda, hvorfor det Xtian? [...]

Sikler på den hver dag, jeg, men planen var nå å kjøpe først om et til to år, da... :headbang: Å kaste oss rundt nå og bråselge gammel båt og kjøpe ny båt sitter nok et stykke inne ennå. Nå skal vi ut på seiltur 17. til 20. mai, så får vi se om vi har seilt oss ferdig med Junkeren da :wink: Om Impalaen går før vi får bestemt oss, så sto vel ikke navnene våre på den likevel.

 

Vel, vel, hvis det skulle dukke opp en Junker 26 på Finn, vet du vel hva som har skjedd.

 

Christian 8-)

 

P.S.: Hva kan man få for en Junker 26 fra ca. 82 mon tro...?

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...