Jump to content

Glassfiber belagt trebåt, er det tabu?


M/S Bastard

Recommended Posts

Tja hvorfor er det lagt glassfiber utenpå?, hvem har gjort det?, hvordan er kompetansen til de som har gjort det?, hvordan ser trevirket ut på innsiden?, hva viser fuktmåling?,  kan du få lov til å borre ut en to-tre kjerneprøver (bruk hullsag for el. bokser el. lignende da disse er lett å plassere tilbake) på tilfeldig valgte plasser under og over vannlinjen?.

 

Disse spørsmålene må ikke ses på som om jeg skulle ha noen kompetanse men etter det jeg har lest skal det kunne gå bra med plastlegging av trebåter men det er viktig at båten er tørr når dette utføres dette og sikkert en del andre forutsettninger.

 

Tror iallefall at spørsmålene over kan gi en indikasjon på hva som er anbafalt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg er blitt fortalt var plastingen en del av byggeprosessen.

(stripp planking?)

 

2 bordganger må byttes på grunn av råte. Råte på grunn av at den har stått med regnvann i seg.

Råten har begynt ved et lite hull på grunn av skade. Den biten er ikke noe problem.

 

Ellers er båten tørr!

Link to post
Share on other sites

Stripplanking er en byggemetode som er helt kurant, bl.a beskrevet av brødrene Gougeon som står bak West Systems.

 

Brukes en del av folk som bygger kajakker og annet.  Båtene regnes ikke som trebåter men heller som kompositt/glassfiber der tre er brukt som distanse/kjernemateriale.

 

Metoden gir god styrke/vekt forhold og er relativt greit å vedlikeholde.  Problemet er når det blir hull i glassfiberen/epoxyen som ligger ytterst, det kan da komme fukt inn i treverket som igjen gir råte.  Skal være relativt greit å reparere, fjern den biten som er råteskadet, fell inn nytt treverk og dekk med glassfiber og epoxy på begge sider.  Epoxy anbefales fremfor polyester, da den er mer vanntett.  Ytterst legger man maling eller UV bestandig lakk. Stykemessig er det ikke nødvendig å fjerne hele bordgangen, kun det området som er råteskadet.  Treverket er hovedsaklig distansemateriale, ikke styrke i seg selv.

 

En annen båt som er bygd etter denne metoden er Njord http://www.njordforum.no denne er *litt* større enn 35 fot :)

Ellers er det også en grei beskrivelse av metoden på Guillemot Kayaks http://www.guillemot-kayaks.com

 

Stian

Link to post
Share on other sites

Dette er en anerkjent nyere byggemetode på båter, men jeg ville ha hvert noe skeptisk hvist båten har stått med mye regnvann oppi. Hvist du har muligheten til og ta med deg en kniv/skruejern etc. og stikke i treverket fra innsiden så hadde dette hvert bra. Vist treverket kjennes fast og fint ut burde det ikke være noe problem. Siden båten ikke er eldre en 18år så burde ikke trevirket ha råttnet noe, ikke så lenge båtten har blitt godt behandlet. Jeg har en trebåt selv fra 1953, og den har nesten altid blitt godt behandlet, i den eksisterer det i råtte i trevirket i det hele tatt. Men vist resten av båtten ser ut til og være i god stand, så vil jeg ikke tro at det er noe problem.

Link to post
Share on other sites

Det må skilles mellom båter som er bygget med glassfiber/epoksy overterkk som del av konstruksjonen og bruk av glassfiber på tradisjonelt bygget båt. Sistnevnte gjøres normalt på båter i dårlig forfatning for å gi disse et forlenget liv.

 

Problemer med glassfiber/epoksy overtrekk kommer hvis dette punkteres og det kommer vann inn i treverket. Vann trekker langt inn fra skadestedet, men har kun et lite hull å fordampe ut av. Dette er et godt grunnlag for råte.

 

Spørsmålet blir om arbeidet er bra utført. Synes du bør få med deg en fagmann ved befaring.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på det jeg :sailing:

 

Dette gjelder en trebåt bygd i 1985. Glattbygd med glassfiber utenpå.

Kan få denne billig, men er litt usikker på dette med glassfiber da.

 

Båten er helt grei med en del utstyr. Bare utstyret er i grunn verdt prisen.

Også er en jo 35 fot da :smiley:

Hei Bastard,

 

Hvis båten er glattbygd med glassfiber utenpå, da ville jeg nok i utgangspunktet være meget skeptisk  -  jeg ville nok heller ikke automatisk feste lit til påstanden om at det var en del av byggeprosessen.

 

Men det kan man selvfølgelig få dokumentert hvis det er gjort av seriøse folk.....

 

Opp gjennom årene har jeg sett en del eksempler på hyttetak, dekk og skrog som er belagt med glassfiber i ettertid, og jeg tør i det minste påstå at det har vært relativt langt mellom de vellykkede eksemplene.

 

- - - -

 

Men om så skulle være at utstyret er verdt prisen, da er det jo i realiteten utstyret du kjøper  -  og selve skroget må i verste fall sees på som en negativ verdi, ved at der kan påløpe destruksjonsomkostninger.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg er blitt fortalt var plastingen en del av byggeprosessen.

(stripp planking?)

 

2 bordganger må byttes på grunn av råte. Råte på grunn av at den har stått med regnvann i seg.

Råten har begynt ved et lite hull på grunn av skade. Den biten er ikke noe problem.

 

Ellers er båten tørr!

 

Er det selvbygg eller er den bygd av båtbygger, hvis den er bygd av båtbygger og du vet av hvem skulle det ikke forundre meg om noen på denne siden kan ha en formening om kvalitet og rikrighet avv de opplysninger du har fått

Link to post
Share on other sites

Når jeg snakker om 2 bordganger er det noe jeg forespeiler meg. selve råteskaden har et omfang på 10x20 cm. Da blir det evt. og bytte 2 borganger mellom spantene.

Båten er bygd etter tegning av snekker.

Båttypen er kjent merke (husker ikke navnet nå)!

Egentlig motorseiler men rigg følger ikke båten. Gubben som bygde er desverre veldig dårlig.

Jeg har bare snakket med svigersønn.

 

Det er ikke mange 1000 lappene det her er snakk om så det er derfor jeg føler meg fristet.

 

Valget står mellom og bruke en del tusen på denne båten eller den jeg allerede har. :lol:

Og så er det jo størrelsen da! 28 kontra 35 fot.

Akterkabin er det også.

Dette er også tenkt som evt. bobåt.

Uansett hva slags båt man har bruker man jo en del tid og penger ikke sant.

 

Dette er jo tross alt et prosjekt da :lol:

Link to post
Share on other sites

Bastard : Hvis båten er opprinnelig kravellbygd og senere dekt med polyester og duk så ville ikke jeg kjøpt båten, polyester "slipper"treverk og en kan jo tenke seg følgende med fuktighet mellom duk og skrog.

Men hvis båten opprinnelig er bygd etter West metoden (stripp eller kaldbaking) og i tillegg har et fint skrog så ville jeg ikke nølt. Denne byggemetoden er meget anekjent, en får lette og sterke/stive skrog.

Ta en titt på båtene til Dolvik i Bergen, de har brukt West metoden i mange år, epoxy er et fabelaktig materiale.

 

Link to post
Share on other sites

Bastard : Hvis båten er opprinnelig kravellbygd og senere dekt med polyester og duk så ville ikke jeg kjøpt båten, polyester "slipper"treverk og en kan jo tenke seg følgende med fuktighet mellom duk og skrog.

Men hvis båten opprinnelig er bygd etter West metoden (stripp eller kaldbaking) og i tillegg har et fint skrog så ville jeg ikke nølt. Denne byggemetoden er meget anekjent, en får lette og sterke/stive skrog.

Ta en titt på båtene til Dolvik i Bergen, de har brukt West metoden i mange år, epoxy er et fabelaktig materiale.

 

Slik jeg forstår det prater vi her om polyester og ikke epoksy, Hvilken dimensjon er det foresten på bordgangene??????

Link to post
Share on other sites

Båten ser jo bra ut da. Jeg har hatt tilgang til en båt (notbåt) som ble plastbelagt tidlig på 70 tallet. Jobben ble gjordt på ei øy utafor Kragerø. Alt blei bedre med den båten. Den blei lettere, gikk bedre i sjøen, gikk bedre i isen, dette var en fiskebåt som da var i daglig bruk frem til 1980. Da druknet eieren fra ei lita jolle. Etter dette har vi brukt båten frem til nå hvor vi gav bort båten da ingen av oss gadd å vedlikeholde den mer. Plasten hadde løsnet fra treverket rundt hele båten og det var vel bare fenderlist som holdt skrogene sammen, men sånn har det vært i mange år og denne båten har mange år foran seg hvis den blir litt tatt vare på. Så hvis plastlaget er tykt nok så er det liten eller ingen fare med det sryrkemessige.

Jeg tror du kan få deg en båt du vil ha mye glede av i mange år fremover.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

.....Men jeg fant en som var mye bedre, en forhenværende legeskyssbåt på 38 fot

Med 3" eikeplank - Den er så godt som min nå

Gratulere med ny båt! Spennede prosjekt du har der!  :wink:

Hva slags motor er det i denne, og hvor gammel er båten?  :lol:

 

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Så skjedde det som ikke skulle skjedd da. Jeg trodde jeg hadde kjøpt båten, men nei da!

Selger fikk et høyere bud uten og ringe meg og dermed var den båten solgt. :smiley:

Ikke alle selgere som er like seriøse.

:nono:

 

I dag blir også Aurora solgt. Så nå er jeg skuteløs :eek:

Men det er mulig jeg får båten i Son alikevel da kjøper der ikke har penger :crazy:

 

Hvis dette kjøpet blir noe av har  jeg et spørsmål. Er det noen her som har anledning til og være følgebåt fra Son til Holmestrand?

Vet ikke helt når dette blir, men enten før jul eller etter nyttår.

 

Håper det blir båtkjøp denne gangen :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hvis dette kjøpet blir noe av har  jeg et spørsmål. Er det noen her som har anledning til og være følgebåt fra Son til Holmestrand?

Vet ikke helt når dette blir, men enten før jul eller etter nyttår.

 

Håper det blir båtkjøp denne gangen :drink:

 

 

 

Heisann bastard ,håper handelen  går i box da. Følgebåt ja .Kan være med til Kongen i Son jeg :) Men vært fint om du kan si i fra en dag eller to før det skjer noe .Send meg en mail kansje , så kan du få tlfnr mitt .Ok hører vel fra deg om det blir sånn eller sånn ,tvi tvi da  :drink:       TINE II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ble ikke kjøp her heller. Begynner og bli litt frustert nå. Jeg gjorde avtale med selger at han ikke skulle selge før jeg ringte han på Søndag kveld. Men da jeg ringte var den selvfølgelig solgt.

Unskyldning var at han hadde glemt avtalen som vi inngikk Fredag ettermiddag. :drink:

Veldig kjipt.

Men nå er det fritt frem da, til og nyte båtannonser :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...