TideRace Startet 20.April.2007 Link til dette innlegget Startet 20.April.2007 (redigert) Jeg prøver å lade opp et Optima Yellow Top 55 amp gel-batteri (vedlikeholdsfritt). Dette er startbatteri i en ett år gammel skjærgårdsjeep med Mercury Optimax-motor. Etter vinterdvalen forsøker jeg nå å lade opp dette, men batteriet nekter plent å gå høyere enn ca. 14,15 - 14,20 volt. Jeg har forsøkt 2 "intelligente" ladere, en fra Sønnak (6 ah) og en Ladac 7015-12 (15 ah). Begge skal normalt lade opp til 14,4 (ved 20`C) og deretter gå over til vedlikeholdslading. Imidlertid nekter batteriet å klatre høyere på voltmeteret enn overnevnte 14, 20 volt. Det står nå til lading på 2. døgnet. Krever gel-batterier andre ladebetingelser enn vanlige syrebaserte? Kan batteriet være toppladet ut fra at dette batteriet er basert på andre kjemiske betingelser? I og med at det ikke er noen syre å måle i disse batteriene, så er man vel henvist til kun voltmeter som kontrollmetode? Redigert 20.April.2007 av Phoebe (see edit history) Link to post
Hallaron Svart 20.April.2007 Link til dette innlegget Svart 20.April.2007 jeg mener gel batterier skal ha lavere ladespenning en vanlige syrebatterier. På laderen min må jeg i alle fall stille inn dersom det gel batterier som skal lades. Jørg kan fortelle "alt" om dette.. Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Lotus Svart 20.April.2007 Link til dette innlegget Svart 20.April.2007 (redigert) Gel-batterier skal ha lavere ladespenning enn åpne bly-syre batterier. Men det spiller jo ingen rolle for din del da du jo ikke har noe gel-batteri, men et agm-batteri. Enhver intelligent lader stiller seg inn på den ladespenningen den er justert til, men det klarer den ikke før ladestrømmen synker til noe som er mindre enn maksimal ladestrøm for laderen. Når du nå har ladet i flere døgn i strekk uten at ladespenningen din har nådd de innstilte antall volt, kan det jo f.eks. tenkes at voltmeteret ditt ikke er helt nøyaktig. Eller kansje det er batteriet? Blir det varmt? Ladestrømmen forsvinner jo ikke sånn helt av seg selv. Enten lader den batteriet eller så koker den batteriet eller så går det kanskje ikke noe særlig strøm til batteriet? Hvis instrumentet ditt kan måle andre ting enn bare spenning, kan du jo sjekke ladestrømmen..... Redigert 20.April.2007 av Lotus (see edit history) Link to post
TideRace Svart 20.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2007 Har jeg et agm-batteri .... Lærekurven blir visst bratt i kveld .. Måleinstrumentet er en digital sak som viser riktig i alle andre sammenhenger, så dette stoler jeg på. Dessuten måler den selvfølgelig Ah, så jeg sjekker ladestrømmen. Takk for gode svar Lotus! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn