Ludde30 Startet 20.April.2007 Del på Facebook Startet 20.April.2007 Kuleventilen til septikgjennomføringen har reist til de evige jaktmarker og må byttes. I den forbindelse bytter jeg selve gjennomføringen også. Forsøkte å skru ventilen av gjennomføringen idag, men det var bare å glemme. Det endte med at gjennomføringen tilhørende rørdeler kunne dreies rundt og rundt, men uten at noe ble skrudd fra hverandre, det gikk kun rundt og rundt i hullet til gjennomføringen. Tar den med vinkelsliper i morgen. Det er jo trangt som i en fuglekasse der hvor gjennomføringen er plasser, og jeg gruer meg egentlig til å sette den nye inn og feste ventil mm til den. Ser for meg følgende fremgangsmåte: 1. Gjøre rent og deretter feste gjennomføringen med Tec7 2. Sette sammen ny kuleventil og et 90 graders bend. 3. Feste kuleventilen og bendet (som en enhet) til gjennomføringen. Ser det ok ut? Utfordringen blir punkt tre, da det er så forbasket trangt. Noen Reodor Felgen tips? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
HaHa Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 (redigert) Hva med å bytte om rekkefølgen: Feste gjennomføringen i skroget til slutt etter å ha skrudd den inn i kuleventilen? Redigert 20.April.2007 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 20.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2007 Kanskje det er lurt HaHa. Da blir det hvertfall lettere å feste ventilen uten å skade innfestingen til gjennomføringen. Godt tips. Takk Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
VortexSurfer Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 ,ser ikke problemet her....sett inn den nye gjennomføringen,deretter skruer du på den nye kulekjiken med rørtetting og deretter så er du ferdig.....trenger ikke bruke så mye kraft bare du bruker skikkelig stoff på gjengene vettu Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 20.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2007 Jeg hadde planer om å bruke hamp på gjengene, som jeg gjør når jeg er hobbyrørlegger hjemme. Hvilket stoff anbefaler du VortexSurfer? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Tine IV Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 Altid brukt vanlig gjengetape jeg , sist jeg satt inn en kuleventil er 4 år sia og den er tett enda . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
VortexSurfer Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Jeg hadde planer om å bruke hamp på gjengene, som jeg gjør når jeg er hobbyrørlegger hjemme. Hvilket stoff anbefaler du VortexSurfer? Hei igjen....På jobben bruker vi mye av Wurth`s sin rør-tettning på sånne små flasker,men du kan oxo bruke Hamp og denne rør-tettningen sammen....evt hamp og Permatex da blir d garantert tett og d vil holde i lang tid fremover Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hei igjen....På jobben bruker vi mye av Wurth`s sin rør-tettning på sånne små flasker,men du kan oxo bruke Hamp og denne rør-tettningen sammen....evt hamp og Permatex da blir d garantert tett og d vil holde i lang tid fremover Hamp og permatex Er absolut beste kombinasjon. Trenger da ikke teite så veldig til. Hamp sveler og det blir potte tett. Var en i havna som ikke hadde mulighet for å komme til med verktøy for å teite til. Uten å demontere halve motorrommet. Han dro til det han kunne for hånd og det ble tett. Hvis gjengene ikke er ferdig risset, skrap litt med en kniv etc, for å få hampen til å sitte. Har selv generell dårlig erfaring med gjengetape. En justering for å få stussen i riktig vinkel og du har lekasje. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Amfea Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hamp og permatex Er absolut beste kombinasjon. Trenger da ikke teite så veldig til. Hamp sveler og det blir potte tett.Har selv generell dårlig erfaring med gjengetape. En justering for å få stussen i riktig vinkel og du har lekasje. Gjengetape, eller teflontape som det heter, er ikke tetning. Dette er gjengesmørning for å forhindre skjæring. Så lenge det er vann innvolvert ville jeg brukt hamp og Permatex. Lykke til Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Tallisman Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Etter som jeg har forstått er en sluttet og produsere permatex så dette er ikke enkelt og få tak i lenger Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Bruker Sikaflex er fornøyd med det klart hamp er bra det også men tar det en for tak i lettest her.mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
roaldbj Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Jeg bruker litt forskjellige ting mellom rørdelene. Foretrekker å bruke hamp og "Unipak". Unipak er en pakksalve som brukes sammen med hamp , produseres av Unipak AS i Danmark. Siste boks jeg kjøpte kostet 116 kroner - 360 g netto. Varer for meg i mange år. Jeg mener å ha hørt at erfarne rørleggere også sverger til Unipak. Fordelen er at man i etterkan kan justere sammenkoblingene uten at det oppstår lekkasje - visstnok garantert opp til 8 bar og 140 grader Celsius. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Tror jeg brukte noe tilsvarende. Kjøpte den hos rørleggeren. Mener tuben er blå og massen blir grå. Legger på hamp og smører på dette og skrur det sammen. Fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Gamlegutta anbefaler steinaldermetoder. Kjøp en tube LOCKTITE gjengetetting. Smør på ( litt rikelig ), skru sammen; tett ! Halve arbeidet, halve prisen, halve tiden. Tre ting på en gang det. Ps- nå kommer alle til å hyle opp om hvor mye bedre alt var før.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Her er bilde av den Unipak boksen jeg har brukt. Kjøpte første for ca 15 år siden, og den andre siste år. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Velkommen til 2000 tallet ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hulda Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Velkommen til 2000 tallet ! Suzuki Haah Haaah, du gir deg ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Takk for gode svar! Været idag gjorde at lakking ble prioritert, men rett før jeg dro hjem så fant jeg fram vinkelsliperen og gikk løs på gjennomføringen fra utsiden. Selv etter at den utvedige "leppa" er fjernet, så sitter den noe aldeles forj..lig! Har litt å kose meg med i morgen ja Om det blir hamp/permatex, hamp/unipak, sika eller Locktite er foreløpig ikke avgjort. Fordelen med hamp er at jeg kan justere rørdelene i forhold til hverandre uten at det lekker av den grunn. Kan man det med Locktite? I tillegg til gjennomføringen blir det kuleventilen og et 90 graders bend. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Suzuki Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 jeg kan justere rørdelene i forhold til hverandre uten at det lekker av den grunn. Kan man det med Locktite? Selvsagt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Ludde30 Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Selvsagt. Strålende Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Gunga Din Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Her er bilde av den Unipak boksen jeg har brukt. Hovleverantören Clas O säljer sådant för 44 kr.......inkl lin/hamp http://www.clasohlson.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
VortexSurfer Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Æsj, og jeg som byttet 2 av gjennomføringene for 2 dager siden og hørte på Swang, bruke gjengetape. Får ta de opp igjen å bruke hamp og unipak skjønner jeg. Jeg bruke et 10 mm borr for få ut gjennomføringene, 5 stk + en eksos gjennomføring, gikk enkelt det. Prøvde først med vinkelsliper men klarte ikke å unngå å lage skade utenfor hullet (liten skade og jeg skulle tette hele hullet så ikke så farlig), men med borr som jeg rullet rundt i hullet til den hadde spist seg gjennom rundt hele godset ble det ingen skade Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Lurt å borre opp hullet. Når det gjelder rådet med gjengetape er vel det ikke direkte feil - i alle fall ikke på innenbords koblinger. Men det kan være vel så lurt å høre på rådene her inne på BP fra folk som bruker bå mye, fremfor å lytte til selgere som kanskje sjelden bruker båt så mye som medlemmene her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Nu skal jeg banne i kjerka...har brukt gjenge tape på alle gjennomføringer...potte tett på 3 året.... må ha gjort noe galt jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.