Jump to content

Bytte skroggjennomføring under vannlinja

Ludde30

Recommended Posts

Kuleventilen til septikgjennomføringen har reist til de evige jaktmarker og må byttes. I den forbindelse bytter jeg selve gjennomføringen også. Forsøkte å skru ventilen av gjennomføringen idag, men det var bare å glemme. Det endte med at gjennomføringen tilhørende rørdeler kunne dreies rundt og rundt, men uten at noe ble skrudd fra hverandre, det gikk kun rundt og rundt i hullet til gjennomføringen. Tar den med vinkelsliper i morgen.

Det er jo trangt som i en fuglekasse der hvor gjennomføringen er plasser, og jeg gruer meg egentlig til å sette den nye inn og feste ventil mm til den.

Ser for meg følgende fremgangsmåte:

1. Gjøre rent og deretter feste gjennomføringen med Tec7

2. Sette sammen ny kuleventil og et 90 graders bend.

3. Feste kuleventilen og bendet (som en enhet) til gjennomføringen.

Ser det ok ut?

Utfordringen blir punkt tre, da det er så forbasket trangt. Noen Reodor Felgen tips?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Jeg hadde planer om å bruke hamp på gjengene, som jeg gjør når jeg er hobbyrørlegger hjemme. Hvilket stoff anbefaler du VortexSurfer?

Hei igjen....På jobben bruker vi mye av Wurth`s sin rør-tettning på sånne små flasker,men du kan oxo bruke Hamp og denne rør-tettningen sammen....evt hamp og Permatex da blir d garantert tett og d vil holde i lang tid fremover :yesnod::cheers:

Hei igjen....På jobben bruker vi mye av Wurth`s sin rør-tettning på sånne små flasker,men du kan oxo bruke Hamp og denne rør-tettningen sammen....evt hamp og Permatex da blir d garantert tett og d vil holde i lang tid fremover :yesnod::cheers:

Hamp og permatex Er absolut beste kombinasjon. Trenger da ikke teite så veldig til. Hamp sveler og det blir potte tett.

Var en i havna som ikke hadde mulighet for å komme til med verktøy for å teite til. Uten å demontere halve motorrommet. Han dro til det han kunne for hånd og det ble tett.

Hvis gjengene ikke er ferdig risset, skrap litt med en kniv etc, for å få hampen til å sitte.

Har selv generell dårlig erfaring med gjengetape. En justering for å få stussen i riktig vinkel og du har lekasje.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hamp og permatex Er absolut beste kombinasjon. Trenger da ikke teite så veldig til. Hamp sveler og det blir potte tett.

Har selv generell dårlig erfaring med gjengetape. En justering for å få stussen i riktig vinkel og du har lekasje.

Gjengetape, eller teflontape som det heter, er ikke tetning. :nonod::nonod:

Dette er gjengesmørning for å forhindre skjæring.

Så lenge det er vann innvolvert ville jeg brukt hamp og Permatex.

Lykke til :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Jeg bruker litt forskjellige ting mellom rørdelene.

Foretrekker å bruke hamp og "Unipak".

Unipak er en pakksalve som brukes sammen med hamp , produseres av Unipak AS i Danmark.

Siste boks jeg kjøpte kostet 116 kroner - 360 g netto. Varer for meg i mange år.

Jeg mener å ha hørt at erfarne rørleggere også sverger til Unipak.

Fordelen er at man i etterkan kan justere sammenkoblingene uten at det oppstår lekkasje - visstnok garantert opp til 8 bar og 140 grader Celsius.

Takk for gode svar! Været idag gjorde at lakking ble prioritert, men rett før jeg dro hjem så fant jeg fram vinkelsliperen og gikk løs på gjennomføringen fra utsiden. Selv etter at den utvedige "leppa" er fjernet, så sitter den noe aldeles forj..lig! Har litt å kose meg med i morgen ja :crazy:

Om det blir hamp/permatex, hamp/unipak, sika eller Locktite er foreløpig ikke avgjort. Fordelen med hamp er at jeg kan justere rørdelene i forhold til hverandre uten at det lekker av den grunn. Kan man det med Locktite? I tillegg til gjennomføringen blir det kuleventilen og et 90 graders bend.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Æsj, og jeg som byttet 2 av gjennomføringene for 2 dager siden og hørte på Swang, bruke gjengetape.

Får ta de opp igjen å bruke hamp og unipak skjønner jeg.

Jeg bruke et 10 mm borr for få ut gjennomføringene, 5 stk + en eksos gjennomføring, gikk enkelt det.

Prøvde først med vinkelsliper men klarte ikke å unngå å lage skade utenfor hullet (liten skade og jeg skulle tette hele hullet så ikke så farlig), men med borr som jeg rullet rundt i hullet til den hadde spist seg gjennom rundt hele godset ble det ingen skade :smiley:

Lurt å borre opp hullet.

Når det gjelder rådet med gjengetape er vel det ikke direkte feil - i alle fall ikke på innenbords koblinger.

Men det kan være vel så lurt å høre på rådene her inne på BP fra folk som bruker bå mye, fremfor å lytte til selgere som kanskje sjelden bruker båt så mye som medlemmene her på BP.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...