Hasla 26 Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Nu skal jeg banne i kjerka...har brukt gjenge tape på alle gjennomføringer...potte tett på 3 året.... må ha gjort noe galt jeg! Ja du skal ikke banne i kjerka Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Ludde30 Svart 23.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2007 Ny gjennomføring, ventil og bend ble montert i dag. Sjelden har kroppen fått kjørt seg såpass i avanserte stillinger som idag. Det er trangt som f nedi der. Brukte Locktite 577, som er et fantastisk middel. Enkel å jobbe med, og det eneste aberet er at det er så godt som klin umulig å få delene fra hverandre igjen. En kompis som er rørlegger bruker Locktite 55, og da er det også mulig å skru delene fra hverandre. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
SF Svart 30.April.2007 Link til dette innlegget Svart 30.April.2007 Monterte to gjennomføringer på båten i helga og brukte sika på selve gjennomføringen og loktite på delene. Dvs de skrudde delene, som ventil og slangestuss. En av gjennomføringene lå svært vanskelig til og var vanskelig å trekke skikkelig til. Derfor et par spørsmål Hvor mye moment bruker dere på mutteren som holder selve gjennomføringen? Hvordan holder dere selve gjennomføringen fast når dere trekker til? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Jens_P Svart 30.April.2007 Link til dette innlegget Svart 30.April.2007 Hvordan holder dere selve gjennomføringen fast når dere trekker til? Har to ekstra muttere liggende som jeg setter på øverst på gjennomføring. Strammer disse mot hverandre og får "en mutter" som sitter fast. Holder igjen på denne mens jeg strammer mutteren som holder gjennomføringen. Trekker "passe hardt" til med rørtang. Går forsatt an å stramme mutteren litt til når jeg stopper. Gjennomføringen sitter i Sikaflex som er det som tetter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tom-ass Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Låner denne tråden litt jeg: Bruker dere syrefaste eller messing skroggjennomføringer? Skal montere en ny nå i høst, under vannlinjen! Fra dass, 50mm (2"). Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
klugg Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Er dette produktet greit for gjengene på kran og slangestuss? Må man ha på selve gjennomføringen også? Red: Mot skroget, mutteren på gjenomføringen. Unipak med lin For en som ikke har gjort dette før: Er det bare å surre 4-5 runder på kryss og tvers av gjengene, så smøre på en liten teskje? Kan noen gi en korrigerende beskrivelse av hvordan man gjør dette? Redigert 9.Juni.2010 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Kjempestoff det! I stedet for en teskje bruker du fingeren, og jevner det hele fint ut. på selve gjennomføringen bruker du kun Sikaflex på undersiden av den utvendige flensen, og skrur til mutteren på innsiden etterpå. Jeg liker best å montere gjennomføringen en dag, og ventilen neste. Da har Sikaflexen herdet og gjennomføringen sitter 100% fast! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
klugg Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Så flott. Takk. Bare for å forsikre meg; en "tråd" surres rundt et antall runder på tvers av gjengene? Omtrent som i ? Har noen erfaringer med Loctite 55, forørig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Den må surres langs gjengene da, helst mot gjengeretningen. "Passe" mye, tar du for mye på klarer du ikke å skru den på. Gi gjerne gjennomføringen noen rasp med en fil på tvers av gjengene først, da henger hampen litt bedre sånn at den ikke skruer seg foran ventilen mens du skrur... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Jeg har brukt Loctite gjengetettning for montering av ventil og rørdeler til selve skroggjennomføringen på et par båter. Om jeg ikke husker feil finnes den i to utgaver, en hurtigtørkende og en saktetørkende, jeg brukte sistnevte. Loctite er godt egnet til dette, bakdelen er at når den er herdet så kan du ikke etterjustere ventil og slangestuss. Du må justere dette inn i riktig posisjon der og da. Redigert 9.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.