Jump to content

Dieseldyr; hjelp hva gjør jeg?

Kjellemann

Recommended Posts

Hei :)

Har nettopp vært i båten og har mistanke om at jeg har fått dieseldyr :sad::headbang:

Hva gjør jeg?

Min far har hatt flere båter gjennom 30 år, og aldri fått dieseldyr.

Hvorfor er det såååå urettferdig :confused:

Håper noen kan komme med noen gode råd; både akuttbehandling og forebyggende.

Hilsen en fortvilet

Kjellemann :cryin:

Der er skrevet masse om dieseldyr her tidligere så et søk vil medføre mye lesestoff.

Der er en enkel løsning for å unngå dieseldyr og det er å sørge for at du ikke har vann/kondens i tanken. Dette klarer du med regelmessig avtapping i bunn og kondensfjerner som Hammerdown e.l.

Har du først fått svineriet på tanken er det rengjøring som er tingen. Ut med all diesel og gørr, kan godt vaske med såpe og vann men pass på å få ut alt såpe/vann ettepå. Støvsuger med en slik dunk som er beregnet til å suge aske ut av peisen med kan godt brukes til å suge vann med også. Forhåpentligvis har du avtapping i bunnen av tanken og mannluke som gjør at du kommer til noenlunde brukbart.

Dieselen du har tappet av kan få stå å bunnfelle seg i noen dager og så fyller du på den rene dieselen igjen, uten bunnfallet selvsagt.

... og skift dieselfilter selvsagt.... og ha med deg reserve, spesielt den første tiden om du ikke har fått ut alt gørra.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...