Jump to content

Lufting av Eberspächer varmeapp.


Breezita

Recommended Posts

Hei. Har skiftet drivstoffilter til varmeappratet - Eberspächer D1L. Apparatet starter, men tenner ikke. Har sjekket tilførselen - diesel i massevis der. Ser at det er luftbobler i den tynne slangen frem til apparatet og at de ikke beveger seg når varmeren "tikker" igang.

 

Skal det luftes og i tilfelle hvordan?

 

Takknemlig for hjelp her..

 

mvh

Cita

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Jeg hadde ut begge diesel tankene, lufta mot motoren. Når det gjalt eberen så bare starta jeg den opp, den tente ikke første gangen.

Dette for de den brukte for lang tid før dieselen nådde brenneren.

Neste oppstart så virka han akkurat som forventet.

Prøv og starte den en gang til da tror jeg den vil komme.

Du kan jo lytte etter om det tikker fra pumpa. Er det diesel i tikkepumpa så vil den startde så sant det ikke er noe feil med brenneren

 

tille

Link to post

Jeg har også separat tilkobling til tanken, ser du at lufta flytter seg når du starter opp varmeren og pumpa tikker så er det bare og smøre seg med tålmodighet.

 

Når jeg monterte mitt anl. for 2 år siden måtte jeg suge opp diesel forbi filteret til pumpa. Anbefales ikke, men det kan gjøre at det går litt rasker og få frem diesela.

Link to post

Det er ikke uvanlig at det er noen luftbobler i tilførselslangen fra dieselpumpa for varmeren og selve varmeenheten.

 

Men disse skal bevege seg når pumpa går.

 

Hører du "tikking" fra pumpa (vanligvis en liten sylindrisk pumpe koblet inn på heverør fra dieseltanken)?

 

Dersom du verken hører tikkelyden eller ser at boblene beveger seg, kan det være at filteret i pumpa er tett - dette filteret er svært lite.

Link to post

Ja, det er viktig at motoren er i gang når du tester ut dette.

 

Mange dieselvarmere krever mye støm og det er viktig med kontinuerlig fremføring av stor spenning.

 

Du kan evt. sette tilførselsslangen i en 5 liter/ 1 liter kanne med lampeolje/parafin.

 

Denne energikilden brenner noe "lettere" enn diesel.

 

Har du sett om det er koksing i brennkammeret? (Har ikke lest tråden grundig nok.)

Link to post

Står vel i boka at den må luftes etter at du har bytta filter,ta av slangen til diesel ut(etter pumpa) start varmeren til det kommer bare diesel ut av pumpa (uten luftbobbler).Sett på slangen igjen og den vil starte vil jeg tippe .Måtte gjøre det sånn på volvo'n min etter at pumpa hadde vært av , står så i boka også .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Flott innlegg Tine III.

 

Noen dieselfremføringspumper vil imidlertid kunne gi "bobler" i slangen, uten at dette er kritisk for selve brenneren.

 

Brenneren har gjerne et system for å måle tilført diesel, og øke eller redusere tilførselen.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan brenneren måler mengden av tilført diesel - det er jo ikke noen returordning i de systemene jeg har sett.

Link to post
Flott innlegg Tine III.

 

Noen dieselfremføringspumper vil imidlertid kunne gi "bobler" i slangen,

Så på snekka (webasto) at det var bobbler i slangen uten at det gjorde noe , men på volvo/ardic skal det luftes etter boka da .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Noen av disse pumpene pumpe OPPOVER ellers klarer de ikke å kvitte seg med luft.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hvis du har en hard metallisk klikkelyd går pumpa di tørr. Når den begynner å få diesel å jobbe med blir lyden mykere og klikkene sjeldnere.

 

Startet i dag opp igjen min Eber D4 for første gang etter vinteren. Jeg har heldigvis en liten løs tank, måtte løfte opp tanken slik at den ble stående høyere enn pumpa for å få systemet i gang. Dette måtte jeg også gjøre første gang etter at jeg installerete varmeren i fjor.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post

Mange flotte tips her. Prøver med å ta bort slangen etter pumpa og starter for å se at det kommer diesel uten luft ut. I boka til D1L står det riktignok at ved installasjon med separat uttak på toppen av tanken vil systemet fylle/lufte seg langsommere enn ved "T" gren til motor. Står ingenting spes. om lufting. Det står videre at om sikkerhetsbryteren setter varmeren ut av drift, koples varmeren av og på igjen. Stemmer også at pumpen skal pumpe oppover fra 15 grader til loddrett stilling ved installasjon "T" gren til motor.

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...