Breezita Startet 21.April.2007 Del på Facebook Startet 21.April.2007 Hei. Har skiftet drivstoffilter til varmeappratet - Eberspächer D1L. Apparatet starter, men tenner ikke. Har sjekket tilførselen - diesel i massevis der. Ser at det er luftbobler i den tynne slangen frem til apparatet og at de ikke beveger seg når varmeren "tikker" igang. Skal det luftes og i tilfelle hvordan? Takknemlig for hjelp her.. mvh Cita Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
tomfro Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Jeg hadde ut begge diesel tankene, lufta mot motoren. Når det gjalt eberen så bare starta jeg den opp, den tente ikke første gangen. Dette for de den brukte for lang tid før dieselen nådde brenneren. Neste oppstart så virka han akkurat som forventet. Prøv og starte den en gang til da tror jeg den vil komme. Du kan jo lytte etter om det tikker fra pumpa. Er det diesel i tikkepumpa så vil den startde så sant det ikke er noe feil med brenneren tille Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hei tille, Ja det tikker, men ser luft i den tynne plastslangen fram til varmeren. Glemte å nevne at jeg har separat uttak på dieseltanken, så lufting mot motor går dessverre ikke. Cita Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
tomfro Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Jeg har også separat tilkobling til tanken, ser du at lufta flytter seg når du starter opp varmeren og pumpa tikker så er det bare og smøre seg med tålmodighet. Når jeg monterte mitt anl. for 2 år siden måtte jeg suge opp diesel forbi filteret til pumpa. Anbefales ikke, men det kan gjøre at det går litt rasker og få frem diesela. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Det er ikke uvanlig at det er noen luftbobler i tilførselslangen fra dieselpumpa for varmeren og selve varmeenheten. Men disse skal bevege seg når pumpa går. Hører du "tikking" fra pumpa (vanligvis en liten sylindrisk pumpe koblet inn på heverør fra dieseltanken)? Dersom du verken hører tikkelyden eller ser at boblene beveger seg, kan det være at filteret i pumpa er tett - dette filteret er svært lite. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 3-4 bomstarter er ikke uvanlig særlig hvis slangen fra tanken er litt lang. tykkelsen har jo også litt å si. pumpen lever bare vel 0,12l i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Jada, det tikker å går.... Etter 5. oppstart gangen beveget luftboblene seg litt ( 1 cm) for stå å stoppe igjen. Må kanskje bare smøre meg med tålmodighet og prøve flere ganger. Fortrinnsvis med motor igang.....,-)) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
roaldbj Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Ja, det er viktig at motoren er i gang når du tester ut dette. Mange dieselvarmere krever mye støm og det er viktig med kontinuerlig fremføring av stor spenning. Du kan evt. sette tilførselsslangen i en 5 liter/ 1 liter kanne med lampeolje/parafin. Denne energikilden brenner noe "lettere" enn diesel. Har du sett om det er koksing i brennkammeret? (Har ikke lest tråden grundig nok.) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Står vel i boka at den må luftes etter at du har bytta filter,ta av slangen til diesel ut(etter pumpa) start varmeren til det kommer bare diesel ut av pumpa (uten luftbobbler).Sett på slangen igjen og den vil starte vil jeg tippe .Måtte gjøre det sånn på volvo'n min etter at pumpa hadde vært av , står så i boka også . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Flott innlegg Tine III. Noen dieselfremføringspumper vil imidlertid kunne gi "bobler" i slangen, uten at dette er kritisk for selve brenneren. Brenneren har gjerne et system for å måle tilført diesel, og øke eller redusere tilførselen. Jeg er ikke sikker på hvordan brenneren måler mengden av tilført diesel - det er jo ikke noen returordning i de systemene jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Flott innlegg Tine III. Noen dieselfremføringspumper vil imidlertid kunne gi "bobler" i slangen, Så på snekka (webasto) at det var bobbler i slangen uten at det gjorde noe , men på volvo/ardic skal det luftes etter boka da . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
SveinHa Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Noen av disse pumpene MÅ pumpe OPPOVER ellers klarer de ikke å kvitte seg med luft. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
abbor Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 (redigert) Hvis du har en hard metallisk klikkelyd går pumpa di tørr. Når den begynner å få diesel å jobbe med blir lyden mykere og klikkene sjeldnere. Startet i dag opp igjen min Eber D4 for første gang etter vinteren. Jeg har heldigvis en liten løs tank, måtte løfte opp tanken slik at den ble stående høyere enn pumpa for å få systemet i gang. Dette måtte jeg også gjøre første gang etter at jeg installerete varmeren i fjor. Redigert 21.April.2007 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Mange flotte tips her. Prøver med å ta bort slangen etter pumpa og starter for å se at det kommer diesel uten luft ut. I boka til D1L står det riktignok at ved installasjon med separat uttak på toppen av tanken vil systemet fylle/lufte seg langsommere enn ved "T" gren til motor. Står ingenting spes. om lufting. Det står videre at om sikkerhetsbryteren setter varmeren ut av drift, koples varmeren av og på igjen. Stemmer også at pumpen skal pumpe oppover fra 15 grader til loddrett stilling ved installasjon "T" gren til motor. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.