roaldbj Startet 21.April.2007 Del på Facebook Startet 21.April.2007 (redigert) Jeg har opp gjennom årene drøftet mye med fritidsbåteiere hvilke erfaringer de har med båtvarmen. Antar at noen vil fortelle om elektrisk oppvarming, men jeg tenker mest på den oppvarmingen som kan produserer i båten uten at man er koblet til landstrøm (strøm kan jo også produseres ombord - se punkt 4). Jeg har bare erfaringer med 4 systemer: 1) Varmluft produsert av dieselbrenner (Eberspächer D5LC, med selvregulering av effekten fra 1200W til 5500W). 2) Vannbåren varme prodesert av dieselbrenner (Webasto Termo 90S på 9kW - og deretter bruk av varmevekslere). 3) Vannbåren varme produsert av båtmotor og deretter bruk av varmeveksler, av typen EBER 1012 WA/1024 WA (varmeeffekt: opp mot 10.000 W) 4) Strømgenerator og vifteovner (eksempelvis Thermal 2000 - på 1500W og kan stå på kontinuerlig uten fare for overoppheting). Min erfaring er at den luftbårne varmen er svært avhengig av at det er minst mulig luftmotstand i rørene. Videre at det er viktig å bruke minst en sirkulasjonspumpe ved vannbåren varme. Båtmotor-produsert varme er alltid effektiv. Først da jeg monterte generator og bruker vanlige vifteovner ble varmen effektiv. Spennende å høre andre erfaringer. Redigert 22.April.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Jeg har en Mikuni 3,5 kW diselvarmer ombord av vanlig lufttype. Den er ikke så mye å skryte av i min båt. Er nok i minste laget for båten. Fikk testet den i påsken, da gikk den 6 døgn i strekk. På natten falt temperturen ute til rundt 0 grader, da hadde jeg rundt 17 grader ombord når jeg våknet på morgenen. Etter en kaffekok så steg temperaturen til bortimot 20 grader... Problemet mitt er nok at det er litt for mange bøyer på røret, skal rette det ut noe og isolere luftrøret.. Det er relativt lite luft som kommer ut av dysen i forpiggen, og der er det nok rundt 10m med rør fra varmeren.. På en 39 foter så bør en nok ha minst 5,5 kW luft om en skal bruke båten litt utenom sommermånedene etter min erfaring.. eller et vannbåren system.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Jeg grublet LENGE før valget falt på en 4kW Glembring oljefyr. Det som ble avgjørende var tilnærmet null strømforbruk og lun varme som kan stå på døgnet rundt. Så langt har jeg bare et halvår erfaring men kan så absolutt anbefale den. Har tidligere hatt diverse varianter av Wallas, Eber o.l. men ulempen ved alle er strømforbtuk, støy og delvis også driftssikkerheten. Glembringen bare står der uten en lyd og varmer døgnet rundt. Ulempen er at plasseringen kan være vanskelig i enkelte båter. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
lano2 Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Ser koselig ut. Fikk lyst på en.... Er de dyre / lett å montere ? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 På en 39 foter så bør en nok ha minst 5,5 kW luft om en skal bruke båten litt utenom sommermånedene etter min erfaring..Min 44 foting klarte seg godt i påsken med 4kW og vind og så vidt over 0 grader ute. Du har nok mye tap i slangene dine... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SveinHa Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Ser koselig ut. Fikk lyst på en.... Er de dyre / lett å montere ? Kosta litt over 12.000.- hos Seatronic med hele pakken: Ovn, røkrør, takgjennomføring, termostat og pipehatt. I tillegg kommer dieseltank eller pumpe og noe dieselrør. Kobberrør og Biltema-dieselpumpe kosta vel rundt kr 500.- Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Tine IV Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Har en 4kw volvo luftvarmer idag , men har kjøpt en 5kw Webasto som skal inn .Har utblåsing i salongen ,lugar,acterkabin og i cockpit .Får ikke opp varmen som jeg vil ha det med volvo'n ,derfor blei en 5kw Webasto kjøpt inn .Volvo'n varmer bra den ,kan ikke holde handa forran utblås etter at jeg teipa med sølvpapirtape i alle svinger på slangene.Hjelper vel enda mere og isolere dem tipper jeg . .Men tydeligvis ikke bra nok for oss , så det er bare å sette inn den nye . Men ikke alt kan bli gjort på en dag , er så mange prosjekter på gang . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 21.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2007 Kosta litt over 12.000.- hos Seatronic med hele pakken: Ovn, røkrør, takgjennomføring, termostat og pipehatt. I tillegg kommer dieseltank eller pumpe og noe dieselrør. Kobberrør og Biltema-dieselpumpe kosta vel rundt kr 500.- Dette så flott ut SveinHa. Hvor har du fått tak i "Brannmuren" bak ovnen? Dette systemet må jeg klart vurdere ombord hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Brannmuren er 10mm Primroc plater skrudd fast og deretter er der limt på 30x60 cm fliser. Litt mer detaljer på hjemmesiden min. Er ikke helt ferdig enda, skal liste rundt brannmuren men det er satt litt på vent da jeg har noe teakarbeid på gang hjemme og regner med å bruke kapp derfra til lister. Det er egentlig ikke nødvendig med brannmur rundt Glembringen men jeg laget det mest for å markere at det er et ildsted. Eksosrøret blir dog veldig varmt så der kreves beskyttelse men en kan kjøpe ferdigisolerte rør og bend. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sun Flyer Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Hvordan blir varmefordelingen i båten med glembring'en? Er den mulig å få med vannvarmesløyfe? mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SveinHa Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Jeg har den jo midt i båten og med åpne dører trekker jo noe varme inn i lugarene. Passer meg veldig godt at der ikke blir like varmt som i salongen. Du kan få den med varmesløyfe og da mener jeg du får rundt 70% av varmen i vannet så det krever jo noen meter radiatorer for å bli kvitt denne varmen. Du kan også få ovnen isolert slik at ALL varmen går i vannet og da kan selve ovnen plasseres i et skap e.l. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Gullfisk Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Har erfaring med tre typer av disse ovnene. En glembring, en refleks og nå en Dickinson Newport. Noen år siden jeg var borti Glembring, men denne var vanskelig å få til å brenne riktig og regulere, men har hørt mange som er fornøyd med de. Refleksen var veldig bra, hadde kokeplate og brant fint på alle trinn. Er mest fornøyd med Dickinson jeg har nå. Den brenner fint, og er veldig dekorativ med glass inn til flammene (ser glembring også har det nå). Dickinson er nå i Maritim katalogen, og Newport modellen kan i hvertfall fåes med varmesløyfe. Til min har jeg en varmeveksler(luft/luft) på røykrøret som jeg fordeler varmluft til akterkabin og fopigg med en liten vifte, og dette fungerer utmerket. Det som er så fint med slike ovner,er at de kan stå å brenne feks hele helgen uten at man trenger å tenke på strømforbruk. Har også en ny Eber D4 ombord, men det er ikke tvil om hva jeg foretrekker å fyre med. Forøvrig har også Sigmar marine slike ovner (hadde hos maritim i fjor). Disse ser også ut til å fungere veldig fint (Har en i familien, men er relativt ny-instalert). Sigmar har også den minste ovnen jeg har sett av denne typen, med glass i front den også. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 (redigert) har Refleks ovn 66mk varmer utmerket bra! Redigert 21.April.2007 av Hilmar2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Sun Flyer Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Får legge inn egen erfaring, da. Varmeanlegget består av: Webasto termotopc c vannvarmer (ca 5 kw), 5 stk. radiatorer i varierende størrelse. 2 stk silencio innfellbare defrostervifter (1.5 kw), 1 stk. silencio 2 innfelt vifte (opptil 5 kw), 1 stk vanlig 4 kw defrostervifte av konvesjonell type, 1. stk johnson sirulasjonspumpe, 1. stk varmekolbe 220v 1.5 kw. silencio-viftene bruker 8 og 16 watt på full hastighet. Den konvesjonelle defrosterviften bruker 70 watt og brukes dermed kun ved motorgange eller ved landstrøm. Sirkulasjonspumpen i kombinasjon med varmekolben gjør at jeg kan få litt varme også kun på strøm. Har planer om en ekstra varmekolbe for å kunne spare diesel når jeg ligger på landstrøm. Sirkulasjonspumpen trenger ikke brukes når jeg kjører webastoen. Fordeler: - Jevn varme i hele båten - relativt rask oppvarming - varmtvann uten landstrøm - forvarming av motor - varme under motorgange - webastoen har aldri stoppet eller latt være å starte Ulemper - noen av viftene støyer mye ved full effekt - konstant strømforbruk - slangeklemmer må av og til etterstrammes Varmeren har blitt brukt ganske hardt. Jeg har bodd i båten i over 3 år og aldri gjort noe med webastoen. Den virker dønn solid. Varmeren var 4 år gammel da jeg kjøpte båten. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Slagskibet Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Du får si fra hvis du bytter Mikunien din Sydvesten. Den klarer seg nok for et lite Slagskib. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 (redigert) Det skal jeg selvsagt gjøre Slagskipet, men foreløpig er det skipperfrua som holder meg ekstra varm, siden Mikunivarmen i skipperpulagren ikke er all verdens.... Redigert 22.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Christina 3 Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Veldige "greier dere har da. Er tydeligvis ikke så kresen jeg. Har en tilsvarende gassovn som på bildet og den varmer veldig bra. Ikke drar den noe strøm heller. Blir nesten som en liten "peis" når en ser på "flammene". Vis vi skal sitte nede tar jeg den bare med ned dit..... og opp igjen vis vi flytter oss opp. Nede sover vi så der skal det ikke være for varmt uansett. Kjekke greier...... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2007 Har sans for den muligheten som båtdilla beskriver. Hvordan er det med CE godkjenning for bruk i båt? Hva er merke og type? Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 (redigert) Jeg har det varmt og deilig vha. 3.5 kW Ebersprecher og 2 kW Pod. Eberen har dyser til AC, forkabin, toalett og sentercabin. Ingen problemer med å gå i T-skjorte. Redigert 22.April.2007 av tebi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Hei. Vanligvis har jeg bare god erfaring med båtvarmeren min, et Thermic2000 varmluftapparat for lampeolje. Men ikke i år. I vinter hadde jeg varmeren hjemme for overhaling og sjekk. Fjernet sot og en forkokset veke. Og så byttet jeg glødetråden som fulgte med repsettet. Forrige helg fungerte det fint og vi hadde det godt og varmt i båten. Men denne helgen fikk jeg problemer. Det startet en gang og det ble mer enn varmt nok. Da jeg senere skulle fyre det opp igjen, ville det ikke gløde (så på amperemeteret at det ikke gikk glødestrøm). Men da hadde jeg heldigvis flyttet til Horten gjestehavn og kunne bruke vifteovn for 230volt. Ellers hadde det nok blitt guffent på morgenkvisten. Har nå tatt apparatet med hjem og åpnet det. Veken er svart og grisete, og glødetråden er brent av i begge ender! Så imorgen blir det å kjøpe nytt veke/glødetrådsett og ta en prat med servicemannen til Termomarin. Slikt skal jo ikke skje. Apparatet er 6år gammelt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Christina 3 Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Har sans for den muligheten som båtdilla beskriver. Hvordan er det med CE godkjenning for bruk i båt? Hva er merke og type? Hmmm...husker ikke merke men det selges mye av disse i forskjellige varianter, også koster de ikke stort. Under 1000 lappen mener jeg. Om de er godkjent for båt har jeg ikke peiling på....men siden de er godkjent for å ha i stua eller hytta burde det vel ikke være noe i veien for å ha den i båt også. Kan faktisk ta den med på brygga eller fjellknausen også...... Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Hei Dette var en løsning for min pengebok når jeg en gang får båten min ut på havet. Har akkurat sånn ovn på hytta og den har vært veldig god å ha spesielt når vi kom fram seint på kvelden i minus 28 og rå ved :) MEN!! er det ikke skummelt å ha propan inne i båten, ved evt. lekkasjer??? Sitér dette innlegget Link to post
TG-cruiser Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 Jeg har hørt at gas giver meget kondens, og det er en skidt ting. Hvordan er det med den viste gasovn? Har du problemer med kondens? Jeg har en saga 7000. Og overvejer og installere en gasovn eller dickinson newport i toilet rummet. Bruger sjældent toilettet alligevel. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 Siden denne tråden ble "varm" igjen, sier jeg meg enig med Sydvesten i at Mikuni normalt er for svak for båter over 32-33 fot. Det erfarte jeg i Skilsø'n jeg hadde, og også i min nåværende båt. For lange slanger men også for dårlig utgangsvarme tror jeg. Det er svært viktig at slangene blir lagt med minst mulig sving, og ikke i sløyfer. Jo lengre strekning varmluften har å tilbakelegge, jo større varmetap og dårligere luftstrøm får du. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 22.November.2007 Del på Facebook Svart 22.November.2007 Får legge inn egen erfaring, da. Varmeanlegget består av: Webasto termotopc c vannvarmer (ca 5 kw), 5 stk. radiatorer i varierende størrelse. 2 stk silencio innfellbare defrostervifter (1.5 kw), 1 stk. silencio 2 innfelt vifte (opptil 5 kw), 1 stk vanlig 4 kw defrostervifte av konvesjonell type, 1. stk johnson sirulasjonspumpe, 1. stk varmekolbe 220v 1.5 kw. silencio-viftene bruker 8 og 16 watt på full hastighet. Den konvesjonelle defrosterviften bruker 70 watt og brukes dermed kun ved motorgange eller ved landstrøm. Sirkulasjonspumpen i kombinasjon med varmekolben gjør at jeg kan få litt varme også kun på strøm. Har planer om en ekstra varmekolbe for å kunne spare diesel når jeg ligger på landstrøm. Sirkulasjonspumpen trenger ikke brukes når jeg kjører webastoen. Fordeler: - Jevn varme i hele båten - relativt rask oppvarming - varmtvann uten landstrøm - forvarming av motor - varme under motorgange - webastoen har aldri stoppet eller latt være å starte Ulemper - noen av viftene støyer mye ved full effekt - konstant strømforbruk - slangeklemmer må av og til etterstrammes Varmeren har blitt brukt ganske hardt. Jeg har bodd i båten i over 3 år og aldri gjort noe med webastoen. Den virker dønn solid. Varmeren var 4 år gammel da jeg kjøpte båten. mvh Viggo Dette med de silencioviftene var av stor interesse, Har du noen link til hvor en kan kjøpe disse? Jeg har kjøpt en fullisolert pakke fra Glemring med rørsløyfe og skal termostatstyre vifttne i slike registere i alle rom i båten. Jeg skal bo ombord er litt var for slike irriterende viftelyder. Kjøpte en slik std 2Kw med påmontert 120mm vifte. men dette støyer forferdelig, så jeg monterte en totalt lydløs ( 8db!!) 120mm pc vifte. Problemet er at sammen med støyen forsvant også luftstrømmen. Den var rett og slatt for svak til å blåse gjennom registeret. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.