Jump to content

Erfaring med båtvarmen nå - tidlig vår

roaldbj

Recommended Posts

ja, det er vel som trodde... En unit ganske lik sak som jeg har...

får prøve å forske litt på å montere hele inne i en isolert kasse med et stort utblåsningsareal og lydfeller i denne... ?

Det er jo så fristende enkelt å montere en slik i hvert rom, la en mekanisk termostat slå viften av og på. Den lille varmen som siver ut ved stillestående vifte, blir nok ikke plagsom skulle jeg tro...

ERik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg for min del har en Stenson(?) lampe og en "Heat-Pal" på rødsprit i kabinen.

Utrolig nok så klarer jeg å oppnå nærmere 20 grader inne ved 8-9 grader ute. Men da går det jo med endel rødsprit. Vurderer dieselvarmere, men har ikke mye lyst på skorstein....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg har tre forskjellige typer varmevekslere. Hovedvarmeren er på ca 10.000W. Leveres med 3 trinns bryter, kabelstokk og blindlokk

eber1012.jpg

Akterdekket varmes opp med denne som har to dyser - gir brukbar lunk under kalesjen - er på ca 4000 W, to trinns hastighet

eber412.jpg

og i lugarer og toilett har jeg endel av denne som skal kunne gi 2000 W, to trinns bryter.

helios.jpg

Samtlige er kjøpt hos Seatronic i Moss til en grei pris.

Dette med de silencioviftene var av stor interesse, Har du noen link til hvor en kan kjøpe disse?

Jeg har kjøpt en fullisolert pakke fra Glemring med rørsløyfe og skal termostatstyre vifttne i slike registere i alle rom i båten. Jeg skal bo ombord er litt var for slike irriterende viftelyder.

Kjøpte en slik std 2Kw med påmontert 120mm vifte. men dette støyer forferdelig, så jeg monterte en totalt lydløs ( 8db!!) 120mm pc vifte. Problemet er at sammen med støyen forsvant også luftstrømmen. Den var rett og slatt for svak til å blåse gjennom registeret.

Hilsen Erik

Disse silenco greiene er det jeg mener, ja. Har silencio 2 som er dobbelt så kraftig i salongen (2 vifter), og det funker med stillegående pc-vifter. Mine bråker 18 db og det er knapt mulig å høre om de går. Hvis det ikke blir nok varme er løsningen å sette i flere av samme sort. Blir dyrt men bra. Viftene kjøpes hos de som fører Waeco-produktene. f.eks watski kjeden.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har en 10.000w defroster , gammel sak som varmer litt . Men etter at den nye Webasto'n på 5.000kw blei montert og med ekstra utak , så er det så varmt å godt ombord at det er en fryd . Kommer ned om mårran ,slår på Webasto'n , etter få minutter er det godt å varmt og den går ned på lav fart og blir lydløs .Det er noe av det bedre jeg har brukt penger på , bare det å få noe nytt er jo en drøm i seg sjæl . Første varmeren jeg har som jeg har kjøpt ny , sinnsykt deilig å vite at det bare er vri på bryter'n og den starter . Slippe å skru å balle til stadighet , tenk om alt hadde vært nytt . Foresten hva skulle jeg skudd å balla med da , litt godt å ha en båt som ikke er ferdig og den blir vel aldrig det heller :wink:

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

En slik asksial vifte som en en sli "pc vifte" er er greit til å flytte "store" luftmengder under den forutsetningne at motstanden ikke blir stor... skal en blåse gjennom en varmapperat register så bli nok motstanden for stor til en vil få stor nok varrmveksling til å få fullt utbytte av registrene etter mitt syn... Det er ikke helt uten grunn at produsenter av varmeapparat monter andre vifter enn pc vifter som er betydelig billigere.. Men at man bruke en slik vifte til å luftsisrkulasjon i båten og en kun har vanlige radiatorer vil jeg tro er mulig...

Skal en få ut den effekten som er slikt register er oppgitt til så trenger en faktisk en del luft gjennom regsiteret, og dermed vil trykktapet over registret øke og en slik liten pc vifte vil nok knele..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...