Jump to content

Olje eller lakk på teak overbygg (nauticat 33)


atamund

Recommended Posts

Hei jeg har kjøpt meg en gammel nauticat 33 1971 modell. Hytte sidene er i massiv teak og har vært lakkerte men tidligere eier har ikke vedlikeholt den så det er ikke mye lakk igjen. Har begynt å slipe ned så nå lurer jeg på om noen har erfaring på om jeg skal lakke eller olje og hva blir det minst vedlikehold med senere.

Mvh

Atle

Link to post
Share on other sites

Vi har Teak / Mahogni overbygg på vår Fjord 38 Vi Skrapte alt helt ned og mettet treet med Owatrol D1. Deretter våtsliper litt med D1 og legger 7-8 lag med D2. Blir nydelig og holdbart. D2 blir ikke så hard og dermed ikke sprekke så fort.

 

Det var nå min mening

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Vi har Teak / Mahogni overbygg på vår Fjord 38 Vi Skrapte alt helt ned og mettet treet med Owatrol D1. Deretter våtsliper litt med D1 og legger 7-8 lag med D2. Blir nydelig og holdbart. D2 blir ikke så hard og dermed ikke sprekke så fort.

 

Det var nå min mening

 

Mvh

 

Pjolter

 

Enig med Pjoter, men jeg ville brukt ravilakk istedenfor D2. Synes denne gir penere resultat og tåler mer!

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt. Badeplattformen min er i teak, og jeg skal olje den. Målet er at teakfargen skal fremheves, ikke at den skal bli så blank. Er det greit å bruke International Interpreg til det? Den oljen har jeg jo mer enn nok av da den brukes ellers på båten, men jeg er usikker på om den tørker skikkelig. Hadde vært deilig å slippe flere innkjøp nå...

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Ikke svar på spørsmålet men kansje kjekt å vite før du begynner , vis noen veit da .Har olja bordet med Benar UVR (den gjyldenbrune ) men en dærsj lakk oppi . Har gjort det med alt så langt innvendig , men kjøpte Benar Marin nå sist . Etter et strøk på bordet med den så blei hele bordet apelsin hud ,noen som veit ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

For mange år siden hadde jeg en trebåt (Skorgenes), ettersom det på Rognan ble bygget mange trebåter og de var fantastisk blank i treverket spurte jeg en gammel båtbygger om hva de gjorde for å få skipssiden så blank.

Svaret var enkelt: slip treverket ned, smør med kokt linolje i blandet amerikansk terpentin, blandingsforhold 30/70 så mange strøk at du ser den er mettet, på min båt ble det 32 strøk vått i vått, båten ble fantastisk blankt.

Prøvde det samme på en garasjeport av tre for noen år siden, utrolig resultat, er fortsatt like fin, min erfaring er at lakk skulle vært forbudt på treverk både til havs og land.

Kokt linolje er i dag omtrent det samme som benarolje.

Link to post
Share on other sites

For mange år siden hadde jeg en trebåt (Skorgenes), ettersom det på Rognan ble bygget mange trebåter og de var fantastisk blank i treverket spurte jeg en gammel båtbygger om hva de gjorde for å få skipssiden så blank.

Svaret var enkelt: slip treverket ned, smør med kokt linolje i blandet amerikansk terpentin, blandingsforhold 30/70 så mange strøk at du ser den er mettet, på min båt ble det 32 strøk vått i vått, båten ble fantastisk blankt.

Prøvde det samme på en garasjeport av tre for noen år siden, utrolig resultat, er fortsatt like fin, min erfaring er at lakk skulle vært forbudt på treverk både til havs og land.

Kokt linolje er i dag omtrent det samme som benarolje.

 

skal det ikke være rå linolje?

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Det er nødt til å være rå linolje.. :yesnod: Du får ikke kokt til å trekke inn i så stor grad at du får mettet treet, men samtidig må du gjerne avslutte med et par strøk med kokt, slik at den danner en forseglende hinne og holder den rå oljen inne i treet. Uten hinnen vil treet "svette" olje gjennom hele sesongen og aldri virke "tørr"...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville i alle tilfelle ikke bruke lakk. Jeg sjekket en del trebåter før jeg kjøpte Tora i våres. Mit inntrykk var at lakk står dårlig på horisontale flater som dollbord og dekk. I marinean står det en kar ved siden av meg som jobber med å fjerne lakken for å gå over til Ovatrol av samme grunn.

 

Jeg har en mistanke om at linolje med terpentin er like bra (kanskje samme stoffet?) som Ovatro1 til å impregnere med. På Tora fortsetter jeg med Ovatro1 + 2 fordi det har vist seg å stå veldig bra. Overflaten blir etter mitt skjønn like blank og fin som med lakk. Eneste problemet er at forige eiere har slumset med oljen over alt. Alle beslag var dekket med tykke lag og det er store sig langs sidene på overbygget. Men treverket har holdt seg veldig godt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser dere diskuterer overflatebekandling.

Like mange svar som personer som uttaler seg. En ting skal en ta med i regnestykket når det gjelder lakk. alt under 10 strøk er bortkastet jobb.

Olje inneholder ikke uv filter og returnerer ikke solstrålene. Altså olje uten lakk har begrenset levetid,Det tillater også hurtigere fuktvandring med mye større sjangs for sprekking i treværk.

Før oljing settes i gang må alt treverk vaskes med rødsprit til filla ikke lenger tar farve fra treet.

Linolje kan tynnes de første to/tre strøk men ingen nødvendighet. Terpentin fordamper når den kommer på treet og er sådann en fordyrende tilsats i oljen.

Linolje kommer i to varianter rå og kokt. Når det gjelder rå så vær nøye, den skal hete kaldpresset rå linolje.

Ved oljing med linolje kan det være ned mot -20 uten prob. Mett treet med rå linolje, la tørke gjerne 14 dager. Mett opp med kokt, må ikke bli blankt/skinnende. La tørke en uke. Mett opp med kokt linolje la bli blankt.Puss overflaten med våtslipepapir mens oljen er våt,altså samme dag, til det er helt blankt. La tørke en uke. Lakk over med lakk. Flere metoder:Trebatsakuten.nu/ tips og trix

Det var en metode.

Link to post
Share on other sites

Bruker Benar Marine på treverket på min NC33. Dei første strøka i fortynna form. Pusser lett med fint våtslipepapir inn i mellom. Før det blei alt treverk slipt ned og vaska med raudsprit. Resultatet ser ut til å bli bra.

 

Benar marine har UV-filter.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Benar marine har UV-filter.

Da jeg gikk fra "vanlig" Benar den som er litt gylden brun og over til Benar marin blank m/uvr i . Da starte ballet , har 7 strøk sånn ca på bordet ,etter et strøk med Benar marin blei det apelsin overflate . Ikke så mye men det er der , så var det ute da . Prøvde igjen idag , men nei da . Ser ut som olja oppfører seg på samme måte som når du spruter Zalo i vannet når du har søla diesel . Hva i svarte er feil her da ? Siste svaret idag er at jeg ikke skal vaske over med rødsprit først , greit det skal da prøve det . Men har gjort dette altid på samme måte , også rart det kom etter oljebytte og etter div strøk. Tar imot forslag her jeg .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...