Jump to content

Biam 800 og plassering av giver til ekkolodd


Fusebox

Recommended Posts

Hei dere.

 

Vi skal kjøre (eller seile, om du vil :wink:) en nyinnkjøpt Biam 800 fra Fredrikstad til Lista neste helg, om været står oss bi. Båten er uten ekkolodd, og vi ønsker å installere et før vi drar, eller underveis. Er det noen som har forslag til en god plassering av innvendig montert giver så vi slipper å eksperimentere så mye ?

 

Båten er uten akterkabin.

 

Vi er ikke godt kjent med "geografien" innvendig, så jeg håper også på en god bruksanvisning til plasseringen, om mulig :-)

 

Jeg liker ikke store bølger, så om noen kjenner en medisinmann, vær-konsulent heter det vel nå, de kan ringe og be om en "rolig-vær-og-sjø" dans, så setter jeg også meget stor pris på det. Vet ikke om Vidar Theisen driver med slikt, men om noen kjenner ham, så legg inn et godt ord for oss.

 

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Giveren bør ikke plasseres under stikk-køya, men lengre bak. Jeg plasserte giveren i ledig skott litt bak motoren på styrbord side. Brukte en variant som ikke var gjennomgående, men limt med araldit ned i en hylse. Fungerte perfekt så lenge jeg hadde båten.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt at signalstyrken og eventuelle ytre påvirkninger kan utgjøre en viss (akademisk) forskjell fra en gjennomgående svinger, men i de årene jeg hadde denne båten merket jeg overhodet ikke noen slike problemer. Jeg snakker om et ekkolodd med eneste oppgave å måle dybden, ikke kjønnsspesifisere fisken som svømmer mellom båten og bunnen :wink:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Låner tråden, siden vi er inne på plassering av givere, hva er beste plassering av giver (gjennomgående eller utvendig) på f.eks. plastsnekker. På daycruisere og andre båter med tverr hekk er vel det vanligste å skru fast en utvendig giver langt nede på hekken, men det går jo ikke på en snekke med "rund rau" :confused: .

 

Hva gjør dere? Borer rett gjennom bunnen av skroget og monterer gjennomgående svinger? Jeg får vondt i magen :cryin: bare ved tanken på å måtte gjøre dette, på den plastsnekka som jeg nå lurer på å kjøpe ... Er det noen alternativ god plassering av giver på en plastsnekke (uten å måtte perforere skroget)?

Link to post
Share on other sites

Ingen av de båtene jeg har hatt med innvendig svinger har "lurt" meg med feil dybdeangivelse. ( i såfall vet jeg det ikke selv)

Ekkoloddet alene er nok ikke uansett noen garanti for at det ikke sier BANG, men sammen med en kartplotter eller kart + et våkent hode, er mye gjort for å unngå akkurat det. For min del bruker jeg stort sett ekkoloddet til å sjekke dybden når jeg ankrer opp.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde innvendig giver på forrige båt, som ble limt fast med det "stoffet" som kom med giveren. Det fungerte meget bra. Følte aldri at jeg ble lurt på dybden. Det kunne av og til forekomme at ekkoloddet "bruste" pga. luft under skroget, men det vil jo også kunne skje med gjennomgående giver.

 

For min del er jeg meeeget skeptisk til flere hull enn nødvendig i skroget, og har ingen problemer med å takle den dempingen som oppstår i glassfiber skrog. Jeg er stort sett bare interessert i dybder mellom 0-50 meter (fiske, grunnstøting og ankring). Eneste jeg vet å passe på er at ved montering av giver, så er det greit å prøve med giveren i en pose vann, for å finne et bra sted uten luftbobler i glassfiberen.

 

Jeg har, på min nåværende båt, en hekksvinger. Det skal jeg forsøke å unngå i fremtiden, da den er altfor utsatt for "brusing". Den har temperatur måler, derfor hekkmontert :-)

 

/Are

Link to post
Share on other sites

ekkoloddet "bruste" pga. luft under skroget, men det vil jo også kunne skje med gjennomgående giver.

 

Ikke med en korrekt montert svinger nei.

Min står flushmontert i strømlinjet blister løftet 10 cm. ut fra skroget og vinklet 3 grader forover.

Den virker korrekt bestandig.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...