Jump to content

"Fastgrodd" eksosbend på AQAD41

fredriksen

Recommended Posts

Et lite spørsmål til de av dere som har skrudd VP-motorer litt mer enn meg :crazy:

Det vil forenkle arbeidet mitt en del om jeg avmonterer eksosbendet / kneet / som står på ut-siden av turboen. Det er det korte kneet hvor kjølevannet blandes med eksosen og det står mellom turboen og gummibelgen(*) til eksoskanalen/røret på drevplata.

Dette er festet mot turboen med en patentklemme. Når jeg løsner patentklemmen så sitter eksosbendet fortsatt rimelig godt fast. :cryin: :cryin:

Mitt spørsmål er derfor: Er dette en sak som man skal la sitte i fred dersom man ikke må skifte bendet eller er det enkelt å løsne dette f.eks ved å gi det et lite "kakk" med et høvelig verktøy :smash:

Eller, da dette er støpgods, og det har rimelig gode muligheter for å ruste helt fast (varm eksos + saltvann...!), har dette lett for å sprekke / gå skall av / tåler svært lite (har stått der siden motoren var ny i -89... tror jeg)/ etc., så skal man ikke løsne kneet. Mao: "NO NO, la stå, ikke røre!!" :nono:

Står dette eksosbendet på en flens inn i turboen / eller over en flens ut fra turboen eller står det bare butt-i-butt??

:confused: steinar

(*)

Gummibelgen har tidligere blitt erstattet med en rimelig solid (og derfor stiv) slangebit fra Tess da eksoskanalen (i aluminium) har blitt litt kortere (spises sakte opp av eksos/salt+varme tror jeg). Dette er grunnen for at det vil være enklest å løsne eksoskneet. Jeg skal fortsatt ha slangebiten da den var ny i fjor.

(Byttet den da jeg ville se hvor dårlig/bra eksoskanalen ut var. Dersom den er dårlig og sprekker / knekker / går sund på en eller annen måte, så kommer det mye sjøvann inn på svært kort tid! Ca 10 cm diameter på den kanalen/røret. Kanalen var forøvrig rimelig OK, kun ca 1 cm kortere enn ny.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...