Jump to content

"Fastgrodd" eksosbend på AQAD41


fredriksen

Recommended Posts

Et lite spørsmål til de av dere som har skrudd VP-motorer litt mer enn meg :crazy:

 

Det vil forenkle arbeidet mitt en del om jeg avmonterer eksosbendet / kneet / som står på ut-siden av turboen. Det er det korte kneet hvor kjølevannet blandes med eksosen og det står mellom turboen og gummibelgen(*) til eksoskanalen/røret på drevplata.

Dette er festet mot turboen med en patentklemme. Når jeg løsner patentklemmen så sitter eksosbendet fortsatt rimelig godt fast. :cryin: :cryin:

 

Mitt spørsmål er derfor: Er dette en sak som man skal la sitte i fred dersom man ikke må skifte bendet eller er det enkelt å løsne dette f.eks ved å gi det et lite "kakk" med et høvelig verktøy :smash:

Eller, da dette er støpgods, og det har rimelig gode muligheter for å ruste helt fast (varm eksos + saltvann...!), har dette lett for å sprekke / gå skall av / tåler svært lite (har stått der siden motoren var ny i -89... tror jeg)/ etc., så skal man ikke løsne kneet. Mao: "NO NO, la stå, ikke røre!!" :nono:

 

Står dette eksosbendet på en flens inn i turboen / eller over en flens ut fra turboen eller står det bare butt-i-butt??

 

:confused: steinar

 

(*)

Gummibelgen har tidligere blitt erstattet med en rimelig solid (og derfor stiv) slangebit fra Tess da eksoskanalen (i aluminium) har blitt litt kortere (spises sakte opp av eksos/salt+varme tror jeg). Dette er grunnen for at det vil være enklest å løsne eksoskneet. Jeg skal fortsatt ha slangebiten da den var ny i fjor.

(Byttet den da jeg ville se hvor dårlig/bra eksoskanalen ut var. Dersom den er dårlig og sprekker / knekker / går sund på en eller annen måte, så kommer det mye sjøvann inn på svært kort tid! Ca 10 cm diameter på den kanalen/røret. Kanalen var forøvrig rimelig OK, kun ca 1 cm kortere enn ny.)

Link to post
Share on other sites

Takker for svar!

 

Da ver den løsnet med et lite, men strategisk plassert "kakk" fra en pennhammer. Jeg så ikke koks på selve turboen, men det lå litt på kanten / flensen på kneet.

Jeg har den svarte plastringen som skal hindre tæring. Satte den på i fjor da jeg skiftet slangen.

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...