Jump to content

"Fastgrodd" eksosbend på AQAD41


fredriksen

Recommended Posts

Et lite spørsmål til de av dere som har skrudd VP-motorer litt mer enn meg :crazy:

 

Det vil forenkle arbeidet mitt en del om jeg avmonterer eksosbendet / kneet / som står på ut-siden av turboen. Det er det korte kneet hvor kjølevannet blandes med eksosen og det står mellom turboen og gummibelgen(*) til eksoskanalen/røret på drevplata.

Dette er festet mot turboen med en patentklemme. Når jeg løsner patentklemmen så sitter eksosbendet fortsatt rimelig godt fast. :cryin: :cryin:

 

Mitt spørsmål er derfor: Er dette en sak som man skal la sitte i fred dersom man ikke må skifte bendet eller er det enkelt å løsne dette f.eks ved å gi det et lite "kakk" med et høvelig verktøy :smash:

Eller, da dette er støpgods, og det har rimelig gode muligheter for å ruste helt fast (varm eksos + saltvann...!), har dette lett for å sprekke / gå skall av / tåler svært lite (har stått der siden motoren var ny i -89... tror jeg)/ etc., så skal man ikke løsne kneet. Mao: "NO NO, la stå, ikke røre!!" :nono:

 

Står dette eksosbendet på en flens inn i turboen / eller over en flens ut fra turboen eller står det bare butt-i-butt??

 

:confused: steinar

 

(*)

Gummibelgen har tidligere blitt erstattet med en rimelig solid (og derfor stiv) slangebit fra Tess da eksoskanalen (i aluminium) har blitt litt kortere (spises sakte opp av eksos/salt+varme tror jeg). Dette er grunnen for at det vil være enklest å løsne eksoskneet. Jeg skal fortsatt ha slangebiten da den var ny i fjor.

(Byttet den da jeg ville se hvor dårlig/bra eksoskanalen ut var. Dersom den er dårlig og sprekker / knekker / går sund på en eller annen måte, så kommer det mye sjøvann inn på svært kort tid! Ca 10 cm diameter på den kanalen/røret. Kanalen var forøvrig rimelig OK, kun ca 1 cm kortere enn ny.)

Link to post

Hadde denne løs da jeg monterte en plast-ring på eksos-røret som går til drevet for å hindre tæring. Kneet er kun klemt mot turboen med nevnte klemme og hos meg løsnet den rimelig greit. Anbefaler å ta kneet helt bort for å sjekke om turboen er mye kokset.

Link to post

Takker for svar!

 

Da ver den løsnet med et lite, men strategisk plassert "kakk" fra en pennhammer. Jeg så ikke koks på selve turboen, men det lå litt på kanten / flensen på kneet.

Jeg har den svarte plastringen som skal hindre tæring. Satte den på i fjor da jeg skiftet slangen.

 

:-) steinar

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...