Jump to content

Saltavleiring - Volvo Penta Kontrollboks


Miles Ahead

Recommended Posts

Sliter med å finne en god løsning for rengjøring av saltavleiringer på min Volvo Penta kontrollboks (se bilde). Har forsøkt med mange midler tidligere uten å ha blitt fornøyd. Noen som har gode tips for hvordan jeg kan få dette strøkent?

img_0349.jpg

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Det kan det nok være, men i så fall burde Volvo Penta skamme seg. Har opplevd dette på to båter nå. Antar at jeg ikke er alene om det?

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor tro på forklaringen til kes, nemlig galvanisk tæring. Spørsmålet blir da om dette er grunnet feil montering fra Windy siden ingen andre her inne ser ut til å slite med det samme problemet. Jeg har som sagt hatt dette problemet med 2 Windy båter, 98-modell og 01-modell, mens KOB har sett problemet allerede etter en sesong på en 04-modell? Denne kontrollboksen er vel ganske utbredt også hos båteiere med andre båtmerker her inne på båtplassen?

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Nei - jeg har ikke det. Har ikke lagt merke til det i hvertfall. Jeg hadde reklamert mot VP på dette.

 

Mulig at mine kontroller er mer beskyttet fra vind og sol ettersom de står under tak.

 

Galvanisk tæring tror jeg ikke noe på. Eneste disse kontrollene er koblet til er EVC boksen - og har du galvanisk tæring der tror jeg nok at du merker det på dataflyten

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra Drevia i Lysekil som oppsummerer problemet:

 

"Ang. reglaget så är det ytkorrosion som du har fått. Det är angrepp från salt som förfular aluminiumet. Det kan gå att slipa ner det svarta, lägga på primer och måla upp dem. Tyvärr är det ganska vanligt att det ser ut så här.

 

Med vänlig hälsning

 

AB Drevia

Fredrik Häller"

 

Med andre ord, dette er noe jeg og alle andre eiere av samme kontrollboks/reglage bare må finne oss i !!! :headbang::confused:

 

Er ikke spesielt imponert eller fornøyd med kvaliteten Volvo Penta leverer her nei, men desto mer fornøyd med service og respons fra Drevia.... Så for de som enda ikke har fått dette problemet så anbefaler jeg en rengjøring med ferskvann etter hver tur, noe som kanskje også står med liten skrift i Volvo Pentas dokumentasjon???Innsmøring med silikongrease som Hydrox foreslår er nok også en god ide for de som enda ikke er angrepet.

Redigert av Miles Ahead (see edit history)

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Hiv dritten på hav og invester i en skikkelig hendel fra "KOBELT" ,da slipper du disse piss-problemene som volvo leverer gang på gang. :cheers:

Det kan godt hende at Kobelt leverer kvalitetsutstyr, men ingen deres elektroniske "spaker" hadde et utseende som jeg ville hatt i båten min. De minner meg om det verste med amerikansk design stort og prangende.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Har du sett i katalogen eller?

Ja, den jeg fant på http://www.kobelt.com/ . De mekaniske er ikke så dumme. Men de elektroniske, som kanskje kan erstatte den fra Volvo Penta, er etter min mening ikke designet for fritidsbåter selv om de har bilde av slike i katalogen. De er nok bedre egnet for store nyttefartøy.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...