JanB Startet 22.April.2007 Del på Facebook Startet 22.April.2007 Held på med filterskifte og må lufta systemet. Den manuelle dieselpumpa er for svak til å dra fram nok dielsel, så eg må turna motoren for å få det til. Skal eg då halda startknappen inne, eller deaktiverer den drivstoffpumpa? Motor: Ford 2712 80-mod. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
SveinHa Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Håndpumpen skal være god nok. Mulig du må tørne motoren 1/4 tørn eller 2 for at den skal virke. Hvis det ikke er godt nok er jeg redd du har en lekkasje som gjør at du suger luft. Ford er veldig kresne når det gjelder luft, tåler veldig lite og kvitter seg ikke ned luften av seg selv. Å kjøre starteren i lang tid er ikke sundt heller, pass på at du ikke brenner den... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Suzuki Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 evt. kan du kutte drivstoffslangen før filteroppsatsen, og sette på en påhengsmotorpumpe ( ballong ) før filteret. Etter jeg fikk meg en sånn; ble det nesten morro å lufte dieselen. ( har bare gjordt det en gang da.. ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
JanB Svart 22.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2007 (redigert) Det er forfilter/slamavskillaren eg held på. Har tenkt å montera ei slik påhengspumpe, men ikkje akkurat no... Slik et er no, føler eg at den manuelle pumpa ikkje tek nokon ting. Ingen motstand når eg trykker på hendelen. Kan det altså henda at pumpa blir betre etter 1/4 turn? Det er ingen teikn på lekkasjar, bortsett frå lufteskruen når den er open. Tenkte derfor å "pumpa med motoren", men sidan det står diesel lenger framme i systemet, vil eg unngå at han startar før all luft er ute. Lurer derfor på om eg kan køyra startaren nokre sekund med stoppknappen inne? Redigert 22.April.2007 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
loffern Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 evt. kan du kutte drivstoffslangen før filteroppsatsen, og sette på en påhengsmotorpumpe ( ballong ) før filteret.Etter jeg fikk meg en sånn; ble det nesten morro å lufte dieselen. ( har bare gjordt det en gang da.. ) Suzuki Har ikke problemer med å lufte motoren min men dette var et glimrende tips da det jo tar sin tid når begge filtrene er nye. Skal legges bak øret og monteres ved neste filterskift. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Mulig du må dreie på motoren din litt så pumpa for tak,ellers så går det dårlig i hvertfall måtte jeg gjøre det før jeg kjønte noe.mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
SveinHa Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Kan det altså henda at pumpa blir betre etter 1/4 turn?Kamakselen i motoren betjener pumpen på samme måten som hendelen på utsiden. Dersom motoren har stoppet på et ugunstig sted så er pumpen trykket helt inn allerede og da hjelper det ikke å pumpe manuelt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
hifo Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 hvis pumpen din er høyere en filteret, må du stenge alle lufteskruer før pumpen , også den oppe på filteret.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lars H. Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Å kjøre starteren i lang tid er ikke sundt heller, pass på at du ikke brenner den...Og husk på at selv når du kjører på starteren, går sjøvannspumpen. Holder du på lenge nok kan du fylle eksosanlegget og få sjøvann inn i sylindrene via åpne eksosventiler! Og det kan det bli en kostbar reparasjon av. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jk Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Slik et er no, føler eg at den manuelle pumpa ikkje tek nokon ting. Ingen motstand når eg trykker på hendelen. Pumpen min har mye dødgang. Første gang jeg skulle lufte, trodde jeg at dødgangen var hele bevegelsen. Og da gikk det dårlig. Prøvde å trykke hardere, og da gikk pumpen videre. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Og husk på at selv når du kjører på starteren, går sjøvannspumpen. Holder du på lenge nok kan du fylle eksosanlegget og få sjøvann inn i sylindrene via åpne eksosventiler! Og det kan det bli en kostbar reparasjon av. Lars H. Veldig viktig å nevne. Lars. Flere generatorer har havarert pga dette. Koblet selv opp et system med magnetventil som åpner sjøvannsinntak når motor starter på en generator (ble option hos denne leverandøren). Impelleren tåler faktisk ganske mye, og det er bedre at den tørrkjøres litt enn at du fyller motoren med sjøvann ved kiming på starter. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Kan du ikke skru opp lufteventilene på toppen av filteret og fylle opp den veien? Blir ikke helt tomt for luft, men rimelig tomt, ogdet bør vel gå. På min Ford 2704 ET fant jeg ikke noen manuell pumpe, så jeg tok dette løsningen. Ikke noe unormalt men ved start, og har heller ikke merket noe fusking så langt (kun 5 timer gangtid etterpå). Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Har du vakuum suger for tømming av motor olje? Tilpass slangen med tape eller lignende å kjør den i luftehullet på filteret og sug dieselen fram til filteret. Påhengsmotor pumpe ville jeg ikke en gang tenke på å ha i båten. Har du ikke problemer med luft så får du det ivertfall da. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Du kan også skru opp lufteskruen på fiteret og deretter blåsa ned på påfyllingrøret til dieseltanken. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 23.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2007 Har du vakuum suger for tømming av motor olje?Tilpass slangen med tape eller lignende å kjør den i luftehullet på filteret og sug dieselen fram til filteret. Påhengsmotor pumpe ville jeg ikke en gang tenke på å ha i båten. Har du ikke problemer med luft så får du det ivertfall da. Javel? Har også høyrt om andre (enn Suzuki) som har brukt slik pumpe med godt resultat. Har du sjølv negativ erfaring? Har det i tilfelle noko å seia KOR pumpa blir plassert? Elles var det ein god ide å prøva med oljesugar. Men det virkar litt voldsomt å gå laus med stor Pela-pumpa... Når det gjeld Solbris sitt forslag, er eg i tvil om korleis det let seg gjera i praksis. Det er fleire meter frå filter til påfyllingsstuss. Dessutan er eg redd lungekapasiteten er for dårleg for to 300-liters tankar... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
M/B Shanty Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 evt. kan du kutte drivstoffslangen før filteroppsatsen, og sette på en påhengsmotorpumpe ( ballong ) før filteret.Etter jeg fikk meg en sånn; ble det nesten morro å lufte dieselen. ( har bare gjordt det en gang da.. ) Suzuki OBS OBS OBS: her dummet jeg meg ut, monterte handpumpe mellom tank og mekanisk fødepumpe. sprengte membranen i fødepumpa. Hvis man monterer mellom fødepumpe og filter, hvordan skal man da dieselen gjennom føde pumpen? kan man suge dieselen gjennom den uten at man pumper på hendelen?? Alf kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
solbris Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Når det gjeld Solbris sitt forslag, er eg i tvil om korleis det let seg gjera i praksis. Det er fleire meter frå filter til påfyllingsstuss. Dessutan er eg redd lungekapasiteten er for dårleg for to 300-liters tankar... Dersom du hadde hatte litt peiling på fysikk, ville du forstå at det ikkje er størrelse på tanken eller lengden på ledningen som er avgjerande. Alle som ikkje har kols vil greia dette. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 hallo.. prøv selv . hva er du laget av da? da måtte isåfall tankene vært HELT fulle,. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
JanB Svart 23.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2007 Dersom du hadde hatte litt peiling på fysikk, ville du forstå at det ikkje er størrelse på tanken eller lengden på ledningen som er avgjerande. Alle som ikkje har kols vil greia dette. Eg klarte med naud og neppe å unngå stryk i fysikk på gymnaset, så spesialist er eg ikkje... Men, solbris, eg har så pass greie på båt (i alle fall min eigen), at dersom eg legg meg ned ute på dekk og bles ned påfyllingsstussen, så vil lufta eg bles ned forsvinna ut overløps-holet nede på fribordet. Overløpet er meir enn ein armlengdes avstand unna, så eg klarer ikkje å tetta igjen samstundes som eg bles. Den største fysiske utfordringa vil likevel vera å samstundes operera lufteskruen på filteret, som ligg fleire meter unna, inn i styrhuset og ned under dørken... Men no er problemet løyst! Filter er bytta og lufting gjennomført. Det var lufting av forfilteret som var hovudproblemet, men det løyste seg med ein kombinasjon av metodane til SveinHa og Nordan Summer Family. Dei to andre filtera var ikkje noko problem. Takk for alle forslag. Men eg kunne tenka meg å fortsetta diskusjonen om bruk av påhengspumpe. Å montera det virkar forlokkande på meg. Men dersom det gir meir luft og evt. sprengte membranar, så er eg i tvil... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
SveinHa Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Men eg kunne tenka meg å fortsetta diskusjonen om bruk av påhengspumpe. Å montera det virkar forlokkande på meg.Tja, jeg vet nå ikke helt. Du har allerede en pumpe som du nå har sett at gjør jobben, hvorfor da en pumpe til med flere skjøter og nye muligheter for lekkasje. Påhengspumpen varer heller ikke evig og er laget for bensin, hvordan tåler den diesel over tid? "Just my 5 cents" Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Nefertiti Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 har bare påhengspumpe, den originale fødepumpa har tatt kvelden. Funker utmerket. Om den tar kvelden så går det sikkert an å få tak i en ny... Har iallefall holdt i minst 3 år. (Montert av tidligere eier). uten at kjemikunnskapene er helt i 100 tviler jeg på Diesel er verre enn Bensin? Mener de er laget for "drivstoff". Dessuten fantes det iallefall en gang i tiden dieselpåhengser...om de hadde tank og ballong vet jeg ikke, men ville vel tro det... Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 23.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2007 Du har allerede en pumpe som du nå har sett at gjør jobben, hvorfor da en pumpe til Nja, pumpa fungerer på eit vis i forhold til dei to orginale filtera på motoren. Men i forhold til forfilter/vassutskillar fungerer den manuelle pumpa dårlegare. Og i ein motorstopp-situasjon vil det truleg vera dette filteret som går tett. Med ei påhengspumpe hadde det då vore svært enkelt å skifta og lufta filteret på ein rask og effektiv måte. Dermed kan eg få raskare start på motoren igjen og faren for kritiske situasjonar blir mindre. Men gjer ei slik pumpe meir gale enn gagn, er det sjølvsagt uaktuelt. har bare påhengspumpe, den originale fødepumpa har tatt kvelden. Er det kanskje det som er årsaka til at fødepumpa ikkje virkar (jfr. innlegg frå MB Shanty over)? Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
M/B Shanty Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 har bare påhengspumpe, den originale fødepumpa har tatt kvelden. Funker utmerket. Om den tar kvelden så går det sikkert an å få tak i en ny...Har iallefall holdt i minst 3 år. (Montert av tidligere eier). uten at kjemikunnskapene er helt i 100 tviler jeg på Diesel er verre enn Bensin? Mener de er laget for "drivstoff". Dessuten fantes det iallefall en gang i tiden dieselpåhengser...om de hadde tank og ballong vet jeg ikke, men ville vel tro det... Fødepumpen må jo virke, eventuelt er det vel den manuelle hendelen som er brukket eller noe slik? hvis det er en mekanisk fødepumpe kan det jo bare være brudd i hendelen, ved elektrisk pumpe har jeg ingen peil. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Nefertiti Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 var vel kanskje uklar, men det er den manuelle håndpumpa (som brukes for å pumpe diesel ved lufting) som er død. Og derfor ble bensintankballong montert istedenfor. Jeg har jo kun brukt den for å fylle systemet med diesel ved filterskifte. Om det skal være mer skadelig enn den originale håndpumpa har jeg ikke tenkt på. Pumpe er pumpe... det er'ke mye elektronikk i en 2GM... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 (redigert) Det er muligens litt for sent i dette tilfelle, men et brukbart tips ved filterskifte er å fylle opp de nye filtrene med ren filtrert diesel før montering om det er mulig pga. plassering. Da unngår en vanligvis all lufting, om en drar på litt turtall ved start, da horster motoren seg vanligvis over den lille luften som i systemet.. Funket fint på mine gamle 41 maskiner og på Detroit sine 1600 hestere Redigert 24.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.