Jump to content

manuell dieselpumpe for svak til å dra fram nok diesel


JanB

Recommended Posts

På Detroit er ikke lufting noe tema da der alltid går minst 90% av tilført diesel i retur og da forsvinner luften på et blunk selv om en har filtre tilnærmet fulle av luft.

 

Litt verre med Ford. Hadde en 2712 en gang og gikk tom for diesel et par hundre meter fra bunkringsstasjonen. Fylte på en 25 liter reservekanne, lufta og startet opp igjen. Ble liggende i over en time på tomgang da der var flere båter i kø. Da jeg omsider fikk fylt opp og gikk hjemover igjen stoppet motoren da jeg ga gass. Hadde ikke luftet godt nok tidligere og den lile resten av luft klarte tydeligvis ikke motoren å kvitte seg med.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Overtrykk skaffes ved å blåse luft fra støvsuger i påfyllingsstussen på tanken. Har selv eldre støvsuger som har tilkoplig på undersiden for slangen slik at man kan utnytte den som luftpumpe denne egner seg også glimrende til fylling av gummibåter, tilslutt skal det bare litt arbeid med fotpumpen for å oppnå passende overtrykk. Ved priming/lufting av brenstoffsystem etableres først overtrykket, deretter løses nipler på siste filter deretter lufteskruene på HT pumpen som lukkes etterhvert som dieseloljen når frem.

Link to post
  • 6 år senere...

Står på land og har skiftet grovfilter og finfilter samt rengjort sil på en VP 2003.

 

Har ikke etterfylt diesel i noen av filterene eller i sil. Jeg har pumpet den manuelle pumpen i 5 min.

 

Med lufteskruen åpen hører jeg et svakt luftsus som forsvinner når jeg slutter å pumpe.

 

Tyder dette på at det vil komme diesel om jeg pumper manuelt til Ljåen tar meg eller bør jeg starte med å fylle diesel i filterene og sil?

 

Evt. andre anbefalinger/forslag?

Link to post

...............................

 

Har ikke etterfylt diesel i noen av filterene eller i sil. Jeg har pumpet den manuelle pumpen i 5 min.

 

Med lufteskruen åpen hører jeg et svakt luftsus som forsvinner når jeg slutter å pumpe.

 

Tyder dette på at det vil komme diesel om jeg pumper manuelt til Ljåen tar meg eller bør jeg starte med å fylle diesel i filterene og sil?

 

Evt. andre anbefalinger/forslag?

Du kan sikkert pumpe til du ser mannen med ljåen, eller du kan montere inn en ekstra pumpe på slangen fra dieseltanken. Enten den billige varianten fra Biltema :

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Pumpe-for-drivstoffslange-256961/

 

 

Eller den dyre varianten fra Hengst:

http://www.hengst.de/conpresso/_data/CV_fuel_filter_system_Manual_pump_modules.pdf

 

Denne får du hos Varhaug Diesel Elektro ( ..... nei jeg jobber ikke der, men har nettopp kjøpt en sjøl ) på Lura.

 

Det letter jobben betraktelig.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...