Baronjon Startet 23.April.2007 Del på Facebook Startet 23.April.2007 Hei, Ønsker meg rulle til min gamle seilbåt. Men hvilken plastimo(?) bør jeg ha? (Prisen har noe å si.) Båten: Staglengde: 7m Genoa : 13.9 m2 Displasement: 1,9t plastimo: modell for båt seil forstag std. lengde pris. 406T 1,5 ton 15m2 4-5mm 6,28m 3 280.- 608T 3,0 ton 30m2 5-6mm 9,40m 5 980.- Sitér dette innlegget Link to post
Mergulhito Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Hei, du kan bruke en 406 på båten din, jeg ser du har en tumlare, den er jo relativt lett (jeg hadde en 19,5 kvm før, ganske lik!) 406-systemet har maks 15 m2, så du er innenfor, men siden staglengden din er over 6,60 m, må du ha en ekstra profil, et slikt profilsett koster 5-600 kr i tillegg, og det skaffer de der du kjøper systemet ditt. Kjøper du det hos en seilmaker eller rigger, kan du jo være grise heldig, at de har en stubb profil liggende, det er jo bare 40 cm det står om. 406 og 608 har lik profil, det er bare trommelen og svivelen som er forskjellig. Det er lurt av deg å kjøpe T-systemet selv om du klarer deg med et spor, for seilmakerne har nemlig riktig forstagstape til dette systemet( samme som Furlex). til relativt så båter som ikke blir for hardt brukt, tror jeg Plastimo-rulle er lurt å kjøpe da du får det mye billigere enne Furlex 100, som selvsagt er et veldig fint system. Og hvis du lurte, ja, jeg jobber for importøren av Plastimo... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Jeg ville helt klart kjøpt 608 systemet. Det er tungt nok å dra inn en genoa hvis det blåser. Det blir ikke lettere av at du ligger på grensen av rulla kan klare. Friksjonen blir fort stor etter en stund. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Grunna Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Noen som har erfaring med montering av dette, Flat assembly vs In Situ? Sitér dette innlegget Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb Link to post
Suzuki Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Jeg har 608 på båten min. Idag ville jeg valgt 810 systemet. Problemet er ikke styrken, men det faktum at det er plass til en begrenset mengde tau på rulla. Er fokka stor, trengs det endel tau til å rulle den ut / inn. Det er et problem for meg... Å bruke veldig tynt tau, er heller ikke ønskelig. Å montere denne; er relativt sett " piece of cake ". Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Rastløs Svart 19.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2007 (redigert) Er det noen som vet om man må gjøre noe med seilene hvis man bytter fra HARKEN 00 til PLASTIMO 608Tsystem ? Harken systemet på vårt fikk skade på trommel da vi tok ned masten (det er 9 år gammelt) . Bare trommelen koster kr 6000,-, så det er helt uaktuelt ( og deler får man ikke kjøpt) når hele systemet til Plastimo koster under 4000,- . Hvis man må sy om likene på seilen for å få det til å passe, så er det kanskje regnsingssvarende allikevel ? Redigert 19.Oktober.2007 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.