Jump to content

SSB Radio - Utstyr og lisens

Tempest

Recommended Posts

Takk karer. Hadde en mistanke om at det var slik Geir T sier. Hvis jeg må til en rigger er det ikke aktuelt; det er jo tross alt en Maxi 77 som neppe skal på langtur. Grawis: Gjort dette selv? Hva med en løsning der ledningen går koaksialt med akterstaget?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Takk karer. Hadde en mistanke om at det var slik Geir T sier. Hvis jeg må til en rigger er det ikke aktuelt; det er jo tross alt en Maxi 77 som neppe skal på langtur. Grawis: Gjort dette selv? Hva med en løsning der ledningen går koaksialt med akterstaget?

Jeg tror ikke det er heldig å legge antennekabel langs wire, men fuglene skal vite at det er mange løsninger som ikke fungerer på papiret som virker så det griner i det virkelige liv. På sikt ønsker jeg å supplere akterstagsantennen med en piskantenne, se kapitlet for HF/SSB her: Open our new Marine Catalogue here

Jeg har ikke stått for rigginga sjøl, akterstaget var isolert da jeg kjøpte den uten at jeg reflekterte spesielt over det da. I løpet av vinteren har jeg blitt mer og mer gira på å få kortbølgeradio om bord, så nå synes jeg jo at jeg har gjort et helt genialt kjøp...

I den grad det kan være til inspirasjon (er jo litt stolt av den) her et bilde fra skipsradiostasjonen :-)

bilde

Å ha antenna langs jorda akterstag er ingen god løsning. Så lag deg en strekkantenne der du setter øverste isolator en meter ned fra innfestningen

i masta og nederste en halvmeter fra nedre feste. Skal du bruke den til sending kopler du den til en balansert antenne tuner (Ikke de med coax utgang).

Det er like viktig med motvekt som antenne. Den lager du ved å ha 2 tommer bredt kobber bånd fra antenne tuneren til f.eks. kjølbolt og andre store metallobjekter ombord. En pisk antenne kan også være ett godt alternativ. Biltema har noen billige teleskop fiskestenger som kan brukes til dette.

Trekk inn en tråd i denne som du kopler til antenne tuneren. Klamre fast antenna bak på hekken. Også denne må ha motvekt.

Pga. at pisken normalt er kortere enn strekkantenna, kan det være vanskelig å få den avstemt til 60, 80 eller 160m - derfor er strekkantennen å foretrekke

dersom det er snakk om kontakter her i N.Europa. Skal du på andre bånd og nå lengre kan pisken være bedre.

Geir :seeya:

(Ham-call: LA5ZO)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg har gått for denne jordingsløsninga: http://www.kiss-ssb.com/

Går så det griner!

Så bra å høre at den funker bra. Jeg har kommet så langt at jeg har kjøpt den og lagt den ut i akterskipet, men ikke mer.
Skal se om jeg får tid å gjøre ferdig radiomontasjen denne sommeren. Har du noe HF innslag noe plass ?
Dvs. LED'er/lamper som lyser når du prater i radioen ?

Geir :seeya: Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Så bra å høre at den funker bra. Jeg har kommet så langt at jeg har kjøpt den og lagt den ut i akterskipet, men ikke mer.

Skal se om jeg får tid å gjøre ferdig radiomontasjen denne sommeren. Har du noe HF innslag noe plass ?

Har ikke registrert noe slikt til nå, men bare ei uke sida jeg fikk kobla opp radioen, og har vel ikke jatta på alle båndene ennå :-) Men ser at Webastoen lager formasjonsflygninger over spektrumanalysatoren min når den starter opp! Må for øvrig bytte batteriparken før jeg drar på tur, tror de trakk sitt siste sukk da jeg dro til med 100 watt for et par dager siden. Hvilket batteriopplegg har du?

Har du noe HF innslag noe plass ?

Ja, det har jeg. Flere LED lamper på sikringspanelet blinker under sending. Mest når jeg sender på 80m. Mindre og ingen blinking på höyere freq. Har sendt noen e-poster og lastet ned GRIB-filer via LA3F/Follo. Virket helt supert :thumbsup:

• 3 år senere...

Hei, dette er en gammel tråd som jeg gjerne vil gjenopplive. 

Har mastetopp 12 meter over dekk. Tenker å få til en inverted V heist opp i en plexiglass plate. Kan få til 16 meter (2x8). En stigeføder opp til plata, og så en 50 Ohm coax fra denne og ned til antennetuner.

Når jeg seiler kan jeg vel klare å heise dette opp med nedre fester i pushpit. Det blir en smal V da. Under rolige forhold går det greit med en tråd ned til hekken og den andre ned til feks pulpit.

Vurderer en fast pisk i tillegg, men vet ikke helt om den er til noe nytte....

Hva er en grei HF rigg med innebygd autotuner samt 6meter til /MM bruk fra seilbåt?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Hei 

Skal du ha det maksimale ut av dette bør du føde stigefeederen med en balansert tuner.  Alternativ kan du bruke en balun med så kort coax som mulig fra feeder til tuner.  6:1balun er et godt valg. Sikkert ikke noen høydare på de laveste frekvensene men bør være velfungerende på høyere.  Du er i det minste QRV.

Espen 

jeg har isolert akterstag .....har en Icom M802 rigg +  AT 140...tykker det er bra båtrigg som grejjer både marinbanden og amatörbanden, med en enkel knapptrykkning

Er en inverted V mye bedre en ett isolert akterstag ? 

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 40 minutes ago:

jeg har isolert akterstag .....har en Icom M802 rigg +  AT 140...tykker det er bra båtrigg som grejjer både marinbanden og amatörbanden, med en enkel knapptrykkning

Er en inverted V mye bedre en ett isolert akterstag ? 

Jeg har en smart venn som er svært dreven radioamatør. Han mener det. Men selvsagt er det bakdeler - mest av den praktiske sorten. Kan ikke seile med det oppe i dårlig vær. 

Isolert akterstag har mye for seg i og med at den alltid er klar. Men i følge han er det mye mindre effektivt. Kan få ca 16 meter effektivt i stedet for halvparten (akterstag). 

http://www.dx-wire.de/lng/en/dx-wire-antenna-wire-litz/dx-wire-ul-x/

Redigert av Artekno (see edit history)

Lindita skrev 49 minutes ago:

Hei 

Skal du ha det maksimale ut av dette bør du føde stigefeederen med en balansert tuner.  Alternativ kan du bruke en balun med så kort coax som mulig fra feeder til tuner.  6:1balun er et godt valg. Sikkert ikke noen høydare på de laveste frekvensene men bør være velfungerende på høyere.  Du er i det minste QRV.

Espen 

Blitt anbefalt 1:1

http://www.balundesigns.com/model-1113-1-1-balun-1-5-54-mhz-3kw/

Og så kanskje kjøpe en ny Yaesu FT450 med integrert autotuner i stedet for å bruke remote tuner?

Keep It Simple Stupid.... He he!!

Høres ut som et fint eksperiment. Det er metall overalt i riggen, og det metallet vet ikke at det ikke er ment å være en del av antennesystemet. Så resultatet blir litt vanskelig å forutsi, men sannsynligvis veldig bra.

Går ut fra at du ikke ser på dette som sikkerhetsutstyr, men som radiohobby. Skal det fungere i dårlig vær, så må ting være spent godt fast. Da er nok den tradisjonelle løsningen med å bruke akterstaget bedre. Og satellittelefon er nok best i våre dager.

Ikke sats på den innebygde antennetuneren i FT-450. Den greier bare SWR opp til 3:1, og her vil det bli mer. Du trenger en som tåler 10:1. Basert på egne erfaringer med lignende antenne på hytta vil jeg forvente at du får gode resultater fra og med 10 MHz og oppover. Kanskje 7 MHz går, hvis du har flaks.

Lykke til. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...