Tempest Startet 23.April.2007 Del på Facebook Startet 23.April.2007 Hei alle sammen! Driver og forbereder meg til en tur i 2008/2009. Planlegger å ta eit år fri og seile den mye omtalte melkeruta. I den forbindelse kartlegger eg no kva eg treng av utstyr. SSB radio som både sender og mottar har eg lest er veldig fint og sosialt å ha ombord, ikkje minst ifm ARC. Har søkt høyt og lavt, men finner lite info om dette både her og på nettet ellers. Kan noen her med erfaring hjelpe meg videre med linker og annen info om både utstyr og sertifikat? Lurer på hva eg må budsjettere med for å få til en slik installasjon, og hva som trengs av sertifikat. Ser at noen har tatt ett begrenset eller midlertidig sertifikat på dette? Mvh Tempest Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Sjøtummel Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 SSB-utstyr er veldig nyttig på langtur. Ikke bare er det greit for å holde kontakten, men med rett utstyr kan du få værfaks (for værkart kan du klare deg med en ren mottager). Utstyret er en ekstra radio, men antennen blir noe helt annet enn en VHF-antenne. En vanlig løsning for seilbåter er å montere isolatorer på akterstag og bruke dette som antenne. Om jeg ikke husker helt feil trenger du ROC-sertifikat. Kurs for dette kan du ta en rekke steder: http://www.maritimradio.no/radioinspeksjonen/rocgoc.htm Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Den løsningen som mange tyr til er å skaffe seg amatørradiosertifikat, -lisens og -utstyr. Dette er blitt adskillig enklere etter at kravet til telegrafi forsvant. Jeg vil ikke på noen måte påstå at dette er likeverdig med maritim HF, men dat kan være et rimeligere og enklere alternativ. Det ivaretar iallefall den sosiale biten og pga de lisensierte amatørenes forskjellige nødsamband kan det også være en god hjelp i en eventuelt vanskelig situasjon. De norske amatørene kommer du i kontakt med via Norsk Radio Relæ Liga. De amerikanske og mer internasjonale finner du i ARRL. Lykke til med planlegging og tur. 73 de LA7IN /MM Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tempest Svart 23.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2007 Hei, og takk for informative svar! Poseidon, kan du utdype litt hva som er forskjellen mellom amatørradio og Maritim HF? Er det tilgangen til de maritime frekvensene som er sperret på amatør, og er det disse de manipulerer/modifiserer underveis slik at de får tilgang likevel? Lovligheten av det er vel i så tilfelle tvilsom? Tempest Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Gunga Din Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Hej Tempest I Sverige behöver man ett LRC (Long Range Certificate) (till skillnad från SRC Short Range Certificate = VHF-sert) det ger dig tillatelse o snakke på Marinbanden......... i tillegg er det bra med ett Amatörsertifikat, vilket ger dig tillatelse o snakke på Amatörbanden........ Amatörbanden er bra för att ex sende o ta emot email gratis, det går att göra via Marinbanden oxo men då koster det..... installasjonen av en SSB er ikke like enkel o gjöre som en VHF, som sjötummel skriver, du bör göra den minst säsongen innan du stikker...... ett avisolerat akterstag, jordningsplattor, o en del kabler som skall dras 'hit o dit' inne i båten...... ett ROC er proffsens motsvarighet til SRC GOC heter proffsens motsv til LRC jag skulle tro att opplegget er likt i Norge! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Når det gjelder SSB, ville tatt en prat med dette firmaet: http://www.permo.no/ Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 For kurs/opplæring og sertifikat anbefales http://www.lysakerkurssenter.no/ Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Er det tilgangen til de maritime frekvensene som er sperret på amatør, og er det disse de manipulerer/modifiserer underveis slik at de får tilgang likevel? Lovligheten av det er vel i så tilfelle tvilsom? Amatørradio er billigere i anskaffelse enn Maritim radio. Du trenger selve radioen, samt antennetuner. I tillegg kostnader for å isolere akterstaget så det kan brukes som antenne, ett par gode jordingsplater og kobberbånd mellom disse og radio/antennetuner. Radio kan du sikkert få tak i HER til rundt 4-6000. En ny helautomatisk antennetuner koster drøye 3000.- kan du kjøpe hos HER. Er ikke radioen modifisert til å dekke de maritime båndene, er dette en enkel sak. Hvordan dette gjøres finner man bl.a. på nettet. Ikke helt etter boka å gjøre dette, men alle gjør dette og bruker radioen i hovedsak mot andre seilbåter, eller på egne nett mot private landstasjoner som ofte som hobby driver med innsjekk og værtjeneste. Kan også anbefale å skaffe et Pactor modem. Dette kan brukes på amatørradio båndene til å sende/motta e-mail via Winlink systemet, som er helt gratis i bruk. På samme system kan du også hente/abonnere på værmeldinger mm. også dette er gratis. Eneste baksiden er at ett sånnt modem koster 8-9000 kroner. Det er masse litteratur å finne å finne både i bokhandel og på nettet om emnet. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Eneste baksiden er at ett sånnt modem koster 8-9000 kroner.Geir Hej GeirT du har inget bra tips var man kan finne desse Pactormodem billigt ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Hej GeirT du har inget bra tips var man kan finne desse Pactormodem billigt ?? Jeg hadde en annonse på norsk kjøp/salg side og fikk 2-3 svar.En skulle ha 6000,- men jeg måtte oppgradere den til Pactor3 og da ble den for dyr. De andre var billigere, men lot seg ikke oppgradere. Jeg endte opp med å kjøpe et nytt PTC-IIEx direkte fra fabrikken i Tyskland. Kom vel på ca. 7500.- NOK med Pactor3 lisens. Du kan lese mer om modemene HER Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
jk Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Amatörbanden er bra för att ex sende o ta emot email gratis, det går att göra via Marinbanden oxo men då koster det..... Det er litt kontroversielt om disse emailtjenestene er i samsvar med reglene for amatørradio. Men det gir vel goodwill hos allmennheten at båndene blir brukt til noe nyttig også. Norske myndigheter kommer i hvert fall ikke til å blande seg opp i det. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Det er litt kontroversielt om disse emailtjenestene er i samsvar med reglene for amatørradio. Men det gir vel goodwill hos allmennheten at båndene blir brukt til noe nyttig også. Norske myndigheter kommer i hvert fall ikke til å blande seg opp i det. Neppe "goodwill" hos noen hvis frekvenser misbrukes. Drøy påstand om norske myndigheter. Hvor har du det fra? I utlandet kan det i alle fall være annerledes. Uansett om det gjelder amatør-radio eller maritim radio, er det regler for hva som tillates sendt på de respektive frekvenser. For å bruke maritim- eller amatørradio kreves sertifikat. For maritim trafikk kreves i tillegg konsesjon. Utstyret skal være godkjent for den frekvens det sendes på. En amatør-radio (tranceiver) er godkjent for bruk på amatørradio-frekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Neppe "goodwill" hos noen hvis frekvenser misbrukes. Drøy påstand om norske myndigheter. Hvor har du det fra? I utlandet kan det i alle fall være annerledes.Uttalelsen hans (jk) gjaldt nok e-mail via amatørradio.Du kan lese om systemet HER. Det har vært i bruk siden midten av 80 tallet. Da het det APLINK som det ble siden utviklet videre til WinLink. Det er spesiellt egnet til f.eks. katastrofe samband. Det er radioamatører rundt om på alle kontinenter som driver dette for egen regning. Geir/LA5ZO Sitér dette innlegget Geir Link to post
Zach Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 (redigert) Uttalelsen hans (jk) gjaldt nok e-mail via amatørradio.Du kan lese om systemet HER. Det har vært i bruk siden midten av 80 tallet. Da het det APLINK som det ble siden utviklet videre til WinLink. Det er spesiellt egnet til f.eks. katastrofe samband. Det er radioamatører rundt om på alle kontinenter som driver dette for egen regning. Geir/LA5ZO OK - det var sikkert sånn. Tror ikke jeg har hørt noe om Winlink, men så har jeg "ikke vært tilstede alle timene". Takk for info. Jeg er slett ikke sikker på at amatør-radio linsens er så enkelt å skaffe seg, jf. kommentar i innlegg #3 - selv om morsekravet er fjernet. Jeg tror at det trengs en god porsjon interesse for amatør-radio. I så fall velkommen som radio-amatør. Ikke så enkelt hvis interessen bare gjelder for å skaffe seg SSB-radio på en seiltur(?). Jeg kjenner ikke deltaljer i kravene til et maritimt radiosertifikat, men må være mindre enn kravet til amatør-radio sertifikat, som jeg har noe kjennskap til. Bjørn/-4SI Redigert 23.April.2007 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Hej Zach Jo det stemmer som du beskrev det LRC er enklare litt om vilke frekvenser olike kystradiostasjoner använder o när på dygnet de passar dem Amatörsertet tyckte jag var jobbigare, för det var en massa "radio-dritt" som man bare måste pugge in, the hard way hur en radio er uppbyggd bla + att vi skulle kunna en massa frekvenser utantill .......vi var 8 som leste varav 6 var seglare...det hjälpte ikke o säga, att vi tenkte kjöpe ferdiga apparater o ikke bygge dom opp fra grunden av löse komponenter köpt på ELFA det var som sagt en massa unödig info o pugge in Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 ett ROC er proffsens motsvarighet til SRC GOC heter proffsens motsv til LRC jag skulle tro att opplegget er likt i Norge! Rot fra min side, det er selvasagt GOC du trenger. Poseidon, kan du utdype litt hva som er forskjellen mellom amatørradio og Maritim HF? Er det tilgangen til de maritime frekvensene som er sperret på amatør, og er det disse de manipulerer/modifiserer underveis slik at de får tilgang likevel? Lovligheten av det er vel i så tilfelle tvilsom? Poseidon har helt rett, og med hensyn til lovligheten kan du faktisk søke om tillatelse for å bruke de maritime frekvensene. Ikke regn med å få denne tillatelsen dersom du ikke hart noen maritim kompetanse i tillegg. En ting er å kunne betjene en radio, noe helt annet er det å være oppdatert på riktige prosedyrer. Har du VHF og kortbølge må du være i stand til å operere som rele for nødsignal i tillegg til at det er nødvendig å kunne prosedyrene for å sende nødsignal selv gi svar dersom du er i nærheten av noen som sender nødsignal eller ber om assistanse. Radio er først og fremst sikkerhetsutstyr. Jeg kjenner ikke deltaljer i kravene til et maritimt radiosertifikat, men må være mindre enn kravet til amatør-radio sertifikat, som jeg har noe kjennskap til. Det offisielle kurset er vel på 14 dager, men det finnes kveldskurs. Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 24.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2007 Takker for mange og informative svar! Har en del lesing å utføre før eg får helt oversikten, men noen spørsmål har dukket opp: 1. Er det noe spesiellt eg bør være oppmerksom på dersom eg skulle kjøpe en brukt radio? Tenker da spesiellt på hvilke tilkoblingsmuligheter eg bør sikre meg at finnes for at eg skal kunne bruke radioen til å laste ned værinformasjon samt sende/motta mail... 2. En isolering av akterstaget for å kunne benytte det som antenne, hvor omfattende er det? Hvordan gjør man dette i praksis? 3. Hvilken sendestyrke bør apparatet ha for at det er funsjonelt for en tur over atlanteren, samt i Caribien? Har fått flere IMer fra medlemmer som har slike radioer til salgs, takker så meget for det! Eg tar kontakt dersom det blir aktuellt med handel, men må lese meg litt opp på emnet først... Mvh Tempest Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Ask Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 "En isolering av akterstaget for å kunne benytte det som antenne, hvor omfattende er det? Hvordan gjør man dette i praksis?" Dette er ein rigg/seilmakarjobb. Det blir montert ein isolator i kvar ende av akterstaget. Frå nedre enden (men over isolatoren) har ein ein kabel til radioen. Utan å ha hatt SSB sjølv, så stiller eg spørsmål ved denne løysinga. Eg har sett båtar som har ein eigen antennekabel. Eit halvmeters stag akterover frå mastetoppen. Ei antenne frå denne til eit isolert punkt bak på båten. Tomastra båtar kan òg ha antenna mellom mastene. Lykke til med førebuingane til langtur. Det går fint an å kryssa Atlanterhavet utan å vera med i ARC. (Òg kalla verda dyraste t-skjorta. ) For dei NOK 10 000+ får du mykje tryggleiksutstyr og/eller kan vera lengre på tur. Husk òg at du kan mykje meir om segling/utstyr/tryggleik når du kjem til Kanariøyane enn du kan no. Ask Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Nasa har en billige SSB radio -har noen kjennskap til denne? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Dette er en avsporing av strengen, men jeg klarte ikke å dy meg!! ....Amatörsertet tyckte jag var jobbigare, för det var en massa "radio-dritt" som man bare måste pugge in, the hard way Stakkars deg ...hur en radio er uppbyggd bla + att vi skulle kunna en massa frekvenser utantill Huffda. ...det hjälpte ikke o säga, att vi tenkte kjöpe ferdigaapparater o ikke bygge dom opp fra grunden av löse komponenter köpt på ELFA det var som sagt en massa unödig info o pugge in Unødig info??? Dette var de 3 styggeste uttalelsene om min kjære hobby, amatør-radio jeg har sett i et og samme innlegg!! De vitner om at du ikke er radio-amatør, men til nød radio-operatør! :nono: I Norge er foreningen kalt NRRL (Norst Radio Relæ Liga) i Danmark EDR (Experimenterende Danske Radioamatører). Hva heter de i Sverige?? Radioamatørene spillte en stor rolle under utviklingen og starten av konvensjonell kringkasting, for ikke å glemme deres insats under siste verdenskrig. Sjøl startet jeg med denne interessen OG hobbyen som smågutt i midten av forrige århundre. Det resulterte i valg av jobb-område osv. Bare så synd at de aller fleste radioamatører i dag ikke lengre bygger komplette stasjoner... Men de vet i hvertfall hvordan de skal opptre, hvilke frekvenser, hvilken effekt og modulasjon, hvordan utstyret fungerer osv.osv. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
cassie Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Vedr. antenne valg. Jeg valgte å montere en 8 meter piskantenne på hekken min båt.Dette var mye enklere enn å montere isolatorer på det ene akter staget. Antennen fungerer utmerket fra 1,8 til 30Mhz. Antennen er type AT82 produsent er Comrod www.comrod.no 73 La6in Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Hvis riggen går over bord, er det liten effekt i et isolert akterstag. Samtidig er det gjerne i et slikt tilfelle du kan ha mest nytte av en skikkelig antenne. En frittstående antenne er derfor ingen dum ide. Problemet med den er kanskje at den "blir felt" sammen med den fallende masta. Hmm, en isolert antenne i reserve, men ikke montert? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
jk Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 3. Hvilken sendestyrke bør apparatet ha for at det er funsjonelt for en tur over atlanteren, samt i Caribien? 100 W er vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Risor23 Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 hvilke frekvenser blir vanligvis brukt på Maritim SSB? Kan ikke akkurat si at jeg har tatt meg bryet med å gjøre så mye research der ennå selv om jeg er radioamatør.. kunne vært artig å lyttet litt her jeg sitter på jobb (har fjernstyring av min HF stasjon som står hjemme) SSB er i hvert fall effektivt... som radioamatør lyttet jeg på stasjoner i går som holdt til i usa,canada, malaysia,kuwait og brasil.. : ) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Dette er en avsporing av strengen, men jeg klarte ikke å dy meg!! Stakkars deg Huffda. Unødig info??? Dette var de 3 styggeste uttalelsene om min kjære hobby, amatør-radio jeg har sett i et og samme innlegg!! De vitner om at du ikke er radio-amatør, men til nød radio-operatør! :nono: I Norge er foreningen kalt NRRL (Norst Radio Relæ Liga) i Danmark EDR (Experimenterende Danske Radioamatører). Hva heter de i Sverige?? Radioamatørene spillte en stor rolle under utviklingen og starten av konvensjonell kringkasting, for ikke å glemme deres insats under siste verdenskrig. Sjøl startet jeg med denne interessen OG hobbyen som smågutt i midten av forrige århundre. Det resulterte i valg av jobb-område osv. Bare så synd at de aller fleste radioamatører i dag ikke lengre bygger komplette stasjoner... Men de vet i hvertfall hvordan de skal opptre, hvilke frekvenser, hvilken effekt og modulasjon, hvordan utstyret fungerer osv.osv. Så så. Marwin, noen liker å sku på motorer, andre liker bare at dritten sviver, Noen kjøper BAVARIA, MENS MANGE ANDRE IKKE FORSTÅR HVORDAN DETTE KAN GÅ AN mens de aller fleste like Vi er ikke alle like Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.