Jump to content

SSB Radio - Utstyr og lisens

Tempest

Recommended Posts

1. Er det noe spesiellt eg bør være oppmerksom på dersom eg skulle kjøpe en brukt radio? Tenker da spesiellt på hvilke tilkoblingsmuligheter eg bør sikre meg at finnes for at eg skal kunne bruke radioen til å laste ned værinformasjon samt sende/motta mail...

Den må ha et såkallt ACC(essory) kontakt på baksiden. Det er her du kopler til et evt. "e-mail modem".

Kontakten har flere pinner der du kan sende motta lyd samt "nøkle" senderen mm.

Ellers bør den ha høyttaler utgang bak og headsett uttak i fronten.

2. En isolering av akterstaget for å kunne benytte det som antenne, hvor omfattende er det? Hvordan gjør man dette i praksis?

Mål avstanden mellom mastetopp og hanefoten og la en professionell rigger lage et nytt eller modifisere staget. Isolatoren monteres ca 1 m fra mastetoppen og umiddelbart over hanefoten. Så kan du bruke en tykk isolert enkeltleder som klemmes sammen med akterstaget. Den føres ned langs hanefoten - f.eks. inne i ett plikarør og ned til en egnet skottgjennomføring i akterspeilet. Enden av denne enkeltlederen koples til antennetuner som du monterer inne i stuerommet på egnet sted.

3. Hvilken sendestyrke bør apparatet ha for at det er funsjonelt for en tur over atlanteren, samt i Caribien?

En radio med standard 100W utgangseffekt duger i massevis.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Vedr. antenne valg.

Jeg valgte å montere en 8 meter piskantenne på hekken min båt.Dette var mye enklere enn å montere isolatorer på det ene akter staget. Antennen fungerer utmerket fra 1,8 til 30Mhz.

Antennen er type AT82 produsent er Comrod www.comrod.no

73

La6in

sikkert like billigt med en pisk-antenn.......som o avisolere ett akterstag....

jag var heldig satt på båten när jag kjöpte :smiley:

vad kostade en 8m antenn cassie?

en variant om man har plast båt som lär fungere er att man kopplar antennen i röstjärnet på insidan båten, då klarer

man sig med en isolator.........

(funker ikke med hanefot !)

S/Y Gunga Din

Sjekket netopp listeprisen på en AT82H antenne den er 3.633,-+mva. ( antennen feste med 2 stk U-bolter)

Jeg betalte kr 500,- for en brukt antenne.

Det finnes mange brukte antenner av denne typen, da det er en av de vanligste antenne brukt på alt fra fiskebåt til de største olje tankerne.

Antenne finnes i mange "utgaver" feste muligheter, sjekk nettsiden til Comrod

Mål avstanden mellom mastetopp og hanefoten og la en professionell rigger lage et nytt eller modifisere staget. Isolatoren monteres ca 1 m fra mastetoppen og umiddelbart over hanefoten. Så kan du bruke en tykk isolert enkeltleder som klemmes sammen med akterstaget. Den føres ned langs hanefoten - f.eks. inne i ett plikarør og ned til en egnet skottgjennomføring i akterspeilet. Enden av denne enkeltlederen koples til antennetuner som du monterer inne i stuerommet på egnet sted.

Vil det fungere å stripse fast en enkeltleder langs akterstaget, og bruke denne som antenne? Da slipper man å sette i isolatorer i akterstaget. Men det blir kanskje forstyrrelser når du har staget rett ved siden av, og parallelt med, "antennen"?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Vil det fungere å stripse fast en enkeltleder langs akterstaget, og bruke denne som antenne? Da slipper man å sette i isolatorer i akterstaget. Men det blir kanskje forstyrrelser når du har staget rett ved siden av, og parallelt med, "antennen"?

Jeg har sett reklame for slike antenner, men jeg ville aldri ha kjøpt en slik.

På mange seilbåter bruker masten å være jordet mot kjølen. I slike tilfeller vil da akterstaget også være jordet.

Å ha antennen stripset fast til jordledningen vil være svært ugunstig. Man kan sikkert få en automatisk antennetuner

til å finne et ressonanspunkt, men noen god utståling blir det langt fra.

Nasa har en billige SSB radio -har noen kjennskap til denne?

Hvis det er Nasa Target du mener, så har jeg den her.

Grei nok, i forhold til prisen, men noen kvalitetsmottaker er den ikke.

Har brukt den til å ta imot værfax og værmeldinger på radiotelex

vha. JVCOMM programmet og kabel til lydkortet. Funket greitt det.

Hej GeirT

har du en massa kopperband på insidan kjölen/botten eller rekker det med 2 dynaplates (* ca 30 cm)

håller som best på o installere min........

givetsvis kopperband opp till AT'n

Jeg har ikke kommet så langt enda Gunga... Men jeg hadde tenkt å bruke to av de største dynaplates.

En til radioen og en til antenne tuneren og forbinde dem sammen og til utstyret med min 5cm bredt kopper-band.

Enkelte hevder at max areal med kopperplate på innsiden av skroget (under vannlinjen) skal gi det beste resultatet.

Men dynaplates skal visstnok funke tilfredsstillende og installasjonen blir jo enklere også.

Jag har montert en på var side rodret bak så nära AT'n som möjligt........

skulle jag haft en 3de til radion-delen oxo? eller kan den vare jorded til samme Antennjord ?

Er sikkert OK med de to du har, men kople radioen til dynaplate via kopper-band.

fann en bild ikke min båt...jag er i plan.fasen.....

SSBAntennaTuner.jpg

antennledning fra AT opp till akter staget.......

vilket material kopper(en del använder tendkabel til bil (ikke avstörd!) eller rustfritt....

tenkte på rustfri wire i plast som settes fast med wirelås i akterstaget

S/Y Gunga Din

tenkte på rustfri wire i plast som settes fast med wirelås i akterstaget

Tja, det funker sikkert også.

Jeg har heller ikke montert noe enda. Har modifisert radio til at den dekker alle frekvenser

samt testet at antennetuneren dekker de samme.

• 6 år senere...

Kan noen vise meg bilder av et isolert akterstag? Hva slags "dings" trenger man for å isolere akterstaget? Er litt skeptisk til å sette noe mellom strekkfisk og wire, for det vil jo nødvendigvis akterstaget. Men det kan jo være at jeg har misforstått totalt.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Det koster litt å sette inn isolatorer i akterstaget. Bør gjøres av godkjent rigger. Koster fort noen 1000 lapper.

Ett godt alternativ er å lage en strekk antenne som du rigger mellom maste-toppen og push-pit, langt nok bak til at den går klar seil/bom. Har du ett ledig fall i masten vel og merke, så kan du enkelt ta den opp og ned etter behov.

Jeg har brukt dette på 2 tidligere båter og det fungerte bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...