Jump to content

Cummins Mercruiser 4,2 ES 320, erfaringer?


KOB

Recommended Posts

Får levert min Aquador 25 WAe med denne motoren. Noen som har erfaringer eller kunnskap om denne motoren? Bra/dårlig? Moderne/"gammeldags"? Sammenlignet med VPs nye D-serie? Tekniske spesifikasjoner

 

Skulle gjerne hatt en VP D6 350, men det tar Aqudor 200' mer for!!!! Dockside sier at Cummins er priset ned pga. at Brunswick har en betydelig eierandel i Aquador. Men jeg tror heller at VP er priset opp. Windy, som ikke akkurat er kjent for å å være billig, tar i en 845 OceanCraft "bare" 70' mer for VP D6 350 sammenlignet med Cumminsmotoren.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

D6 er en mer moderne helelektronisk motor og er nok totalt sett en bedre motor. Men fordelene er nok ikke verdt 200.000.-

Mercruisermotoren er også utprøvd over lang tid av mange leverandører som har brukt samme basemotoren.

Elektronikken/styringen er Bosch, så det funker bra.

EVC styringen til VP har det vært noe bugs med, men det kommer stadig vekk nye versjoner....

Ville også tatt med drevene i betraktning. Mercruiser sine Bravo drev er solide utprøvde saker. Fungerer 100% og er enkle å vedlikeholde.

Volvo har etterhvert fått mange drev å velge i. Personlig synes jeg ikke de nye modellene har så mye mer å by på siden 290dp drevene.

Tvert imot er bla komposittdrevene håpløse å ta av og på. Servicedelene har også blitt kostbare.

Jeg er sikker på du blir kjempefornøyd med Merc'en !!

Link to post

Det er helt klart at Brunswick ønsker å pushe sine egne motorer når de eier båtprodusenten. Jeg tror det er en kombinasjon av gunstig internprising og opprising på VP som gjør at det skiller 200.000 kroner. Jeg så på samme båt som du nå får KOB på messa og spurte en av Docksiderne hvordan motoren var. De skrøt veldig av CMD'en - men han hadde aldri kjørt den selv :rolleyes: Sikkert en fin motor - men uvant for meg som liker grønne damer under dekk

Link to post

Jeg prøvde en Askeladden 805 Comuter med denne motoren. Den knallet iallefall i gang på direkten og støyen var ganske påtrengene, men det er denne Askeladden kjent for. Det manglet ikke på krefter, vi klarte over 38 knop... Fort for slike som meg. Likte lyden, mørk brummende kar. Du blir sikkert fornøyd. Eneste jeg stusset over var at det virket som om den måtte ha litt turtal for å få Askeladden 805 Comuter i plan...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Eneste jeg stusset over var at det virket som om den måtte ha litt turtal for å få Askeladden 805 Comuter i plan...

Slik sett er den antakelig sammenlignbar med D6 310 som ikke har kompressor. Det fine med D6 350 (som snart kommer som 30) og D4 260 er at de har kompressor som gir overladning på lave turtall inntill turboen har fått nok eksostrykk fra motorens turtall til å begynne å trykke på luft inn i motoren.

 

Om man ser på CMD motorens dreimomentkurve i linken til KOB ser man at den ikke har den typiske common rail effekten med maks dreimoment på lavt turtall. CMD'en gir maks dreimoment på ca 3000 Omin. Den kan således minne om KAD 300 i sin karakteristikk kanskje? (den hadde maks 570 Nm på 3400 Omin. D6 310 har 720 Nm på ca 2000 Omin. ).

 

I en så lett båt som 25WA tror jeg ikke dette gjør noe - men at det var merkbart i en 805 kan jeg forstå

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Om man ser på CMD motorens dreimomentkurve i linken til KOB ser man at den ikke har den typiske common rail effekten med maks dreimoment på lavt turtall. CMD'en gir maks dreimoment på ca 3000 Omin. Den kan således minne om KAD 300 i sin karakteristikk kanskje? (den hadde maks 570 Nm på 3400 Omin. D6 310 har 720 Nm på ca 2000 Omin. ).

 

Nå er vel ikke alltid common rail en forutsetning for høyt dreiemoment ved forholdsvis lave turtall. Yanmar klarer dette uten c/r. 6LP motoren gir feks 700Nm ved 2200o/min og 720Nm ved 2400 o/min. Ikke verst det heller. Og det med en gammel mekanisk motor som bare går og går.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post

Nei - det stemmer det - og det har jeg heller ikke skrevet. Jeg skrev at man ikke fikk den typiske common rail effekten. Med det mener jeg den kraftige økningen i dreimoment fra meget lavt turtall. De som har kjørt en moderne diesel bil vet nok hva jeg mener.

 

Her er grafene for D6 310 - om man vil sammenligne med CMD motoren

D6_310.jpg

D6 350

d6_350.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 11 år senere...
KOB skrev On 23.4.2007 at 20.10:

Får levert min Aquador 25 WAe med denne motoren. Noen som har erfaringer eller kunnskap om denne motoren? Bra/dårlig?

 

 

Gammel tråd, men hvordan gikk det med de som kjøpte denne motoren? Hva er erfaringene etter noen år? 

 

Jeg klarer ikke finne så mye om denne motoren på 4,2 liter og 320 hester. Tyder det på at det har vært lite problemer? Har en bekjent som myser på en slik nå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...