KOB Startet 23.April.2007 Link til dette innlegget Startet 23.April.2007 Får levert min Aquador 25 WAe med denne motoren. Noen som har erfaringer eller kunnskap om denne motoren? Bra/dårlig? Moderne/"gammeldags"? Sammenlignet med VPs nye D-serie? Tekniske spesifikasjoner Skulle gjerne hatt en VP D6 350, men det tar Aqudor 200' mer for!!!! Dockside sier at Cummins er priset ned pga. at Brunswick har en betydelig eierandel i Aquador. Men jeg tror heller at VP er priset opp. Windy, som ikke akkurat er kjent for å å være billig, tar i en 845 OceanCraft "bare" 70' mer for VP D6 350 sammenlignet med Cumminsmotoren. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
SvartRøyk Svart 23.April.2007 Link til dette innlegget Svart 23.April.2007 D6 er en mer moderne helelektronisk motor og er nok totalt sett en bedre motor. Men fordelene er nok ikke verdt 200.000.- Mercruisermotoren er også utprøvd over lang tid av mange leverandører som har brukt samme basemotoren. Elektronikken/styringen er Bosch, så det funker bra. EVC styringen til VP har det vært noe bugs med, men det kommer stadig vekk nye versjoner.... Ville også tatt med drevene i betraktning. Mercruiser sine Bravo drev er solide utprøvde saker. Fungerer 100% og er enkle å vedlikeholde. Volvo har etterhvert fått mange drev å velge i. Personlig synes jeg ikke de nye modellene har så mye mer å by på siden 290dp drevene. Tvert imot er bla komposittdrevene håpløse å ta av og på. Servicedelene har også blitt kostbare. Jeg er sikker på du blir kjempefornøyd med Merc'en !! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2007 Link til dette innlegget Svart 23.April.2007 Det er helt klart at Brunswick ønsker å pushe sine egne motorer når de eier båtprodusenten. Jeg tror det er en kombinasjon av gunstig internprising og opprising på VP som gjør at det skiller 200.000 kroner. Jeg så på samme båt som du nå får KOB på messa og spurte en av Docksiderne hvordan motoren var. De skrøt veldig av CMD'en - men han hadde aldri kjørt den selv Sikkert en fin motor - men uvant for meg som liker grønne damer under dekk Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 23.April.2007 Link til dette innlegget Svart 23.April.2007 Grattulerer med ny båt!! Jeg ville helt klart valgt samme motorløsningen som deg, jeg også!! Cummins'en har adskillig bedre renomme enn de grønnmalte!!! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 23.April.2007 Link til dette innlegget Svart 23.April.2007 Jeg prøvde en Askeladden 805 Comuter med denne motoren. Den knallet iallefall i gang på direkten og støyen var ganske påtrengene, men det er denne Askeladden kjent for. Det manglet ikke på krefter, vi klarte over 38 knop... Fort for slike som meg. Likte lyden, mørk brummende kar. Du blir sikkert fornøyd. Eneste jeg stusset over var at det virket som om den måtte ha litt turtal for å få Askeladden 805 Comuter i plan... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Trophy Svart 23.April.2007 Link til dette innlegget Svart 23.April.2007 har 4,2 L 320 hk, men har bare kjørt den 39 timer. Synes den er stillegående og nesten røykfri på tomgang. Rask aksellerasjon med B2 fireblads prop. Har nå skiftet til B3, men er ikke kommet på vannet ennå . . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 24.April.2007 Link til dette innlegget Svart 24.April.2007 (redigert) Eneste jeg stusset over var at det virket som om den måtte ha litt turtal for å få Askeladden 805 Comuter i plan... Slik sett er den antakelig sammenlignbar med D6 310 som ikke har kompressor. Det fine med D6 350 (som snart kommer som 30) og D4 260 er at de har kompressor som gir overladning på lave turtall inntill turboen har fått nok eksostrykk fra motorens turtall til å begynne å trykke på luft inn i motoren. Om man ser på CMD motorens dreimomentkurve i linken til KOB ser man at den ikke har den typiske common rail effekten med maks dreimoment på lavt turtall. CMD'en gir maks dreimoment på ca 3000 Omin. Den kan således minne om KAD 300 i sin karakteristikk kanskje? (den hadde maks 570 Nm på 3400 Omin. D6 310 har 720 Nm på ca 2000 Omin. ). I en så lett båt som 25WA tror jeg ikke dette gjør noe - men at det var merkbart i en 805 kan jeg forstå Redigert 24.April.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 24.April.2007 Link til dette innlegget Svart 24.April.2007 Gratulerer med nybåten. Jeg har selv cummins og har bare godord og si om den. Bortsett fra forvarmingen som ligger lenge inne er det en traust motor som folk bemerker gromlyden av. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 24.April.2007 Link til dette innlegget Svart 24.April.2007 Om man ser på CMD motorens dreimomentkurve i linken til KOB ser man at den ikke har den typiske common rail effekten med maks dreimoment på lavt turtall. CMD'en gir maks dreimoment på ca 3000 Omin. Den kan således minne om KAD 300 i sin karakteristikk kanskje? (den hadde maks 570 Nm på 3400 Omin. D6 310 har 720 Nm på ca 2000 Omin. ). Nå er vel ikke alltid common rail en forutsetning for høyt dreiemoment ved forholdsvis lave turtall. Yanmar klarer dette uten c/r. 6LP motoren gir feks 700Nm ved 2200o/min og 720Nm ved 2400 o/min. Ikke verst det heller. Og det med en gammel mekanisk motor som bare går og går. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Bitteliten Svart 24.April.2007 Link til dette innlegget Svart 24.April.2007 (redigert) Nei - det stemmer det - og det har jeg heller ikke skrevet. Jeg skrev at man ikke fikk den typiske common rail effekten. Med det mener jeg den kraftige økningen i dreimoment fra meget lavt turtall. De som har kjørt en moderne diesel bil vet nok hva jeg mener. Her er grafene for D6 310 - om man vil sammenligne med CMD motoren D6 350 Redigert 24.April.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 24.April.2007 Link til dette innlegget Svart 24.April.2007 men de går ihvertfall roligere med c/r. Viktig det og. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Trophy Svart 24.April.2007 Link til dette innlegget Svart 24.April.2007 . CMD'en gir maks dreimoment på ca 3000 Omin. Ikke for å være pirkete, men 320'n oppnår maks dreiemoment på 647 nm ved 2800 omdr. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 24.April.2007 Link til dette innlegget Svart 24.April.2007 Ikke for å være pirkete, ca er ca Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 24.April.2007 Link til dette innlegget Svart 24.April.2007 Har hørt den er veldig kontant i det turboen oppnår lading, folk går på rygg i båtene sine. Verdt å vite slik at du er obs på det, kommer sikkert til å gjelde deg med den lille båten din og den store maskinen.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 KOB skrev On 23.4.2007 at 20.10: Får levert min Aquador 25 WAe med denne motoren. Noen som har erfaringer eller kunnskap om denne motoren? Bra/dårlig? Gammel tråd, men hvordan gikk det med de som kjøpte denne motoren? Hva er erfaringene etter noen år? Jeg klarer ikke finne så mye om denne motoren på 4,2 liter og 320 hester. Tyder det på at det har vært lite problemer? Har en bekjent som myser på en slik nå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lykke R Svart 1.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2018 Hadde en slik (CMD 4,2 / 320 på Bravo III X drev) i min forrige båt, funket fint det, ingen problemer. Var kanskje litt slapp fra lavt turtall, men tok bra av når man fikk ladtrykket opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.