Ludde30 Startet 23.April.2007 Del på Facebook Startet 23.April.2007 Ja er det ikke det ene så er det det andre Jeg var helt bombesikker på at den grusomme lyden jeg hadde i båten da den ble satt i gir skyldtes et av de mage lagrene i det ubrukelig vridbare anlegget jeg nå har kastet ut. Men neida. Lyden sitter i girkassa, og det høres ut som metall som skraper mot annet metall. Har noen av dere vært borti liknende med en eller annen girkasse? Jeg tror jeg blir sprøøyyyte gaaaaaaaaaal Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Du kan jo forsøke å ringe til Haugen Maskin på Langhus - de har vel gjennom årenes løp vært borti mye, og PRM kasser er det vel en del av på de motorene Haugen & Co kan godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 (redigert) Det sitter et par trustlagere i kassa. Når du setter i gear, blir clutchen satt under trykk og trustlageret blir belastet samtidig som det begynner å snurre. Kan høres ut som det ligger der. Importøren for PRM er Halaas og Mohn i Kristiansund. Hyggelig mann å snakke med er Søvik. Uansett så må kassa ut av båten. Sett fra den lyse siden, så er kassen din mye lettere enn min. Som jeg måtte ha ut og inn tre ganger grunnet feil deler fra UK. Bare en liten ting som er grunnlaget for mitt resonement over: Jeg forutstter at skrapingen ikke opphører. Det er naturligvis også andre muligheter, som f.eks. demperplaten. Hvis du bruker et rør e.l. som stetoskop burde du lettere kunne skille ut hvor lyden kommer fra. Redigert 24.April.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 25.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2007 Ja kassa må ut av båten, ingen tvil om det. Den har gått som nå i mange år, så jeg sjøsetter før jeg begynner på den jobben. Handymannen som har hjulpet meg med akselbytte, er kar om å ta denne også tror jeg. Han er i Danmark nå, og vet ikke hva som venter han Blir uansett deilig å få jobben gjort! Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 6.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2007 Da har jeg hatt karen med stetoskop ombord. Det første som skjedde var at det ikke var noe lyd da jeg satte den i gir. Tenkte et kort "jippi", men lyden kom da tilbake igjen må vite. Dog er lyden mindre framtredende nå enn i fjor da jeg hadde det gamle vridbare anlegge å drasse på i tillegg. Konklusjonen ble at jeg vi lar saken bero og følger med på utviklingen. Årsaken til lyden er nok slitne trustlagre eller et eller annet med demperplata. Det var vanskelig å identifisere med stetoskopet. Det positive er at lyden forsvinner helt når motoren kommer over 1200-1300 omdreininger, og den er klart mest fremtredende på tomgang (ca 800 omdr.). Ettersom lyden faktisk har blitt lavere og til og med er borte noen ganger, er det et visst håp om at ting skal gå seg til, at lyden har oppstått som følge av belastningen som var i det gamle systemet. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 ludde,, har akkurat samme problemet som du.. newage country prm gir.. stygg rakle lyd på tomgang og opp til 12-1600 rpm. varierer veldig på turtall.. kan feks ligge på 800 rpm. med masse rakling.. så dra opp i tusen og ned til 800 igjen og lyden er borte.. du har ikke funnet ut av hva dette er for noe?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 er det noen andre skarpe hoder her, som kan ha noen tips om hva dette kan skyldes?? bytte olje i fjor og renset med diesell ,etter new age importørens anbefaling.. da var det ikke ulyd i kassen... sensommer ifjorog nå er det en skrape \rakle lyd ved diverse turtall og belastning.. også uten propellaksel tilkoblet.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 (redigert) Hei hifo. Jeg har vært bortreist noen dager, så jeg har ikke hatt anledning til å svare deg. Jeg kjører med girkassa som den er. Lyden var ikke verre enn at ekspertisen jeg hadde ombord sa at jeg trygt kan kjøre videre. Det skyldes antakelig at demperplaten ikke legger helt "rent" innpå når den settes i gir. Dette er dog gjetning basert på lytting i stetoskop. Har du lyden i alle turtall kan det være, som Hulda nevner, at thrusterlagrene er slitne. Redigert 19.Juni.2007 av Ludde30 (see edit history) Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 (redigert) Det som eksperten kanskje ikke fortalte om er systemvibrasjon. Det ser ut til at disse eldre PRM'ene har problemer med dette. Det er også beskrevet i manualene deres. Denne vibrasjonen ligger gjerne på lavt turtall. Bytte av demperplate med mykere demping kan løse problemet. De fleste lar det rakle. Men før eller senere skjer det et 'havari'. Man skal derfor ha øra på stælk og lytte til endringer. Det er endringer jeg ikke liker, det forteller at det er noe på gang. Det ligger noen ganske grove tannhjul inni kassa. Disse sitter blant annet med lett presspasning. Om denne pasningen blir slakkere, vil man også få rakling. Se også etter spon i oljen når denne byttes hver høst. Redigert 19.Juni.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
«Sjøbris» Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Det sitter et slikt gir i skorgenesen. PRM160, utveksling 3:1. I 2005 begynte giret å slure. Først bare litt, i perioder. Etterhvert ble det evig sluring. På vei ut Singlefjorden på siste turen var det såvidt det gikk forover. Vi måtte taues hjem på søndagen for å rekke bursdag i land. I løpet av vinteren fikk vi tak i et nytt gir. Det ble løftet opp i en hjemmemekka rigg under vårpussen, og satt på plass. Det gamle giret kastet vi lykkelige opp i en kontainer i havna. På første prøveturen var det stygg ulyd. Rytmiske slag, som bare kom når båten gikk fremover. Ajaj. Det smalt ikke slik når giret ble satt i revers. Det spøkte nå for ferien 2006, og i ren desperasjon kjøpte vi en ny propell med motsatt vridning. Så fikk det heller smelle litt i revers, da, var tanken. Men, akk. Det smalt like herlig fremover, og stille og fint i revers. Nå begynte en desperat jakt på enda et nytt gir. Det ble fakset i Norge og Danmark, Halaas & Mohn ble nedringt, og Finn.no ble finlest i flere dager. Så fant vi jaggu et gir. Akkurat slik vi ville ha. Det ble umiddelbart kjøpt inn, den allerede slunkne feriekassa ble ytterligere plyndret. Giret ankom første dag i ferien Nå lå båten på vannet med gir nummer to i, og hjemmemekka taljeoppsett gikk ikke lenger. Først ble gir to fjernet, slept opp siden på båten, og det tredje giret lå klart på brygga. Da fikk vi se at det ene skruehodet til koblingsplata var mistenkelig slitt... Den ene skruen på koblingsplata var 2 mm kortere enn de andre. Det var fordi den ikke skulle komme i veien for giret når det gikk rundt. Koblingsplaten ble skrudd inn igjen. Nå med skruene på riktig sted. Gir to ble slept tilbake, satt på plass. Og ferie! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Da fikk vi se at det ene skruehodet til koblingsplata var mistenkelig slitt... Det kan være akkurat så enkelt. Og da er det uklokt å kjøre videre og pådra seg en større reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 har også byttet motor i år . og da tilpasset gear fra den gamle motoren til den nye... hvis koblingsplata er den med splines i til ingående på gearkassen ville det vel lage lyd i fri også. da det jo sviver med samme hastighet som motoren?? tenker da på feil bolter \ plassering som subber i ett eller annet.. tror dette er noe inni gearkassen.. men ser vel at det er mulig denne koblingsplata kan lage lyd ,først ved belastning hvis den ikke er rett sentrert.. har ikke lyden i alle turtall ludde.. det varierer når jeg gir på og slipper av igjen .. altså litt opp og ned,, på tomgang i gir er den der , så gi på til feks 1200rpm . og ned til tomgang igjen , da kan den være borte.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 hifo: Det du beskriver kan være noks synonymt med systemvibrasjon. D.v.s. at gearet har samme egenfrekvens som motor, etc. Dette har med torsjonssvingninger å gjøre. Jeg har aldri opplevd bråket uten at propellen er innkoplet, og alltid i de lavere turtallsområder. Det kan variere litt fra gang til gang. Da jeg gearet om kassa fra 2:1 til 3:1, forsvant bråket. Grunnen til dette kan jeg ikke forstå annerledes enn at massen økte (større tannhjul) og hastighet (turtall på utgående aksling og clutcher) ble lavere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 hulda .. var det stygge lyder eller bare små ulyder i din 2:1 kase ?? hvis det er som du antar , systemvibrasjon . hva kan man da gjøre med slikt?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 hulda .. var det stygge lyder eller bare små ulyder i din 2:1 kase ?? hvis det er som du antar , systemvibrasjon . hva kan man da gjøre med slikt?? Det var stygge lyder, slike lyder som man hører langt på ustiden av båten. Det man kan gjøre er å sette inn en demperplate som er torsjonsmykere. Ta en prat med Halaas og Mohn i Kr.sund, mener mannen heter Søvik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 du mener da den platen med splines , og på min : gummi ,stål fjærer..?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 du mener da den platen med splines , og på min : gummi ,stål fjærer..?? Ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.