Jump to content

Bytte til større påhengsmotor


trotho

Recommended Posts

Har en "Askeladden Chaser" som det nå står en 40hk på, jeg ønsker å bytte til en Evinrud 60hk. Problemet med "Chaser`en" er at den er godkjent for max 50hk / 37 kw.

 

En ny 60hk Evinrud e-tec er på 45 kw.

 

Både 40/50/60 hesteren til Evindrud er bygget på samme lest, kun strupet ned på innsug/utblås.

Alle de tre motorene veier 109 kg men yter forskjellig.

 

Spørsmålet mitt er om jeg vil komme i konflikt med forsikringselskapet hvis jeg setter 60hk på "Chaser`en".

 

Har sett båter på "finn" som har vært til salgs med større motor enn det som båten er typegodkjent for.

Tipper jeg ikke er den første som står ovenfor dette problemet.

 

Mvh Trond

Link to post
Share on other sites

Problemet med "Chaser`en" er at den er godkjent for max 50hk / 37 kw.

 

Spørsmålet mitt er om jeg vil komme i konflikt med forsikringselskapet hvis jeg setter 60hk på "Chaser`en".

 

Har en aldri så liten følelse av at du selv vet svaret? :rolleyes:

 

Hvis "the shit hits the fan" - tror du det vil bli brukt mot deg av ditt, eller motpartens, forsikringsselskap og/eller advokat? Hva sier din samvittighet og hva er du villig til å ta sjansen på å "leve med"?

 

Forslag som å "gi f..n" eller "si opp forsikringen" er ikke av de råd jeg ville fulgt! :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man må ha opptrådt grovt uaktsomt for at selskapet skal kunne avkorte eller nekte å dekke skaden.

Å sette en 60hk på en båt som er godkjent for 50 vil neppe komme inn under dette.

 

Det man imidlertid bør tenke på er om det skulle skje en alvorlig ulykke der politiet blir involvert vil det kunne bli spørsmål om motorstørrelsen har bidratt.

Ser for meg avisoverskriften, Båten var utstyrt med en større motor enn båten var godkjent for.

Link to post
Share on other sites

Nei denne øningen hadde brydd meg pent lite.. Forsikringsselskapene bryr seg ikke om sånt.. Men som nevnt tidligerer i tråden trenger du jo ikke å kjøre i fylla opp på en holme i mørket og stupe med panna rett i svaberget!

 

Men om 40-60 hesteren til evinrude veier 103 kilo, finnes det sikkert et annet fabrikat som kan levere 70 hester på langt under 100 kilo... vekten har vel mest å si når båten er liten..

Link to post
Share on other sites

Bare et skråblikk på hvor seriøst begrensningene er satt: 445 Chaser veier 410 kg. Maks vektbelastning er satt til 581 kg inkludert motor. Motorer i det aktuelle sjiktet har en vekt i fra 90 til 110kg. (Yamaha 4T) Skal du overholde vektbegrensningen med en 40hester kan du kjøre rundt i båten alene, eller med 4 personer som veier ca. 120 kg hver.... --- Definitivt ikke mindre enn 60hk på den båten der.....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Grunnen til maks vektbelastning er ofte satt med hensyn til at selvlensingen skal fungere, ikke at båten synker hvis du laster mer. Jeg har testet litt rundt dette

med min båt. Og der overgikk jeg maks-belastningen med over 200kg. Det ble litt vått bakerst, med det var bare og stenge krana på selvlensingen. Båten gikk forsatt

fint og stødig i vannet.

Hva akterspeilet i en chaser tåler...nei det vet jeg ikke, men tipper det tåler fint en 60hk.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt uklart formulert; Båten har en oppdrift som tåler en last på 581 kg inklusive motor - i vannfyllt tilstand. Selvlensingen skal vel normalt stenges under gange.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...