Jump to content

Utveksling på Borg-Warner-gear


Kefa

Recommended Posts

Hei.

Propellens omdreining blir redusert i forhold til motorens turtall med forholdstallet 1,5.

 

Si det slik, det første talle forteller omdreiningstallet på motoren, det andre tallet omdreiningstallet på utgående gearaksling. Altså 2:1, motoren dreier dobbelt så mange ganger som utgående aksling pr tidsenhet.

 

Så kan man jo fundere på 0:1,5. Da har jo noe begynt å dreie før den andre biten har begynt å røre seg. Skulle det geare opp, burde det vel stått 1:1,5 eksempelvis.

Link to post

Ja, det er vel dette vi også har konkludert med.

Motorbytte fra en tungbygd Bedford med WOT på ca 2500 rpm, til VP TMD 30 med WOT 3800 rpm.

Regner med han må veldig mye ned i propell.

 

Propcalc har kommet fram til at rett propell blir 14", med 11,5" stigning.

Kan dette høres fornuftig ut?

Redigert av Kefa (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...