Kefa Startet 24.April.2007 Del på Facebook Startet 24.April.2007 En kamerat av meg skal beregne seg ny propell til båten, en Tabo 22 med en VP TMD 30 motor på 86 hk. På skiltet på det hydrauliske v-gearet står det ratio: 0:1,5. Hva vil det si. Gearer det opp eller ned? Kef@ Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Hei. Propellens omdreining blir redusert i forhold til motorens turtall med forholdstallet 1,5. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Hei.Propellens omdreining blir redusert i forhold til motorens turtall med forholdstallet 1,5. Si det slik, det første talle forteller omdreiningstallet på motoren, det andre tallet omdreiningstallet på utgående gearaksling. Altså 2:1, motoren dreier dobbelt så mange ganger som utgående aksling pr tidsenhet. Så kan man jo fundere på 0:1,5. Da har jo noe begynt å dreie før den andre biten har begynt å røre seg. Skulle det geare opp, burde det vel stått 1:1,5 eksempelvis. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 han har vel som meg 1,5 utveksling.. altså motor sviver 1,5 omd . propellaksel 1 omdreining.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kefa Svart 25.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2007 (redigert) Ja, det er vel dette vi også har konkludert med. Motorbytte fra en tungbygd Bedford med WOT på ca 2500 rpm, til VP TMD 30 med WOT 3800 rpm. Regner med han må veldig mye ned i propell. Propcalc har kommet fram til at rett propell blir 14", med 11,5" stigning. Kan dette høres fornuftig ut? Redigert 25.April.2007 av Kefa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.