Jump to content

Hva er best, ankerwinch foran eller bak?


mateco

Recommended Posts

Hva er egentlig best av Anker winch foran eller bak ?

Ser for meg at foran må være best når man ligger på "svai" mens bak er best når man ligger med tau til land.

Er det noen som har en formening om dette? Har en båt "på hånden" der anker winchen er fjernet forut og ny fjernstyrt winch plassert bak med 30 mtr galvanisert kjetting. Synes denne står i veien for badeplattform og gummibåt som henger i davitene !

Er det noen her som har erfaring/formening om dette ????

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir jo hvor ofte du ligger på svai. Her i nord har vi jo tradisjon for å ligge med baugen mot land (det skyldes vel egentlig den fantastiske skjærgården vi har) mens i andre land ligger de mer på svai (i mangel av skjærgård) og ligger derfor ofte med akterenden inn når de er i havn også. Jeg har ingen vinsj, hverken forut eller akterut men er ikke i tvil hvor jeg skal plassere den når den tid kommer; akter.

Link to post
Share on other sites

Her på østlandet så ligger vi stortsett med baugen inn i uthavner om vi ikke ligger LS , på min båt var det vinsj foran + 50meter kjetting , jeg har plassert kjetting og anker foran på land og de kommer ikke tilbake i båten før den eventuelt en gang skal selges eller at vi bruker den på langtur.

Skulle jeg kjøpt dette selv så hadde det vært en selvfølge å plassere det bak da det er der det vanligvis er i bruk men jeg vil ikke ha annet enn ankarolina nå for tiden , det fungerer utmerket.

Link to post
Share on other sites

Her på Nordvestlandet er det ofte lang grunt samt at vi har en betydelig større forskjell på flo-fjære enn dere å sør/øst landet (heldiggriser) :sailing:

Løsningen har derfor ofte vært å slippe jernet og legge seg på svai.

Problemene som da ofte oppstår, med min fars gamle Viksund Futura med anker winch bak på siden, er at man ikke er skjermet for vinden når man sitter ute bak, samt at sjøen skvalper opp i badeplattformen hele tiden så det er nesten umulig å få seg en blund. I tillegg så ligger båten og pendler sideveis hele tiden slik at det hele avtar og tiltar. Forferdelig irriterende i lengden.

Så jeg tenker: Det må da være bedre å ha winchen forut slik at båten ligger opp mot vinden hele tiden, men det har vel også sine ulemper, eller ??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dersom du har ankervinsjen bak så er det en forholdsvis smal sak og dra kjettingen/tauet frem til baugen - etter at du har att den gå - og feste den der når du ligger på svai. Dersom du har vinsjen foran er det slett i liketil å gjøre det omvendt - altså dra det hele bakover og feste der når du ligger mot land.

Komklusjonen - min i hvert fall - er at det er bedre med vinsjen bak dersom du ankrer på begge måter.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Ligger du på svai har du valigvis mer jern ute og da er behovet for drahjep størst. Men rimelig førlighet i armer og skuldrer er det ikke den store kraftanstrengelsen å dra inn et 10 kg. anker bak på en 3-4 tonns båt. Dvs at en bare har 2-3 meter kjetting og bruker daumann bak. Jeg vil derfor ha valgt å ha vinsjen foran - særlig med tanke på å bevege seg utenom østlandskysten. Men som en ser er det vel også litt av en smaksak.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg der Tufff. Å ha ankeret forut må dessuten være noe møkk hvis man ligger på utfar å skal dra båten inntil. Å få ræva opp i en steinete strandlinje kan jo i værste fall ødelegge ror og propell. Hadde tenkt tanken med å dra ankerlinen forut da det sto på som værst, men det ar lette tenkt enn gjort når vinden tok tak og bare beina stakk i været der jeg forsøkte å få litt slakk i lina som gikk ut under badeplattformen. :nonod:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dersom du har liten båt er svaret akter. Har du større båt er svaret begge deler

 

Helt enig, eller ja takk begge deler.

Alt kommer an på bruken av båten.

Vi like best å ligge på svai. og da en bauen beste plassen.

Mens de som skal friste skjebnen oppe i steinura langs kysten må ha den bak.

 

Men begge plasser er det beste. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Noen liker den bak, andre forran.. ;)

 

Personlig så liker jeg ikke å bakke meg inn i fjæresteinene med propellen og drevet mitt, ankervinsj bak er det riktige for meg i hvert fall. Vil jeg ligge på svai setter jeg et tau fast i kjettingen, lårer noen meter mer enn båten er lang og setter tauet fast på baugen.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker båten på Helgelandskysten: Her er det 2 meter (minst) forskjell på flo og fjære. Selv om det er noe tungvint, legger vi båten oftest på svai og ror i land passasjerer og utstyr. Dette for å slippe å ta hensyn til flo og fjære på samme måten som ved fortøying med baugen mot land. Og det vil dessuten være MANGE fine steder dette er upraktisk (lite vatn). Fortøyning mot land skjer bare unntaksvis og under oppsyn med båten. Sånn gjør jeg det.

Skaffet meg Viksund Futura 800 i fjor - uten ankervinsj, og vinsjen vil bli montert i baug.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En smaks- og brukssak. Men et ørlite tilleggsmoment som Enzo er inne på: Ankerspill, 50 meter kjetting og 15 kilos anker framme i baugen er ikke akkurat optimal vektfordeling på en seilbåt. I og for seg heller ikke akter. Men her utgjør fortøyningsarrangementet en mindre del av totalvekten av endskip pluss mannskap.

Link to post
Share on other sites

Ankerspill, 50 meter kjetting og 15 kilos anker framme i baugen er ikke akkurat optimal vektfordeling på en seilbåt.

 

Just precis.

Forut har jeg en 10 kg Bruce med 3 m. kjetting og nylontau liggende klart på vipperulle. Den er surret til forstagsfestet. Har ingen winch forut, og skal heller ikke ha noen. Dette er en ren "nødbrems" om alt annet skulle gå til h----. Kapp surringen og ankeret går ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg hører nå til Nordmøre da! Det er her vi har stor forskjell på Flo og Fjære og ligger og svaier. Jeg ligger fortiden i forhandlinger om kjøp av en Princess 414. Dette er en relativ tung båt, 10t, og ankerwinch på denne er sansynligvis flyttet fra forut til bak.

Som svensken her antyder så er det kanskje mulig å benytte et løst anker forut når behovet melder seg, men det må da bli himla tungt å dra opp for hånd. Må vel ha et relativt stort Bruce anker samt noen meter med kjetting på en så tung båt, eller??

PS! i morgen kl.14:00 vet jeg om jeg har fått tilslaget eller ikke !!!!

TVI-TVI......... :sailing:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hangarskibet (Fairline Turbo 36 for de "uinnvidde") var originalt levert med Danforth, kjetting og Lofrans Cayman forut. Tidligere eier monterte Ilas Captain C på kasse akterut, med kjetting og Bruce. Motoren i vinsjen foran var defekt da jeg kjøpte båten. Jeg kjøpte ny motor og begynte på å reparere dette men ødela (heldigvis) vinsjhuset. Etter å ha irritert meg grønn og leitet meg blå etter en passende annen vinsj, er jeg kommet til den modne beslutning at dækelskapen skal vekk og jeg skal ha et baugspyd i stedet. Det er mye mer anvendelig hvor jeg ferdes og jeg har ingen vanskeligheter med å kjøre MacGyver-løsningen hvis jeg på død og liv skal svaie en eller annen gang. Svaie har jeg faktisk bare gjort en natt i livet, og det var kun pga. myggplage langs land. Så at jeg skulle behøve et anker forut, blir nok en sterk overdrivelse ...

 

Sagt med andre ord og litt kortere: Du må vurdere selv, alt etter hvilken bruk du vil gjøre av båten. Med de prisene det er på vinsjer er det sikkert en ide å bruke båten en sesong før du bestemmer deg. Da kan du jo telle opp de gangene du kunne tenkt deg å svaie, men ikke gjorde det pga. du ikke har vinsj forut.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt begge deler. Vinsj både for og akter.

Regner ikke med å ligge så mye på svai natterstid, men vinsjen foran er mest ment å bruke når jeg fisker. Kjekt å kunne forflytte seg uten å måtte entre fordekket. Særlig når en er alene i båten.

Vinsjene er 10 kg Brucekopier med 50 m 6 mm syrefast kjetting. Kanskje litt lett for en 31 foter, men helt sikkert bra nok som fiske- og kaffedregger. Dersom jeg en sjelden gang skulle trenge å ankre opp sterk vind, kan jeg jo bruke begge to, samtidig for eller akter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du spør hva er best, foran eller bak?

 

Helt enig i at det avhenger av bruken. På vår var det montert bak, men jeg ville ha montert den foran. Vi har kun manuell løsning foran, med 15 kg Engbo og 16 mm blytau. Men vår bruk gjør at vinsjen bak nesten aldri er i bruk.

 

Det er i hovedsak fru Ben Sin som jobber som ankervinsj forut....... :cool: Det ser ut som det er tungt å dra opp igjen av og til.

 

Men som sagt tidligere i tråden, det beste er jo en akter og en forut.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Det er i hovedsak fru Ben Sin som jobber som ankervinsj forut....... :cool:

 

Her er et meget godt eksemplar, et rent prakteksemplar, av den type ankerhåndtering man helst vil se på fordekket ...

 

niceday1a.jpg

 

(bildet er "lånt" fra boatered.com)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...