Jump to content

Nytt prosjekt, båtvogn på skinner


mitsu

Recommended Posts

Var ikveld og kjøpte 40meter skinner,16kg/pr meter. Vært lite brukt i forbindelse med gruvedrift.. Tanken var og lage et "lite" båtutsett.

Spørsmål:

 

1 Hva bør jeg bruke som hjul på båtvogn?

2 Hvor lenge tåler skinnerne saltvann?

3 Er jeg blitt rape gal?

 

Bilder kommer..

Redigert av mitsu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde de flere skinner igjenn der du kjøpte dem?

Trenger å bytte ut noen som begynner å bli oppspist etter 30 år i sjøen.

 

Hadde de ikke en hjulgang fra en vogn fra gruven der du kjøpte skinnene ? Disse er glimrende til å bruke til båtopptrekks-vogn.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Hadde de flere skinner igjenn der du kjøpte dem?

Trenger å bytte ut noen som begynner å bli oppspist etter 30 år i sjøen.

 

Hadde de ikke en hjulgang fra en vogn fra gruven der du kjøpte skinnene ? Disse er glimrende til å bruke til båtopptrekks-vogn.

 

Nei,desverre. Var alt de hadde,men kan gi beskjed om jeg kommer over noen. Selger hadde ingen hjul eller vogn.

Dette en en type skinne 16 kg/pr meter. Standard jernbaneskinne er 40kg/pr meter.

Men burde holde en stund selv om jeg og får 3-fots syken :smiley:

 

Ben Sin: Jobber du i Arbeidstilsynet? :wink:

Link to post
Share on other sites

Gamlingen har slike i naustet sitt/mitt, tror faktisk de litt mindre dim enn de du har kjøpt. De vart i over 30 år nå men begynner å bli en smule skrøpelig. Vogn holder vi på å lage ny da den gamle rett og slett ikke orket mer. Har brukt en solid H-bjelke forran og bak hvor hjulene er festet og lenker dem sammen med 6x2 innsatt med black warnish.

Link to post
Share on other sites

Laget meg en slipp i fjor sommer, kjøpte jernbaneskinner av Bruktjern as i blomsterdalen i Bergen. 55 meter for 11.000,- Det står stemplet Sweden anno 1926, og ser ut som nye. Fikk da tak i en treverskran som jeg har laget vogn av. Har en nabo som dreiet hjul med rustfrie akslinger som fungerer meget bra. Nå har slippen vert i drift i et års tid, og jeg kan ta båter opp til 4,2 meter bredde, eller 42 fot.. :flag:

Link to post
Share on other sites

16 kg pr meter er samme type som de jeg har.

Jeg har en kjenning som hadde noen hjulganger liggende, kan spørre om han vil selge to, om du er interessert.

 

Hadde vært flott om du kunne spørre han ang. hjulgangene. :smiley:

Prosjektet vil nok gå over en tid,men skal prøve og holde dere oppdatert.

Trenger nok gode råd etterhvert.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Nei,desverre. Var alt de hadde,men kan gi beskjed om jeg kommer over noen. Selger hadde ingen hjul eller vogn.

Dette en en type skinne 16 kg/pr meter. Standard jernbaneskinne er 40kg/pr meter.

Men burde holde en stund selv om jeg og får 3-fots syken :smiley:

 

Jernbaneskinner veier 52kg/meter, ikke 40.

Selv har jeg god tilgang på 49kg/meter-skinner.. Gamle saker selvsagt, og de får jeg for vrakprisen skrothandelen vil gi..

Hjulganger og vogner er vanskeligere.. Men et tips er at det er et firma på Gjøvik som muligens har boggier fra T-banevogner til salgs..

http://go.api.no/go/e/apiCleopatra_apiPage...icle2711785.ece

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...