Jump to content

Blir dere ferdig med alt før båten skal på vannet?

Baatmannen

Recommended Posts

Hei båtvenner!

Holder på for fullt om dagen med oppussing av min Sollux 24AC. Hadde store planer om å får pusset opp hele båten, men det ser ut som det blir bare uteplassen jeg rekker over før båten skal ut. Kjøpte båten min i fjor og da sier det seg selv at planene for skuta er mange.

Har tatt ut det meste av inventar på uteplassen og trekt om stoler/puter (Aas Salmakeri i Fet gjør jammen en god jobb). Nye dører er laget, nytt styrekonsoll, nye hyller, nye sitteplasser bak og nytt gulv i teaklaminat. Noen liter Owatrol-olje har også gått med.

Utvendig har jeg så vidt begynt. Her skal bunnstoff skrapes (mange gamle lag her, ja) + en grundig vask og polering.

Skulle så gjerne ha gjort mer, men dere vet hvordan det er. Frua, ungene og skiftjobbing krever sitt, så det får vente til neste år.

Timene flyr fort når man holder på med båten. Slitsomt er det, men mest morsomt.

Har planer om å sette ut 14. mai (har båten i Øyeren så jeg må vente på vannet), men jeg vet ikke om jeg rekker dette.

Når båten endelig kommer på vannet så har jeg ikke så lyst å jobbe så mye med båten. Da er kaffen og nytelsen som gjelder. :flag:

Noen andre med historier rundt emnet?

Mvh Baatmannen

Redigert av Baatmannen (see edit history)

Båten skal på vannet i ettermiddag.

Alt under fenderlist er ferdig polert og vokset.

Har nesten fått gjort alt som var planlagt.

Lagd og instalert nytt pantry. Har vært hoved projectet i år. Dette var ett lavkost project. Gjort alt selv med mine 11 tommelfinger. Resultatet ble i egne øyne bra.

Oljet skott/lister i Mitt salong.

Byttet lufte slange på septik. Planen var mer omfattende men når jeg oppdaget at det var brukt "vanlig" hageslange og at luftingen på tanken var tett. Tok jeg i første omgang å staket opp og la en ny lufte lange beregnet for formålet (2,5 mtr 800,- kr. hos Tess =RAN).

Lakket akter ende og pyntesripe. Resultat, Bra, men ikke så proft som jeg hadde håpet. Mulig sliping og ett nytt lag til neste år.

Sjekket Dieseltankene for urenheter. Overaskende bra.

Planer for de neste 5 år.

Pusse olje dørk i Mitt salong.

Legge ny dørk i forr og akter cabin.

Bytte pulpit. 1986 var siste år med forniklede rekke. Sugen på å bytte til syrefast, men prisen er jo så det holder.

Bytte motor. Står en 40b ønsker å bytte til noe med min. 220 hk. Nytt er uaktuelt, får håpe på noe pent brukt etter hvert.

+++++++++++++ alt annet som oppstår med en 21 år gammel dame.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Skulle jeg gjennomført alle, tildels ville og høyflyvende, planer jeg har med båten, hadde den aldri kommet på vannet.

Har derfor innført hårdt regime.

Alle ideer legges inn i Excel, og fargekodes.

Rødt = Må gjøres.

Blått = Bør gjøres.

Grønt = Vi får se.

Har faktisk fått gjordt noen blå ting i år.

Får som regel ikke gjort alt jeg hadde tenkt før båten bare må på vannet. Tenker at det og det og det osv kan jeg ta etter at den er kommet ut. Men er den først kommet ut har jeg det for travelt med å bruke den , slik at det heller får bli til neste år...=))

Men i år skal Weslingen på vannet, med nye stoler, ny kalesje og kalesjebøyle. Samt powertrim på motoren. Må da iallefall få til halvparten av dette =)) Utfordringen er at båten befinner seg ca 1300 km unna, så jeg får ikke begynt før jeg tar ferie.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har litt problemer med å forstå problemstillingen. Båten ligger jo på vannnet hele året.

I min verden har jeg følgende inndeling:

Ting som burde ha vært gjort

Ting som absolutt burde vært gjort

Ting som det er for sent å gjøre noe med

Livet består stort sett i å prøve å få tatt unna ting akkurat før de er for sent å gjøre noe med.

Før båten blir tatt i bruk må det være såpass rent og ryddig inne at det er mulig å bo der. De viktigste tingene som kjøleskap, varme, trykkvann etc må virke. Resten tas etterhvert i den grad jeg rekker over det. Båten tas på land noen få dager rundt st. hans for bunnsmøring og bytte av sink og drevolje.

Det viktigste er å bruke båten, så får det heller være at den ikke er den mest skinnende båten i havna.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I år har jeg vært (og er) på flyttefot, så i år ble "må"-punktene overført til folk som gjør dette mot betaling. Liker det dårlig (og skjems litt..), men av og til er det bare å innse at "If you own more than seven things, the things own you!" (hvis noen husker Thorn-reklamen - kanskje det burde gå an å leie båter på årsbasis hos Thorn... :cool: )

Ser den, Brigg... men for oss som ikke bruker båten som en bil.. så blir jo dette smykket vårt vet du. Men jeg regner med at du heller har smykke-forhold til bilen din, du som bruker båten som bil,... eller ? :lol:

Jeg tror kanskje vi bruker båten på en annen måte enn bilen. Vi har i alle fall ikke noe mål om å overnatte i bilen. Målet er vel egentlig færrest mulig kilometer på bilen i løpet av et år, og samtidig flest mulig overnattinger i båten.

Poenget mitt er at jeg ser det som viktigere å bruke båten, og komme seg ut på tur. Jeg prioriterer dette fremfor å bruke all tilgjengelig tid på å holde båten nypolert til enhver tid.

Når det gjelder bilen tror jeg at den ikke oppfatter seg som noe smykke. Jeg er ikke blant dem som er dødelig opptatt av å ha nyeste/fineste/dyreste bilen i gata for å si det sånn.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

ikke alt, men det meste :yesnod:

Har byttet ut vindu i akterkabin, til et som kan åpnes (colt industrier =4600,- )på bb side.

Byttet til 120 l septikktank, nye slanger 38 mm ..inn,ut + lufting.

ny innervegg på sb side.

nye puter, gardiner,madrasser m.m.

ny tv... 20" LCD m/dvd, ny antenne.

hardtoppen har blitt pen :yesnod: , har satt på lakkerte teak plater i sidene m/ høytalere,lys og dimmer. skai-kledde skiller i taket.

:yesnod: full service på motor :yesnod: (som plaster på såret :lol::lol: )

alt under lista er rubbet og polert

alt innvendig er oljet og lakkert

montert ny ankervinsj m/fjernkontroll

mangler egentlig bare det over lista :smiley: tror jeg :rolleyes:

Selvsagt er båten helt ferdig nå den blir sjøsatt, noe annet er jo helt forkastelig.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har endelig fått montert utestyring etter å ha tenkt på det i flere år, Det var litt av en jobb,men

nå sitter det på plass. Hvorfor det ble mer jobb enn jeg trodde var at den gamle rattpumpa var tommer

og den nye mm,så det måtte endel overganger til :headbang: Så var det å montere gear/gass spak med synkronisator plater

i motorommet,trangt og jæ...

Nye wirer måtte træs i samme gaten, så jeg har vært rene ormen føler jeg som :crazy:

Ellers har jeg tatt allt under fenderlista som vanlig og tar polering etc over fenderlista etter sjøsettingen.

Båten skal ut fredag kl 11.30. Det blir spennende å se om allt fungerer som det skal.

Og ikke minst,det blir deilig å kunne sitte ute under fart. :yesnod:

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Jeg trodde jeg stort sett var klar, når jeg fikk båten på sjøen 16/4, helt til jeg hadde fyllt opp ferskvanntanken og fannt ut at frosten hadde sprengt ett rør under kranen i pantryet, jeg trodde jeg hadde fått tømt allt før vinteren, men det stod igjen en stubbe rør fra kranen, som er beregnet til varmt vann, noe jeg ikke har. Dette hadde jeg selvfølgelig glemt å drenere. :headbang:

Ellers så rakk jeg å rubbe og polere og bunnsmøre, før den gikk på sjøen. Ny GPS/ekkolodd ble montert i vinter, og nå har jeg montert ny cd radio m/mp3 og usb og SD kortslott. Kjøpt på Biltema for 899,- KJEMPEKJØP. :lol:

Så nå blir det første helgetur til fredag. Det er meldt sol og fint vær!! :cheers:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...