Jump to content

Poleringsmaskin; hvilket turtall bør brukes?


Janee

Recommended Posts

Jeg har en polermaskin av "vinkelsliper" typen med variabel hastighet mellom 900 og 3000 o/min.

Det går helt fint å legge på polish/voks med denne maskinen, men jeg sliter litt med selve poleringen.

Problemet er at voksen "kladder" seg. Har brukt ull-hette og en hastighet på ca 1300 o/min.

Hva er deres erfaringer? Høyere eller lavere hastighet? Må man bruke lette eller hardt trykk mot flaten som skal poleres?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er å ikke bruke ullhette i det hele tatt. Jeg legger på med stor pute med min maskin (typisk fra Autoglym (F160) eller (M160). ). Jobber det godt inn med maskinen, lar det tørke og tar det enkelt av med en polerfille for hånd. Det er på det skal poleres, ikke når det har stivnet og skal av.

Link to post
Share on other sites

Støtter Larspo. Det er når voksen legges på at poleringen gjøres. Gjør du denne jobben nøye, går det lett å ta av overskytende med pussegarn/polerfille når det størkner. Her er min fremgangsmåte (husker ikke hastigheten, men maskinen min er en Bosch POA12 polermaskin med elektronisk styrt hastighet.

  1. Legger på et tynt lag med poleringsmiddel på svampen + et par dråper vann.
  2. Starter på laveste hastighet, legger på mye trykk mens jeg begynner å polere inn.
  3. Øker hastigheten til ca 1/2 fart, fortsatt trykk på maskinen, holder maskinen i bevegelse hele tiden.
  4. Etter at overskytende polish er størknet, tar jeg det av med pussegarn.
  5. Går over hele skroget med polermaskin og lammeullshette til slutt. Maskinen på full hastighet og lett trykk. Denne prosedyren er vel strengt tatt ikke nødvendig, men gir en ekstra "spiss" på finishen.

Poenget er at maskinen greier å opprettholde et konstant turtall til tross for at det legges på trykk. (Dette krever kraftig maskin). Jo lenger jeg jobber med poleringsbiten, jo lettere går det å ta av for hånd etterpå. Nesten bare å stryke over med polergarn :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en polermaskin av "vinkelsliper" typen med variabel hastighet mellom 900 og 3000 o/min.

Det går helt fint å legge på polish/voks med denne maskinen, men jeg sliter litt med selve poleringen.

Problemet er at voksen "kladder" seg. Har brukt ull-hette og en hastighet på ca 1300 o/min.

Hva er deres erfaringer? Høyere eller lavere hastighet? Må man bruke lette eller hardt trykk mot flaten som skal poleres?

Med denne maskinen ville jeg startet med 900 rpm, og økt gradvist til ca 12-1500 rpm når voksen legges på. Under denne prosessen må du ha en eller annen form for svamp på polermaskinen. Poenget med å starte på så lav hastighet som mulig, er å unngå søl. Bruk lang tid på hvert område, bruk så mye trykk du kan, uten at maskinen mister turtall, hold maskinen i bevegelse hele tiden for å unngå brennstriper. Etterhvert vil gelcoaten bli varm, møkka blir "dradd ut" og det oksiderte laget forsvinner. Ull hetta kan du egentlig glemme, eventuelt bruke den helt til slutt, ETTER at du har fjernet tørket polish, for å få en ekstra finish. Som en liten indikator på at metoden virker vil du se at polersvampen etterhvert blir ganske svart, uansett hvor rein båten var på forhånd!

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite tips til...

Når polersvampen begynner å bli passe innsauset av gammelt skitt, så er ikke det noe problem å få den fin igjen.

Polersvampene er ganske høye, så man starter maskinen og benytter en baufil og skjærer ca. 1cm av svampen mens den roterer. (Veldig enkelt).

:)Sverre

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til...

Når polersvampen begynner å bli passe innsauset av gammelt skitt, så er ikke det noe problem å få den fin igjen.

Polersvampene er ganske høye, så man starter maskinen og benytter en baufil og skjærer ca. 1cm av svampen mens den roterer. (Veldig enkelt).

:)Sverre

Jeg legger mine i vaskemaskinen med vanlig vask på 75 grader (uten skyllemiddel). Mine flere år gamle svamper blir helt som nye igjen....helt utrolig faktisk. Kjører fortsatt på mine 2 stk. som jeg fikk med når jeg kjøpte maskinen..... Først når svampen begynner å gå i oppløsning så kan du gjøre som over å benytte baugfil.

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Kjøpte en slik maskin (billigtypen) på Hjem og Hobby.

Etter en halv times bruk, datt svampen av rondellen!!

Fikk byttet til ny maskin.Håper det går bedre nå.Var litt i tvil om man kunne benytte maskine bare med svampen,eller

om pelshetten måtte på.

Er muligens denne maskinen for svak?? (900w)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik gul Best-Tools polermaskin de selger på Thorshov til 399,- Har fungert bra tross skramlete kvalitet. Har både benyttet lammeullshette og bomullshette når jeg polerer. Bomullshetta er for "slapp" i strikken til å holde seg på plass ved høyt turtall så jeg benytter mest lammeullshette. Det var den de anbefalte å bruke på Torshov. Kanskje jeg bare benytter svampen denne gang?

 

Påfør polishen på skroget for hånd først og så polere er et godt tips. Først feilet jeg med å dynke svampen og hetta på polermaskinen med polish og fikk sølt dråper av polish i øyne og over alt når du gav på turtall.

 

Når jeg har på voks eller forsegling gjør jeg det for hånd. Har funnet det enklere og lettere enn å polere med maskin, og resultatet blir det samme.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...