Jump to content

Passer biltema starter til sabb 10hk?

Sleipner93

Recommended Posts

Det skal være svært lett å starte sabben med sveiv. Forutsatt en smule rett fremgangsmåte, som egentlig gir seg selv. Stå på styrbord side, sveiv opp turtall med venstre hånd, dekompresjon med høyre. Husk oljesprut i røret i smørekoppen på toppdekselet slik at det blir kompresjon nok. Eller evt. startsigarett hvis det er svært kaldt. Virker ikke det greit er noe galt.

Innbiller meg at Maritims startere er noe av det billigere man får :

Maritim starter

Jeg hadde ikke elstart på min, men innrømmer at det av og til hadde vært greit. Spesielt når fruen til stadighet ville " bare rett bort der borte, jeg tror det er mer fisk der" og jeg måtte av med motorkasselokket, frem med oljekannen og sveivearmen. :crazy:

Redigert av Trond C (see edit history)
Jeg hadde ikke elstart på min, men innrømmer at det av og til hadde vært greit. Spesielt når fruen til stadighet ville " bare rett bort der borte, jeg tror det er mer fisk der" og jeg måtte av med motorkasselokket, frem med oljekannen og sveivearmen. :crazy:

Æhhh, du stopper da ikke en sabb mens du fisker??? Den skal ligge å "tøffe" på tomgang, det er det som er digg...

Det lokket som du snakker om (det du tar litt olje i) er det på bildet jeg har lagt ut av motoren her? Kan du evt merke det?

Ser ikke noe bilde jeg! Men hvis det er en 10 hk skal det være en rund blank blikk-kopp et par cm. høy og vid på toppen av motoren, oppå toppdekselet. Med et rundt lokk på. Nedi der skal det stikke opp et rør i midten, hvor du skal gi fem/seks oljesprut. Rundt røret skal det ligge veke i oljebad som går ned til vippearmene til ventilene. Hvis du ikke har dette har du muligens en litt mindre ensylindret sabb, tror det var en 6 hk som de lagde en stund. Uansett skal du vel ha en stor mutter på siden av sylinderen hvor startsigarett kan settes. Du kan skru den av og sprøyte oljen inn der. Uten slik oljesprut er det gjerne veldig tungt å starte, i alle fall hvis kompresjonen i utgangspunktet ikke er helt som ny.

"Æhhh, du stopper da ikke en sabb mens du fisker??? Den skal ligge å "tøffe" på tomgang, det er det som er digg..."

Ja helt enig, jeg likte å ligge der ute og høre motoren, men fra fiskerdamen kom det gjerne - kan du ikke slå av den motorduren, jeg tror dessuten den skremmer vekk fisken :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...