rex Startet 25.April.2007 Del på Facebook Startet 25.April.2007 Er det noen som har erfaringer med denne motoren? Har en båt i kikkerten med en -89 mod. som har godt 1200 timer og 290 DP drev. Er det mye eller lite for en slik motor? Og hva er det lurt å sjekke. Her trenger jeg hjelp så ikke jeg får en stor utgift på kroken!! Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Regner med det er en "A" utgave siden den er fra 89. Hadde selv en 89 modell av denne type, men uten drev. God motor, men mange av dem røyklegger en del ved oppstart.....(Uten at det trenger bety så mye) "B" utgaven har normalt ikke dette problemet... Av problemer hadde jeg bare småting, som en må regne med på en godt brukt motor. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Enjoy Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Dette er vel den beste av 40 motorene, og med sine 192hk en perfekt motor for en halvplaner på 27 til 29 fot. 1200 timer er ikke stort. Det er heller lite men ikke uvanlig. En motor i fritidsbåt slites ikke ut men tæres opp. Faremomentene er eksosbend, intercooler og varmeveksler. Sjekk om eier har vært nøye med bytte av anoder på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Vet du om det er en A, B eller P utgave ( tror P versjonen kom noe senere.. ) A motoren ryker litt ved oppstart - når kald. Dette er vanlig. Jeg ville sjekket følgende: Motor: -Sjekk for oljelekkasjer - spes ifm veivakseltetting i front og akter. - Sjekk om motorromet er rent og fint - NB nylig rengjort ville gjort meg litt på vakt. - Sjekk om veivakselfilteret ( står mellom aftercooler og turbo ) er tilgriset. dersom det er det, skru av oljepåfyllingslokket og hold håndflaten over. La motor gå på ca 1500 rpm du skal da ikke kjenne pulsende trykk. ( for å sjekke om det er gjennomslag i motoren ) - Sjekk sjøvannspumpe for lekkasjer - er det tegn til rust på registerdekslet eller dets bolter? ( kan også skyldes søl med saltvann ifm tømming av sjøvannsfilter. Prøvekjør: Motoren skal oppnå 3900 o/min ved fullt pådrag, kjør ved maks belastning i min 10 min sjekk temperatur ( bør ikke overstige 95 gr ) Sjekk for vibrasjoner i motorfestene og at det ikke er lekkasjer på vannsiden. oljetrykk skal ligge mellom 2-4 kPa. - Sjekk olje på powetrim nivå og at denne er fri for vann. Drev: ( båten bør på land ) - Sjekk for slakk i oppheng og styring - Sjekk om det er korrosjonsskader - Sjekk om det er lekkasjer fra powertrimsylindere. - Tapp av litt gearolje og sjekk at denne ikke er hvit eller grålig. - Sjekk belger og S-slange ( kjølevannsinntak til motor ). Når ble disse skifte sist. - Sjekk propeller for skader - groptæring inne på propellbladene kan tyde på kavitasjon. 1200 timer på denne motoren er ikke noe problem dersom den er godt vedlikeholdt. Drevet er også bra, men tettinger i øvre og nedre gearhus bør ha vært byttet. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
rex Svart 25.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2007 Godt å ha folk med erfaringer i forumet, TAKK!! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Mine erfaringer kan du lese om her. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
mthoms Svart 13.August.2009 Del på Facebook Svart 13.August.2009 Jeg har en AQAD41A med VP 290 duoprop i en Scand 8600. Totalvægt ca 3500Kg Motoren har gået omkring 950 timer hvoraf jeg har brugt den de 300. Den bliver kun brugt til sommersejlads. Forbruget er ca 1,5L/sm ved 18kt/3000RPM. Den ryger ved opstart som alle 41A motorer. Det er en designfejl som man må leve med - eller finde en anden motor. Ud over olie- og filterskift og anden normal vedligehold (f.eks. drivremme) har jeg kun haft et problem med motoren een gang: En ødelagt impeller fordi saltvandskølingen var lukket af; abolut ikke motorens fejl. Drevet derimod: Det skal have skiftet nylonbøsninger, både til tilt og styring ganske ofte. Jeg har haft den i 4 år og er i gang med det andet sæt jeg selv har fået monteret. Kontroller om drevet er blevet smurt efter forskrifterne, især den nippel som sidder bag motoren til styringen bliver af og til overset. Begge relæerne til drevets tiltfunktion har jeg skiftet. Kardankrydsene på min skal skiftes til vinter, og jeg ved fra forrige ejer det blev skiftet umiddelbart inden jeg overtog. Det kunne med andre ord være en svaghed på 290 drevet. Kort sagt: Motoren er jeg godt tilfreds med, drevet er jeg ikke 100% glad for fordi det kræver meget vedlighold - men det kan være det er generelt for alle z-drev, også af andre fabrikater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.