Jump to content

Raymarine Tridata ekkoloddsvinger

"Mathilde"

Recommended Posts

Har hatt problemer med giveren til loggen til mitt Raymarine Tridata. P.g.a. defekt giver vistes kun tre streker i displayet for loggen. Heller ingen temepraturvisning. Dette ble fikset etter en kort, men hyggelig telefonsamtale med Lunde Båt - som sendte meg en ny giver. Reklamasjonssak sa de - og topp service som vanlig :flag:

Nå er giveren koblet til og alt virker normalt for loggens del. Men så kom jeg til å stusse. Dybdemåleren viste nå tre streker i displayet. Det første jeg tenkte på var selvsagt at nå var også denne giveren (svingeren) defekt :headbang: Men jeg er i tvil om det rett og slett skyldes at båten fortiden står i opplag. Her ber jeg om innspill fra andre med samme instrument. Hva viser displayet når båten står i opplag??? 0 meter, eller tre streker???

Jeg må forsikre meg om at dette fungerer før sjøsetting (som nærmer seg med stormskritt nå). Bytte av giver kan selvsagt ikke skje når båten ligger på vannet.

........... defekt :headbang: Men jeg er i tvil om det rett og slett skyldes at båten fortiden står i opplag. Her ber jeg om innspill fra andre med samme instrument. Hva viser displayet når båten står i opplag??? 0 meter, eller tre streker???

Hej Mathilde

vad står det i manualen att tre streker betyder................

svingern ger ju ett "lyd" ifra sig...o lydhastigheten er ju dålig i luft.......

skulle tro att du måste ha vann för o måle avstand...... :smiley:

S/Y Gunga Din

Det kan være noe komplisert å teste giver når båten står på vann.

Tipset mitt er at den virker bra nå den får vann omkring seg.

Du kan evt sette en bøtte med vann oppunder svingeren - dersom du kommer til - og med stålplate el annet i bunnen av bøtta.

Jeg forsøkte en gang å bruke et noe langt rør fylt med vann og mked metallplate i bunnen.

Dette ga perfekt dybdemåling på loddet.

Det er viktig at væska kommer helt inntil giveren (det piezzo-kjeramiske elementet som du ser som en sirkulær glattaktig del på svingeren).

Jeg tror ikke at jeg har hørt om nye svingere som er defekte på dybdemålingen.

Det er mulig at de kyndige på elektronikk her på BP kan gi opplysninger om ohming av kabelen fra giveren.

Mener at Raymarine bruker givere fra AIRMAR - dette er kvalitetsgivere.

Se eksempelvis:

http://www.airmartechnology.com/airmar2005...ain.asp?LinkID=

Lykke til.

Jeg har hatt tilsvarende problem, med båten i sjøen. Depth viste ---

Jeg kjøpte ny transducer og ingen endring. Fikk tak i et brukt display og da funket det.

Altså feilen lå i displayet.

Hadde også trøbbel med temperaturen som viste 30 grader for mye.

Byttet logg/temp giver og alt funket igjen.

Så satt jeg med ett defekt tri-data display, men så kom jeg på at SeaTalk inngangen kanskje funket som den skulle - og det gjorde den.

Så nå skal jeg installere dette inne ved kartbordet som slaveinstrument.

Altså, du har to muligheter. Alt kan være i orden, du mangler bare vann under kjølen. Eller displayet kan ha tatt kvelden.

Men... har du vært max uheldig - kan feilplasserte stropper ha skadet transduceren.. men det burde du kunne se med det blotte øye.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Hej Mathilde

vad står det i manualen att tre streker betyder................

Det er nettopp det Gunga Din - at det ikke står noe om dette manualen :nonod:

Tror nok det skyldes nok at båten står på land ja :wink: . Om Lunde gir ny giver på det grunnlaget må jeg si at servicen nesten er i overkant :lol:

Du har nok ikke lest første innlegget godt nok Swande. Giveren som ble byttet går til loggen....og den kan man utmerket godt teste når båten står på land :yesnod:

Jag har för mig att min viser 3 streker när jag kommer ut på dypt vann..dvs att signalen ikke

kommer tilbaks 'i tid' samme sak burde gälle även i luft..........

har aldrig prövt det på land....... :confused:

Det stemmer nok ikke Gunga Din. Det som skjer når svingeren mister kontakt med bunnen, er at siste målte dybde blinker i displayet.

Noen som har båten på land og kan ta en test????

Det er riktig som det sies at siste dybde blinker i dispalyet når dybden blir for stor... hos meg ligger dette på rundt 150m..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Et godt øre og en god tommel er bra verktøy her.

Sett loddet til 50 kHz. Hører du en klikkelyd fra transduceren, det må være stille, så sender den.

Sett loddet til 200 kHz. Væt tommelen og gnikk kraftig på transducerflaten. Ser du en skygge på skjermen, så mottar den.

Tri-data er ikke ekkolodd for å se fisk med - bare en ren dybdemåler.

Displayet viser kun dybde med tall og har ikke grafisk display.

Du kan heller ikke velge hvilken sendefrekvens som benyttes.

Det er vel forutsetning for at metodene ovenfor kan utføres ?

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Da er det bare å ta av seg Sydvesten atter en gang for utmerket service fra Lundebåt.. Dette føyer seg inn i rekken av skikkelig service innstilling fra Lundebåt... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...