Jump to content

Håndholdt VHF-hva må jeg ha?


Rune Braadland

Recommended Posts

Skal i løpet av våren/sommeren handle VHF til båten min. Vil helst ha en bærbar som jeg kan lade opp hjemme og ta med fra båten pga tyverifaren.

Ser selvfølgelig ulempene med å bare ha en bærbar, men tror det holder i første omgang.

 

Hva bør jeg se etter? Modeller som anbefales?

(Vet det har vært diskutert mye rundt VHF her, men det jeg har lest har som regel sporet av i en eller annen diskusjon utenom starttråden..)

Link to post
Share on other sites

Når du først skal kjøpe en bærbar, så pass på at den har en sendeeffekt på 5 watt, mange håndholdte som selges i dag er bare på 2 w..

I virkeligheten er nok forskjellen på 2W og 5W sendereffekt mindre enn man skulle tro. Det som derimot betyr svært mye er antennen. For å lage en antenne som er noen får cm høy må man nemlig gjøre adskillige antennetekniske kunstgrep - og disse tærer hardt på antennens virkningsgrad.

 

Men hvis du skal ha en bærbar VHF som eneste VHF ombord, da vil jeg foreslå at du kjøper en som har kurrant tilkobling for ekstern antenne. Da kan du ha en antennepisk, med tilhørende kabel fast montert ombord og så koble til din bærebare VHF. Dessuten kan du ta den bærbare, som bærbar, med deg ombord i joller og andre småbåter.

 

Ellers er det likegyldig hva merke du kjøper, dei fleste er av anerkjente merker.. :yesnod:

At det skulle være likegyldig hvilket merke man kjøper, det er jeg mildest talt uenig i. Det finnes skremmende mye "ræl" på markedet. Kjøp et anerkjent merke og velg deg en robust modell med solide knapper, tenk deg at den skal betjenes med tykke hansker og valne fingre . . . .

 

Lykke til med valget Rune Braadland - vi kan godt snakke videre om dette på VHF-kurset :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Uniden 5w på internett hos Marine consumers på New Jersey USA for 6 år siden. Den er mye brukt både hjemme og i båten, og er å anbefale.

Tror dei selger den ennå for 99 doller, ca 600 + frakt. Den har god rekkkevidde og batterikapasiteten er meget bra.. :yesnod: LØP Å KJØP...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Uniden bærbar VHF, den er meget robust i kassen og gode knapper. Men rekkeviden er ikke mye å skrive hjem om, men mye kan ha med antennen å gjøre som Poseidon skriver. Så min erfaring etter bruk i påsken er at dette egner seg nok best som jolleradio og ikke som noe hovedstasjon ombord. Så Jeg har selvsagt da kjøpt med en vanlig fastmonter VHF og antennen plasseres i mastetoppen og håper det blir bra.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vennligst ikke promoter for USA VHF'er som er ulovlig å bruke her i landet.

Slike gis det ikke konsesjon på.

Å oppfordre til slikt burde blitt slått ned på av skipsraadet

Da tar du skammelig feil. :nonod: Jeg har kjøpt 2 håndholdte og en stasjonær vhf fra statene, og jeg registrerte den stasjonære hos Telenor. Ingen problem, fikk tilsendt er skjema som jeg skulle fylle ut type, serienr. of diverse. Gikk 2 uker og fikk konsesjonen. :yesnod:

Slått ned på???? Simrad er jo et Norsk kvalitetsmerke, mye billigere i statene. Samme kvalitet.. Ellers har consumers dei samme både håndholdt og stasjonære som her hjemme..

Redigert av Linn Christina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en "Vanntett" Uniden Mystic VHF/GPS med DSC fra statene.

Virker meget bra så langt.

Så lenge du får de godkjent her hjemme, anser jeg det som en økonomisk fordel

å handle i dollar nå for tiden.

På MYSTIC kan du legge inn kart også (Magellan). Stort LCD display.

12V-lader/pc-kabel medfølger.

Hadde ingen problemer med bestilling/betaling/import hos denne leverandøren.

Betalte 280dollar+avgifter. (totalt ca 2000,-)

http://store.marine-radio-store.com/myvhfgpsmama.html

:flag:

fra_siden_blaatt_skrog.jpg
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...