Jump to content

Forsterke davitfester


a174162

Recommended Posts

I fjor monterte jeg Industri Lambertseter sine daviter på min 2005 modell Scand 29 Baltic. Jeg håpet da at jeg kunne ha lettbåten, en Grand 300 RIB med 9,9 hk, hengende i disse uten noen problem. Det viste seg tidlig at det var enorme krefter som virket på overbygget. Davitene og lettbåten gynger opp og ned, selv i liten sjø. Er det noen som har gode ideer eller erfaringer hvordan jeg kan forsterke akterskipet slik at det blir stivere.

Link to post
Share on other sites

Siden Balticen er i produksjon ville jeg tatt en telefon til produsenten og forespurt ham hva som måtte gjøres, og evt. hvilke begrensninger som finnes.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en Scand Baltic.

 

Denne hadde ettermonterte innebygde forsterkninger i akterspeilet hvor daviterne var festet (Whital davitere).

 

Forsterkningene var så sterke at jeg kunne stå i RIBen og hoppe, uten at det var endringer i akterspeilet.

 

 

I en nyere bår, scand atlantic mod. 2000, ble det lagt inn aluminimumsforsterkning i dollbordet på akterspeilet.

 

Utfordringen ble nå å binde RIBen svært nært opp til daviterne ( Whital davitere) når vi kjørte i kraftig sjø /bølger.

 

I begge båtene var davitrerne festet til braketter som gikk langt nedover akterspeilet.

 

Mulig jeg har noen bilder av dette et eller annet sted.

 

 

 

 

(

Link to post
Share on other sites

Hvordan hadde de montert de innebygde forsterkningene på Baltic'en din, roaldbj ?

 

Var de laget av metall som var skrudd fast, eller var det forsterket med glassfiber?

 

Jeg snakket med Scand og de sier at de pleier ikke å forsterke mer enn den finerplaten de støper inn akterspeilet på overbygget. På Atlantic støper de en forsterkning ned på underskroget og det var det jeg hadde tenkt å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Forsterkningen bestod av to ting:

 

Det ene var en kraftig forsterkning av selve daviterfoten (skal se om jeg har bilde av dette).

 

Jeg hadde Whittal davitere og kunne hoppe i RIBen når den hang på daviterne uten at akterspeilet ga etter.

 

Det andre var innlegging av en eller to aluminiumslister i akterspeilet utført av en svært dyktig båtbygger/reperatør som eide båten før meg.

 

Han hadde utført et svært profesjonelt arbeid og akterspeilet var meget stivt.

 

Leter nå etter bilde av støtten for daviterne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...