NovaMalin Startet 26.April.2007 Del på Facebook Startet 26.April.2007 Hva er fordeler og ulemper med seildrev og fast aksling i seilbåt? Dette har kanskje vært diskutert før? Finner i så fall ikke tråden. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
lano2 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Fordeler med seildrev: Utrolig stillegående, uten vibrasjoner. Gir god fart på seilbåter, og pga plasseringen skal det mye til å grunnstøte med drevet. Ulempe: Båten må ligge isfritt, slik at ikke isen får tak mellom båt og drev. ( Brønnen som gearet står i ) Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 Hva er fordelene og ulempene med fast aksling da? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
lano2 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Fordelene med fast aksling: Aksling overlever en hard vinter, og koster vel noe mindre enn et seildrev ..? Ulempen er vibrasjoner og bråk..... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Hva er fordelene og ulempene med fast aksling da?Det mest åpenbare er jo robusthet og delepriser. Alle ømfintlige deler er tilgjengelig inne i båten og hvilken som helst mekaniker kan hjelpe om du skulle få problemer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SRA Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Det mest åpenbare er jo robusthet og delepriser. Alle ømfintlige deler er tilgjengelig inne i båten og hvilken som helst mekaniker kan hjelpe om du skulle få problemer. mener at enhver mekaniker som driver innen båt bør ha peil på drev også da, bortimot alt av seilbåter i dag leveres med drev Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Så spørsmålet blir: Har mekanikeren din dykkerkurs, eller lider han av klaustrofobi ? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Ulempen er vibrasjoner og bråk..... "Vibrasjoner og bråk" skyldes dårlig innretning. Det er ikke noen automatisk konsekvens av å ha aksling. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NovaMalin Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 Hvor lenge kan man regne at et drev/aksling vil vare? Dvs. når er de modne for utskifting? Fordeler/ulemper ved vedlikehold? Utnytter fast aksling eller drev motorkraften best? Ulikheter ved galvanisk korrosjon? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
lano2 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Er du sikker ? Sitér dette innlegget Link to post
elna Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Fordeler med seildrev: Utrolig stillegående, uten vibrasjoner. Gir god fart på seilbåter, og pga plasseringen skal det mye til å grunnstøte med drevet. Dette får jeg ikke helt til å rime. Om det i det hele tatt er noen forskjell på drev og aksling må da vel akslingen være mer effektiv til å overføre kreftene fra motoren til propellen?? Jeg har heller ikke merket noen vibrasjoner fra min aksling, det må dreie seg om dårlig justerte motorfester.. Jeg trodde forskjellen først og fremst var at seildrevet tillater en mer kompakt installasjon, slik at motoren tar mindre plass. Ulempen er at seildrevet ofte plasseres så langt fram at det blir lang forsinkelse fra du gir gass til du har propellvann over roret - og dermed vanskeligere manøvrering i trangt farvann. Når det gjelder grunnstøting er det vel nærmest umulig å treffe moder jord med både seildrev og propell på aksling. På min båt må jeg enten bakke så hardt at jeg river av roret, eller så må jeg gå så grundig på grunn at tre tonn blykjøl løsner for at jeg skal kunne grunnstøte med propellen... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Er du sikker? Var den til meg? Det er ikke noen ulyder og vibrasjoner i akslingen min ihvertfall. Det var det når jeg overtok båten, men etter en ordentlig sjekk og justering forsvant det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ask Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Hei Det er større tap av kraft på seilbåtdrev enn med rett aksling. Seilbåtdreva er meir kompliserte og dyrare å reparera. Til gjengjeld så står ein friare til å plassera motoren når ein bygger båten, og ein slepp problem med at motoren (kanskje) må skråa eindel i lengderetningen av hensyn til akslingen. Ein slepp og problem med å få aksling og motor på rett lina. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Det er større tap av kraft på seilbåtdrev enn med rett aksling. Hvorfor er det større tap i seildrevet enn i rett aksling ? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MT. Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Kraften levert ut fra motor må gjennom to sett med vinkeltannhjul før den kommer til propellakselen. Og alle transmisjoner har et visst effekttap. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sydvesten Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Samme som VP sine MS gearkasser med andre ord... Så vidt jeg kjenner til så går drev og drop down gearkasser gjennom to sett med vinkeldrev begge to... så dette borger for at det er mindre effekttap i drev enn aksel.... selv om det er minimalt... på drev så er propellen montert der hvor flensen på en gearkasse sitter. Så tapet i selve akslen vil en ikke ha i drev, pluss fordelen med at propellen ikke er nedvinklet i forhold til den retningen den jobber mest optimalt... Propellen skal skyve båten fremover og ikke oppover Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Tja, det er tannhjul i gearkassa håkkesom. Om utgående aksling kommer ut bak, på skrå nedover eller rett ned tror jeg spiller liten rolle. Men det er et ekstra tap i det nedre gearet. Jeg ser faktisk på det som en ulempe at en båt har aksling. S-drevet er svært pålitelig. Jeg har hørt om et som har havarert. Og det må være laget hundretusener av de. Seildrevet demper effektivt støy og vibrasjoner da propell, gear og motor er bygget sammen til en enhet som ikke noe sted er borti skroget. Oppretting er ikke en sak. Motoren kan plasseres foran eller bak drevet. Propellakslingen er paralell med vannstrømmen. Det er potte tett. Ingen pakkbokser som skal smøres og etterstrammes. S-drevet er en såre enkel konstruksjon. Skifter man belg og simmering rundt propellakslingen hvert 8. år, så går det helt problemfritt. Det faktum at propellen står så langt inne under båten medfører at det er nesten ingen prop-walk, som gjør manøvrering i havn enklere. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 Men... Hvor lenge kan man regne at et drev/aksling vil vare? Dvs. når er de modne for utskifting? Fordeler/ulemper ved vedlikehold? Krever drev mer vedlikehold, oljeskift etc? Ulikheter ved galvanisk korrosjon? Er drev mer utsatt enn aksling? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Mulligan Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Med litt TLC er drevet omtrent evigvarende. Jeg bytter olje på det annenhvert år. Anoden bytter jeg når det er halvparten igjen av den. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Men... Hvor lenge kan man regne at et drev/aksling vil vare? Dvs. når er de modne for utskifting? Fordeler/ulemper ved vedlikehold? Krever drev mer vedlikehold, oljeskift etc? Ulikheter ved galvanisk korrosjon? Er drev mer utsatt enn aksling? Ser mest fordeler med drev og henvsier til det som allerede er sagt om dette i tråden. Den største ULEMPEN med drev jeg kan komme på, er nok at belgen må byttes. Dette byttet koster noen tusen kroner, dersom du velger å sette jobben bort til et verksted. Gjør du det selv, slipper du unna med utgifter til deler - ca 2500 kroner eller noe sånt. Denne jobben er forøvrig ikke vanskelig, men du bør sette det godt inn i hvordan det gjøres på forhånd. Det kan være kritisk om belgen skulle bli feilmontert, og du kan risikere at båten tar inn store mengder med vann. Forøvrig holder belgen MYE lengre enn 7 år som er anbefalt intervall for skifte av Volvo. Dette er det sagt mye tidligere på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=5164&hl= ser en del fördeler med rustfri axel oxo, må jag ju säga, o fast proppeller Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 En ting som er noe dritt med seildrev er at kjølevannet kommer inn gjennom drevet. Det hender at inntaket gror igjen, og det kan være mye jobb å få åpnet det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Min erfaring: Aksing: + Lett og billig vedlikehold + Best effekt + Raskere reaksjon ved manøvrering - Mer støy - Installasjonen tar mer plass Drev: + Stillegående + mer kompakt installasjon - Litt mindre effekt - Tregere reaksjon (men rask nok) Forskjellen er vel så liten at den ikke er avgjørende for valg av båt. Derimot er det viktigere at båten ikke har en av disse grønne, svenske motorene... Fast propell er bare tull i seilbåt. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Avmønstret4 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Det er potte tett. Ingen pakkbokser som skal smøres og etterstrammes. Ser mest fordeler med drev og henvsier til det som allerede er sagt om dette i tråden. Den største ULEMPEN med drev jeg kan komme på, er nok at belgen må byttes. Dette byttet koster noen tusen kroner, dersom du velger å sette jobben bort til et verksted. Gjør du det selv, slipper du unna med utgifter til deler - ca 2500 kroner eller noe sånt. Denne jobben er forøvrig ikke vanskelig, men du bør sette det godt inn i hvordan det gjøres på forhånd. Det kan være kritisk om belgen skulle bli feilmontert, og du kan risikere at båten tar inn store mengder med vann. Forøvrig holder belgen MYE lengre enn 7 år som er anbefalt intervall for skifte av Volvo. Dette er det sagt mye tidligere på forumet. Trodde i mange år at belgen rundt vanlige drev var det eneste som tettet, man har forstått at det ikke er noe fare for at vann fosser inn selv om det går hull på denne belgen i hekkmonterte drev. Men i seilbåt drev er dette det eneste som hindrer vannet i å trenge inn? Det må jo være et visst vanntrykk dvs meter/vannsøyle på denne belgen da den står under vann. Mvh En som kun har erfaring med propellaksler...... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Det hender at inntaket gror igjen, Trodde jeg også og har derfor ett vanlig inntak gjennom bunnen. Inntaket gjennom drevet har imidlertid aldri grodd igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.