Jump to content

Seildrev vs. fast aksling

NovaMalin

Recommended Posts

Det er vel ikke noe særlig større sannsynlighet for at inntaket i drevet gror igjen enn det for at den ekstra skorggjennomføringen man trenger skulle briste på et eller annet vis vil jeg tro.

Men jeg har ikke like lang erfaring med seildrev som de som hevder at dette har for vane å gro igjen har, så for meg blir det kun erfaring som jeg selv gjør meg sammen med veldokumenterte påstander om at normalt vedlikeholdte seildrev gror igjen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sydvesten:

Du kan jo tro hva du vil, men jeg kjenner flere i mitt nærområde som har opplevd dette. Relativt nye båter.

Vil du ha dokumentasjon, kan jeg sikkert gi deg et par telefonnumre.

På den ene av båtene ble det satt inn et ekstra kjølevanns inntak - utført og anbefalt av autorisert VP verksted.

Helt sikkert riktig det Lasse. Jeg har selv rensket ut mye skjellrue ut av stakehullet på drevet.

Men blir man angrepet av en stor sverm skjellrue i svømmefasen tror jeg nok et vanlig kjølevannsinntak med sil gror igjen like fort som inntaket i drevet.

Men for all del. To separate inntak er greit å ha.

Har heller ikke ment at vanlige inntak ikke kan gro igjen. Jeg dro fram dette som en mulig ulempe med seildrev i og med at det kan være vanskelig å få "ryddet opp" hvis det først gror igjen skikkelig.

Sydvesten har jo bestemt seg for at dette ikke skjer, så for han er det ikke noe problem, men vi andre som har drev bør være litt obs på dette.

En annen ting jeg har merket meg er at det gror kun nederst i drevet rundt hullene til inntakene på siden og rundt stakehullet i bunnen. Jeg hadde drevet fra hverandre i 2005 og stusset litt på at det faktisk var helt rent i kanalen ved krana. Da hadde det ikke vært åpnet siden 1996.

Det kan vel være at det er for mørkt for skjellrue oppover i inntakskanalen.

Fordeler med seildrev:

Utrolig stillegående, uten vibrasjoner.

Gir god fart på seilbåter, og pga plasseringen skal det mye til å grunnstøte med drevet.

Ulempe:

Båten må ligge isfritt, slik at ikke isen får tak mellom båt og drev. ( Brønnen som gearet står i )

Min forrige sambo, Sylfiden, hadde Yanmar 2GM (eller noe sånt) og seildrev. Sylfden var/er en svensk skjærgårdskrysser type Conqubin 38. Lett, hurtig kryssertype som ikke er noen egentlig havseiler. Selv om han som kjøpte den seilte til Magdalenafjorden på NW Svalbard og tok innom Bjørnøya på vei hjem.

Motorfestene var som gummistrikker, svært lite vibrasjon ble overført. S-drevets gjennomføring i skroget hadde dobbel belg med vannvakt mellom belgene. Denne vakten måtte ut en gang i året og skylles i ferskvann for fjerning av mulige saltkrystaller. Byttet olje og sink hver gang båten var ute av vannet, det var hvert annet år. Belgene ble ikke skiftet så lenge jeg hadde båten.

Det at båten ikke kan ligge i is er rent tullball. Jeg sjekket dette med Yanmar Norge. De hadde aldri hørt om noe uhell med is eller frost overhode. Sylfiden frøs fast i Son indre havn hver vinter i 9 år. Istykkelsen blir minst 30 centimeter. Vi var nede i 32 kuldegrader på det verste. Det var ikke strøm ombord enkelte vintre.

Et drev varer vel omtrent like lenge som en gearkasse. Ikke noe å bekymre seg over.

Vanninntaket mitt grodde nesten igjen, hørte det på eksosen, staket opp, OK. Kjølingen av gearet tar den vannveien også.

Jeg kan ikke hekte V8'ern min på et S-drev, de er ikke sterke nok.

Pakkbokser lekker ikke, det har aldri kommet et drypp vann inn i Hulda, som har gear og aksling. Jeg grunnstøter ikke med den propellen jeg har nå heller.

Skulle jeg hatt liten motor, ville det nok blitt med S-drev.

Redigert av Hulda (see edit history)
Det kan vel være at det er for mørkt for skjellrue oppover i inntakskanalen.
Sjøvannsledningen vi har på jobb er av sort plast, nedgravd mesteparten av lengden og blåskjell gror som fy hele veien om vi ikke doserer gift jevnlig. Har sett noen hekkaggregat fulle av blåskjell langt innover vanninntaket og det er en møkkajobb å få det ut. Rur ser ikke ut til å like seg så godt i mørket.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
En båt med Volvo MD2030 og S drevet fikk skader i Mandalselva en vinter, pga frostsprengning mellom skrog og drev.

Det er isåfall den første som jeg noen gang har hørt om. Selv så grunn som Sylfiden var under motoren frøs det aldri i det området. Nå var vel og merke motoren god støy- og derved også godt varmeisolert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...