Oteren Startet 26.April.2007 Del på Facebook Startet 26.April.2007 Flere og flere kommuner innfører ulike fartsbegrensninger. Søgne og Kristiansand opererer med forskjellige bestemmelser. Etter min mening begynner dette å bli veldig uoversiktlig. Kommunene bestemmer forskjellige regler fra år til år. Hva med å håndheve dagens regler og slå ned på de grove overtredelsene? Ønsker vi detaljregulering også på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 De som vil kjøre fortere enn 10 knop, kan jo stikke til sjøs, f.eks 3 nm ut fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 De som vil kjøre fortere enn 10 knop, kan jo stikke til sjøs, f.eks 3 nm ut fra land. Det tror jeg ikke vil gå, flesteparten av disse båtene og mannskap vil neppe føle seg trygge da... og så kan de jo risikere å ikke fortstyrre andre med sin uvettige "kjøring" og da blir det ikke noe kjekt for dem... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Dagens regler er jo nettopp rimelig uoversiktelige, og varierer fra kommune til kommune. Dette er ikke noe nytt som innføres nå. Slik har det vært i alle år. Forslaget om å innføre felles bestemmelser over hele landet ble trukket tilbake av en eller annen uforståelig grunn for noen år tilbake. Slik reglene er nå plikter båtføreren å sette seg inn i de lokale bestemmelsene hvor han måtte ferdes. Disse varierer som sakt fra kommune til kommune, og endres som du sier fra år til år. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
lano2 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Det tror jeg ikke vil gå, flesteparten av disse båtene og mannskap vil neppe føle seg trygge da... og så kan de jo risikere å ikke fortstyrre andre med sin uvettige "kjøring" og da blir det ikke noe kjekt for dem... Når jeg tenker på det, er jeg helt enig med deg. Det er nok vi seilbåter som må vike, og komme oss langt ut i åpen sjø, slik at svina får fritt spillerom. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 (redigert) Vær obs, inne i en del av "byhavnene" så er det også lagt ned forbud mot å gå for seil- man skal gå for motor hvis en har dette. redigert skriveleif.. Redigert 26.April.2007 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Regattaseiling i 5 knops farvann er også utrolig gøyt. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Det tror jeg ikke vil gå, flesteparten av disse båtene og mannskap vil neppe føle seg trygge da... og så kan de jo risikere å ikke fortstyrre andre med sin uvettige "kjøring" og da blir det ikke noe kjekt for dem... Va'kke det en dusteuttalelse da, sydvesten? Var ikke du motorbåtmann med hurtiggående båt for bare en syv - åtte måneder siden? Har du glemt hvor hensynsfullt du alltid "kjørte" med denne? Slik seiler vi jo alle! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Så da er vi enige da ? Konklusjon: Skal du kjøre fortere enn 10 knop, så pell deg ut 3nm fra nærmeste skjær. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Det tror jeg ikke vil gå, flesteparten av disse båtene og mannskap vil neppe føle seg trygge da Mange føler seg nok tryggest langs land - og gjør jo at det blir trangt langs land. Om man da vil kjøre fort blir det jo vanskelig. Jeg er av de som trives best noen nm utenfor den innerste leia. Vet at familien ikke elsker det - men de er i ferd med å venne seg til det. ... og så kan de jo risikere å ikke fortstyrre andre med sin uvettige "kjøring" og da blir det ikke noe kjekt for dem... Helt klart en av de sakene jeg savner mest med ikke å kjøre fort i indre lei Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Hva med max 10 knop nærmere enn 300 meter fra land hvis ikke annet er spesifisert. Det er jo samme grensa som for hvor man kan tømme dassen, og bør følgelig være mulig å huske. At enkelte store raske båter føler seg mest komfortable nær land er jo greit, men da bør de jo også innfinne seg med å senke farta. (jeg er muligens streng i dag ) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Fjellbonden Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 De aller fleste småbåter graver opp forferdelig med sjø i 10 kn, jeg ville heller si 7 kn er en mer passe maxfart i trangere farvann, I tillegg går det bare en brøkdel med suppe med redusert fart. Registrerer at mange ligger i ca 10 kn i 5 kn grensa, og er til stor plage for øvrig trafikk. For egen del har jeg helt ferie når jeg er på sjøen, og skjønner lite av hastverket mellom holmer og skjær. Det kan kanskje tyde på at enkelte er lei av å være på sjøen og vil fort til land. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 For egen del har jeg helt ferie når jeg er på sjøen, og skjønner lite av hastverket mellom holmer og skjær.Det kan kanskje tyde på at enkelte er lei av å være på sjøen og vil fort til land. helt enig kansje jag er en fjellbonde jag oxo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Oteren Svart 12.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2007 Tvedestand Kommunes kart over fartsbegrensninger. Interessant å se hvilke områder som blir rammet av slike bestemmelser. Blir ikke mange "blå" felter igjen.... En ide at disse bestemmelsene blir medtatt i sjøkartene? Må nok oppdateres årlig mht endrete kommunale forskrifter. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Det bør være lik fartsgrense langs hele kysten, Enkelt for alle å forholde seg til Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
avmønstret5 Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 helt enig kansje jag er en fjellbonde jag oxo Også jeg vil gjerne være fjellbonde Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 12.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2007 Nå er det ikke noe nytt fenomen å gi blaffen i noe som ikke rammer en selv.. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Ser til stadighet båter på vei inn til Sætre marina i godt driv i 7-8 knop.Hele Hurum har et belte rundt seg som tilsier 5 knop 150 meter fra land. Det få tenker på er at når man legget til får man sine egne bølger som et ekstra puff når man legger til, og noen ganger vanskeliggjør tilleggingen. Det er stor forskjell på 7-8 knop og 5. I alle fall på egen båt som drar godt opp bak hekken. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bonus Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Det ser nå ut som om de enkelte fylker eller kommuner langs kysten fastlegger sine egne fartsgrenser. Uten å ta stilling til om jeg er for eller imot dette; er det noen som kan fortelle meg hvordan myndighetene mener at jeg skal gjøre meg kjent med de respektive lokale forskrifter? Må jeg ha med PC og Internettilkobling og kontinuerlig mens jeg er underveis, følge med på Lovdata for å kunne orientere meg om lokale forskrifter (eksemplet i linken er for mitt eget hjemdistrikt). Eller må jeg skrive ut forskriftene for alle distrikter jeg planlegger å komme innom i ferien (og holde meg strengt til det)? Er det sikkert at alle forskrifter legges på www.lovdata.no? Eller må jeg også "surfe" innom de enkelte kommuner eller fylkers nettsider? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Det ser nå ut som om de enkelte fylker eller kommuner langs kysten fastlegger sine egne fartsgrenser.Uten å ta stilling til om jeg er for eller imot dette; er det noen som kan fortelle meg hvordan myndighetene mener at jeg skal gjøre meg kjent med de respektive lokale forskrifter? Det er faktisk slik at du som ferdes på sjøen plikter å sette deg inn i de lokale reglene, herunder fartsgrensene, der du ferdes eller akter å ferdes. Disse reglene som gjerne er ulike fra kommune til kommune er på ingen måte enkelt å skaffe seg oversikt over slik situasjonen er idag. Ofte må man lete fram bestemmelsene fra kommunale forskrifter og vedtekter. Men husk, det er ingen plikt å ferdes på sjøen, det er tvert om aldeles frivillig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bonus Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Det er faktisk slik at du som ferdes på sjøen plikter å sette deg inn i de lokale reglene, herunder fartsgrensene, der du ferdes eller akter å ferdes. Helt inneforstått med det rem. Intensjonen med innlegget var ikke ment å være sarkastisk eller morsom. Men en seriøs vinkling mot hvordan man på en praktisk og enkel måte skal kunne sørge for å være innsatt i de lokale regler. Til enhver tid Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 (redigert) Holder man 150 m avstand fra land så er man ganske så trygg mht. til de forskjellige kommunale forskriftene. Forøvrig er det jo ikke endringer hvert år. Eks. har Bærums 150 m vært siden 1981 .(Ikke 1965 og 100 m som jeg trodde ). Eller er det noen kommuner som enda større avstand? Angjeldende 5 knop er jo en maxfart og kan være for fort det også. Edit: Anonym har gjort rede for den riktige avstanden nedenfor Redigert 12.November.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Anonym Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Holder man 150 m avstand fra land så er man ganske så trygg mht. til de forskjellige kommunale forskriftene. Forøvrig er det jo ikke endringer hvert år. Eks. har Bærums 100 m vært siden 1965. (Ikke 150 m som svært mange tror). Eller er det noen kommuner som enda større avstand? Angjeldende 5 knop er jo en maxfart og kan være for fort det også. Du bør kanskje sjekke denne forskriften.. http://www.lovdata.no/for/lf/sj/tj-19810804-3050-0.html#1 De har forøvrig hatt samme forskrift siden 1981 i Bærum. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Hvordan man til enhver tid skal kunne sørge for å være oppdatert har jeg ikke noe godt svar på Svenning. Jeg er redd en må gå den tunge vei, og søke opplysninger i lokale båtforeninger og marinaer der en ferdes. Ellers kan det jo være en god leveregel å ferdes deffensivt feks å holde under 5kn. nærmere land enn 100 meter. Det skal vel mye til om noen kommuner har strengere regler enn dette. Mange kommuner har i tillegg til slike 5/100 eller 5/150 bestemmelser regler som går på nedsatt hastighet innenfor et geografisk område gjerne avgrenset av de ytterste øyene i skjærgården. Således trenger det ikke være fri fart selv om det er både 4 og 500 meter mellom øyene. Mange går skoa av seg her. Synd forslaget om felles fartsgrenser for hele landet ble lagt på hylla. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bonus Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Jeg får vel budsjettere med en egen båt-PC og god Internettforbindelse til sommeren da Det var vel, hvis jeg ikke husker alfor feil, oppe et forslag til "standard Norske" forskrifter for et år eller to siden. Men dette ble nedstemt eller ikke besluttet. Kunne vært litt interessant å høre svaret om man som lovlydig borger spør f.eks Helga Pedersen om hvordan man skal sørge for å ha kjennskap til de lokale forskrifter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.