Jump to content

Fartsgrenser på sjøen


Oteren

Recommended Posts

De som vil kjøre fortere enn 10 knop, kan jo stikke til sjøs, f.eks 3 nm ut fra land.

Det tror jeg ikke vil gå, flesteparten av disse båtene og mannskap vil neppe føle seg trygge da... og så kan de jo risikere å ikke fortstyrre andre med sin uvettige "kjøring" og da blir det ikke noe kjekt for dem...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dagens regler er jo nettopp rimelig uoversiktelige, og varierer fra kommune til kommune. Dette er ikke noe nytt som innføres nå. Slik har det vært i alle år. Forslaget om å innføre felles bestemmelser over hele landet ble trukket tilbake av en eller annen uforståelig grunn for noen år tilbake. Slik reglene er nå plikter båtføreren å sette seg inn i de lokale bestemmelsene hvor han måtte ferdes. Disse varierer som sakt fra kommune til kommune, og endres som du sier fra år til år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Det tror jeg ikke vil gå, flesteparten av disse båtene og mannskap vil neppe føle seg trygge da... og så kan de jo risikere å ikke fortstyrre andre med sin uvettige "kjøring" og da blir det ikke noe kjekt for dem...

 

 

Når jeg tenker på det, er jeg helt enig med deg. :puke:

Det er nok vi seilbåter som må vike, og komme oss langt ut i åpen sjø, slik at svina får fritt spillerom. :lol:

Link to post
Det tror jeg ikke vil gå, flesteparten av disse båtene og mannskap vil neppe føle seg trygge da... og så kan de jo risikere å ikke fortstyrre andre med sin uvettige "kjøring" og da blir det ikke noe kjekt for dem...

 

Va'kke det en dusteuttalelse da, sydvesten? Var ikke du motorbåtmann med hurtiggående båt for bare en syv - åtte måneder siden? Har du glemt hvor hensynsfullt du alltid "kjørte" med denne? :blush:

Slik seiler vi jo alle!

 

mvh tuffff

Link to post
Det tror jeg ikke vil gå, flesteparten av disse båtene og mannskap vil neppe føle seg trygge da

Mange føler seg nok tryggest langs land - og gjør jo at det blir trangt langs land. Om man da vil kjøre fort blir det jo vanskelig.

 

Jeg er av de som trives best noen nm utenfor den innerste leia. Vet at familien ikke elsker det - men de er i ferd med å venne seg til det.

 

... og så kan de jo risikere å ikke fortstyrre andre med sin uvettige "kjøring" og da blir det ikke noe kjekt for dem...

 

Helt klart en av de sakene jeg savner mest med ikke å kjøre fort i indre lei :wink:

Link to post

Hva med max 10 knop nærmere enn 300 meter fra land hvis ikke annet er spesifisert. Det er jo samme grensa som for hvor man kan tømme dassen, og bør følgelig være mulig å huske.

 

At enkelte store raske båter føler seg mest komfortable nær land er jo greit, men da bør de jo også innfinne seg med å senke farta.

 

(jeg er muligens streng i dag :eek: )

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

De aller fleste småbåter graver opp forferdelig med sjø i 10 kn, jeg ville heller si 7 kn er en mer passe maxfart i trangere farvann, I tillegg går det bare en brøkdel med suppe med redusert fart.

Registrerer at mange ligger i ca 10 kn i 5 kn grensa, og er til stor plage for øvrig trafikk.

For egen del har jeg helt ferie når jeg er på sjøen, og skjønner lite av hastverket mellom holmer og skjær.

Det kan kanskje tyde på at enkelte er lei av å være på sjøen og vil fort til land.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Ser til stadighet båter på vei inn til Sætre marina i godt driv i 7-8 knop.Hele Hurum har et belte rundt seg som tilsier 5 knop 150 meter fra land. Det få tenker på er at når man legget til får man sine egne bølger som et ekstra puff når man legger til, og noen ganger vanskeliggjør tilleggingen.

 

Det er stor forskjell på 7-8 knop og 5. I alle fall på egen båt som drar godt opp bak hekken.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Det ser nå ut som om de enkelte fylker eller kommuner langs kysten fastlegger sine egne fartsgrenser.

 

Uten å ta stilling til om jeg er for eller imot dette; er det noen som kan fortelle meg hvordan myndighetene mener at jeg skal gjøre meg kjent med de respektive lokale forskrifter?

 

Må jeg ha med PC og Internettilkobling og kontinuerlig mens jeg er underveis, følge med på Lovdata for å kunne orientere meg om lokale forskrifter (eksemplet i linken er for mitt eget hjemdistrikt). Eller må jeg skrive ut forskriftene for alle distrikter jeg planlegger å komme innom i ferien (og holde meg strengt til det)?

 

Er det sikkert at alle forskrifter legges på www.lovdata.no? Eller må jeg også "surfe" innom de enkelte kommuner eller fylkers nettsider?

Link to post
Det ser nå ut som om de enkelte fylker eller kommuner langs kysten fastlegger sine egne fartsgrenser.

Uten å ta stilling til om jeg er for eller imot dette; er det noen som kan fortelle meg hvordan myndighetene mener at jeg skal gjøre meg kjent med de respektive lokale forskrifter?

Det er faktisk slik at du som ferdes på sjøen plikter å sette deg inn i de lokale reglene, herunder fartsgrensene, der du ferdes eller akter å ferdes. Disse reglene som gjerne er ulike fra kommune til kommune er på ingen måte enkelt å skaffe seg oversikt over slik situasjonen er idag. Ofte må man lete fram bestemmelsene fra kommunale forskrifter og vedtekter.

Men husk, det er ingen plikt å ferdes på sjøen, det er tvert om aldeles frivillig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Det er faktisk slik at du som ferdes på sjøen plikter å sette deg inn i de lokale reglene, herunder fartsgrensene, der du ferdes eller akter å ferdes.

Helt inneforstått med det rem. Intensjonen med innlegget var ikke ment å være sarkastisk eller morsom. Men en seriøs vinkling mot hvordan man på en praktisk og enkel måte skal kunne sørge for å være innsatt i de lokale regler. Til enhver tid

Link to post

Holder man 150 m avstand fra land så er man ganske så trygg mht. til de forskjellige kommunale forskriftene. Forøvrig er det jo ikke endringer hvert år. Eks. har Bærums 150 m vært siden 1981 .(Ikke 1965 og 100 m som jeg trodde :lol: ).

 

Eller er det noen kommuner som enda større avstand?

 

Angjeldende 5 knop er jo en maxfart og kan være for fort det også.

 

Edit: Anonym har gjort rede for den riktige avstanden nedenfor :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Holder man 150 m avstand fra land så er man ganske så trygg mht. til de forskjellige kommunale forskriftene. Forøvrig er det jo ikke endringer hvert år. Eks. har Bærums 100 m vært siden 1965. (Ikke 150 m som svært mange tror).

 

Eller er det noen kommuner som enda større avstand?

 

Angjeldende 5 knop er jo en maxfart og kan være for fort det også.

 

Du bør kanskje sjekke denne forskriften..

http://www.lovdata.no/for/lf/sj/tj-19810804-3050-0.html#1

De har forøvrig hatt samme forskrift siden 1981 i Bærum.

Link to post

Hvordan man til enhver tid skal kunne sørge for å være oppdatert har jeg ikke noe godt svar på Svenning. Jeg er redd en må gå den tunge vei, og søke opplysninger i lokale båtforeninger og marinaer der en ferdes. Ellers kan det jo være en god leveregel å ferdes deffensivt feks å holde under 5kn. nærmere land enn 100 meter. Det skal vel mye til om noen kommuner har strengere regler enn dette.

Mange kommuner har i tillegg til slike 5/100 eller 5/150 bestemmelser regler som går på nedsatt hastighet innenfor et geografisk område gjerne avgrenset av de ytterste øyene i skjærgården. Således trenger det ikke være fri fart selv om det er både 4 og 500 meter mellom øyene. Mange går skoa av seg her.

Synd forslaget om felles fartsgrenser for hele landet ble lagt på hylla.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg får vel budsjettere med en egen båt-PC og god Internettforbindelse til sommeren da :yesnod:

Det var vel, hvis jeg ikke husker alfor feil, oppe et forslag til "standard Norske" forskrifter for et år eller to siden. Men dette ble nedstemt eller ikke besluttet. Kunne vært litt interessant å høre svaret om man som lovlydig borger spør f.eks Helga Pedersen om hvordan man skal sørge for å ha kjennskap til de lokale forskrifter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...