Golden Gate 37 Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Fart er dessverre noe som er relativt, mens fartsbegrensningene er konkret. Med det mener jeg at noen båter ikke er lagd for å gå fort, mens andre er det. Jeg har som de fleste med deplasementsbåter også en gummijolle, denne er ikke mye tess i 5 knop! Og det er der den benyttes ( innafor 100m). Den lager forholdsvis store bølger om farten må holdes så lavt. Marexen er derimot ikke lagd for fart, opptil 6-7 knop lager den nesten ingen hekkbølger. Jeg klarer 14 knop på max, men da er det ikke spesiellt hyggelig for andre rundt meg, så jeg forstår at jeg ikke kan tillates å kjøre så fort! Derimot mener jeg det er skivebom å pålegge alle båter lik fartsgrense bortsett i fra trange farvann, utafor badestrender og lignende. Sjøveisregel 6 (Sikker fart)dekker alle omstendigheter vedrørende ferdsel på sjøen, da ikke bare egen sikkerhet er gjeldende men også alle andres. dette omfatter ikke minst hekkbølger Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Astor Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Kunne man, her på BP medlemsider laget en oversikt over de forskjellige fartsgrensene kysten rundt? Begynt ved Halden og jobbet oss rundt, etter fylkeksvise oversikter? Det hadde vært et stort pluss å kunne hatt denne for hånd når man planlegger neste ferietur. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sailorboy Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Her er en fin oversikt over de forskjellige hastighets bestemmelser langs vår langstrakte kyst Kystverket Hastighetsforskrifter sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Den var oversiktlig og fin. Noe slikt jeg hadde tenkt. lager bokmerke på denne. Takk! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Anonym Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Fart er dessverre noe som er relativt, mens fartsbegrensningene er konkret.Med det mener jeg at noen båter ikke er lagd for å gå fort, mens andre er det. Jeg har som de fleste med deplasementsbåter også en gummijolle, denne er ikke mye tess i 5 knop! Og det er der den benyttes ( innafor 100m). Den lager forholdsvis store bølger om farten må holdes så lavt. Tullprat fra ende til annen. Alle båter har en skroghastighet.. Holder man seg under den blir det tilnærmet null bølger, for jolla di er det nok bare en del mindre enn 5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Jeg synes kartutsnittene fra Aust-Agder fylke som viser fartsgrensene er bra. Ulempene med forskrifter uten kartutsnitt er at man må bruke tid på å finne de forskjellige posisjonene i kartet som er nevnt i forskriftene. Fartsgrensene i Mossesundet er et eksempel på hvor mye man kartlegge for å finne ut hvor man må seile under 5 knop og hvor man kan seile hurtigere. Og her er det mange som bryter reglene om sommeren. Her er lenken til forskriften: http://www.lovdata.no/for/lf/sj/tj-20070206-0132-0.html Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Jeg kan ikke finne Moss og de farsgrensene man har i Mossesundet i oversikten til Kystverket. Da kan det være vanskelig å følge lokale vedtak. Skiltet på Rosnestangen viser også feil fartsgranse hvir jeg ikke husker helt feil. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Jeg kan ikke finne Moss og de farsgrensene man har i Mossesundet i oversikten til Kystverket. Det var grunnen til at jeg la ut forskriften. Det er ikke lett for myndighetene å holde seg selv oppdatert. Det eneste stedet hvor alt er oppdatert er på www.lovdata.no. Jeg vil legge til at det ikke er lett å finne de lokale fartsbestemmelsene. Jeg tar noen eksempler fra utlandet. Jeg trodde lenge at Kielerfjorden var uten fartsbegrensning, inntil jeg sist sommer ble stoppet av en politibåt (og de er det mange av i Kielserfjorden). En hyggelig kvinnelig politi gjorde meg oppmerksom på fartsgrensen (tror den var 8 knop) langt ute i fjorden. Jeg så senere på AISen at ferjene holdt større fart enn meg. Jeg har forsøkt å finne fartsgrensene i Danmark. De svarene jeg stort sett har fått er at Danmark ikke utfører noen spesiell kontroll med hastigheten til båttrafikken. I sommer møtte vi i Limfjorden mot Aalborg en lekter som ble skjøvet av en spesialbåt for lekterfrakt. På radaren målte jeg farten til omlag 15 knop. Skal si denne lekteren lagde noen svære bølger som sveipet kraftig over alt flytende. I Bohuslen i Sverige skal man være forsiktig. Kystverket/politiet har bl.a. i området Kungshavn - Smøgen i flere år foretatt lasermåling av seilfarten, og der er marginene små før man blir ilagt bot. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 I Bohuslen i Sverige skal man være forsiktig. Kystverket/politiet har bl.a. i området Kungshavn - Smøgen i flere år foretatt lasermåling av seilfarten, og der er marginene små før man blir ilagt bot. Nå har vi fartet på svenskekysten i svært mange år, og skjelden ser vi så mye stygg kjøring som akkurat på disse trange strekkene mellom Båhus-Malmøen og opp mot Sotekanalen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
roaldbj Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Helt enig rem, og det er ikke så mange stedene jeg ser at folk på land veiver med hendene og viser de fem fingrene - i alle fall når båten har norsk flagg. Jeg er nøye med farten i disse områdene, seiler som regel i fem knopp, likevel veiver de med armene sine. Stakkars beborere - det kan ikke være hygelig å ha sammenhengende bølgedannelse i 4 - 5 uker om sommeren. Min erfaring er at de lokale beboerne/hyttebeboerne er de som seiler med størst hastighet - dette ut fra observasjoner jeg har gjort fordi jeg seiler endel om natten/tidlig morgen i områdene. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Tullprat fra ende til annen.Alle båter har en skroghastighet.. Holder man seg under den blir det tilnærmet null bølger, for jolla di er det nok bare en del mindre enn 5 knop. Ja du fant nå bare et annet ord for det da Anonym! "Skroghastighet" skal legge merke til det! Og jeg mener "Skroghastigheten" er bedre begrensning enn generell fartsgrense. Selvfølgelig må det taes hensyn til andre, man kan ikke holde "Skroghastighet" overalt når andre er i nærheten, men dette tar altså ikke lovforslaget hensyn til! Og det er stor forskjell på en Fairline 50`med "Skroghastighet" på 30 knop enn en jolle med "Skroghastighet" på det samme. Og det ser det ikke ut som du skjønner bæret av, det skremmer meg De nye reglene som er foreslått for Agderfylkene er 5 knop innafor 100m, og 30 knop ellers innaskjærs, utaskjærs blir det fri fart. Om du ikke forstår at dette vil medføre at båtene ikke lengre tar hensyn til "Skrogfart" men kjører tillatt hastighet så har du et problem. Vannsport er et annet problem med dette, avgang fra land blir jo umulig da de fleste foretrekker å stå på vannski i litt større hastighet enn 5 knop. Man må altså 100m ut fra land for å starte, og der kan 20-30-40 fotere passere i 30 knop Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Anonym Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 (redigert) Ja du fant nå bare et annet ord for det da Anonym! "Skroghastighet" skal legge merke til det! Og jeg mener "Skroghastigheten" er bedre begrensning enn generell fartsgrense. Selvfølgelig må det taes hensyn til andre, man kan ikke holde "Skroghastighet" overalt når andre er i nærheten, men dette tar altså ikke lovforslaget hensyn til! Og det er stor forskjell på en Fairline 50`med "Skroghastighet" på 30 knop enn en jolle med "Skroghastighet" på det samme. Og det ser det ikke ut som du skjønner bæret av, det skremmer meg Du vet åpenbart ikke hva skroghastighet er. En 50 fots båt med skroghastighet på 30 knop finnes ikke. Hva gjelder sutringa di i forhold til vannski og sånt har mange kommuner egne områder regulert for dette, nettopp for at det ikke skal foregå midt i leia.. (der du åpenbart vil dra vannski) Redigert 12.November.2007 av Anonym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Jeg kan ikke finne Moss og de farsgrensene man har i Mossesundet i oversikten til Kystverket.Da kan det være vanskelig å følge lokale vedtak. Skiltet på Rosnestangen viser også feil fartsgranse hvir jeg ikke husker helt feil. Du husker helt rett Astor. Skiltet på Rosnestangen ble i sin tid satt opp "på privat basis" av en ivrig Havnefoged uten at dette var hjemlet i lovlig fattede vedtak i riktige organer. Men nå er dette gjort riktig; forskriftene finner du på Lovdata. Vet ikke hvorfor de ikke finnes på Kystverkets sider ... Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Du vet åpenbart ikke hva skroghastighet er.En 50 fots båt med skroghastighet på 30 knop finnes ikke. Hva gjelder sutringa di i forhold til vannski og sånt har mange kommuner egne områder regulert for dette, nettopp for at det ikke skal foregå midt i leia.. (der du åpenbart vil dra vannski) Offshore båter er kanskje ikke 50`, men det er ikke langt unna heller. Og de går da mye fortere enn 30 knop. Poenget mitt er at fartsgrense på 30 knop betyr at båtene vil holde opp mot sin maxhastighet i disse sonene. Og da er ikke jolla problemet, da er det størrelse. En jolle i 30 knop kan nok forestå noe skade men ikke sammelinlignet med en sværing. Og hva gjelder vannski; jeg driver ikke med sånt, men har stor forståelse for de som liker å drive med det. Mange kommuner har heller ikke avsatt spesielle områder for det. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Anonym Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Offshore båter er kanskje ikke 50`, men det er ikke langt unna heller. Og de går da mye fortere enn 30 knop. Poenget mitt er at fartsgrense på 30 knop betyr at båtene vil holde opp mot sin maxhastighet i disse sonene. Og da er ikke jolla problemet, da er det størrelse. En jolle i 30 knop kan nok forestå noe skade men ikke sammelinlignet med en sværing.Og hva gjelder vannski; jeg driver ikke med sånt, men har stor forståelse for de som liker å drive med det. Mange kommuner har heller ikke avsatt spesielle områder for det. Skroghastighet og toppfart er to helt forskjellige ting!I toppfart holder en planende båt langt høyere hastighet enn skroghastigheten, også kalt deplasementhastighet eller.no sånt.Det du prater om her er båter som planer, og derfor har kommet seg ut av deplasementhastighet for lenge siden! Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Og da er ditt poeng at ingen skal holde høyere hastighet innaskjærs enn "deplasementhastigheten" eller briefer du bare med nye ord? Rart uansett for noe må det jo være du er uenig i siden du gidder å argumentere så heftig på løsrevne deler av mitt innlegg. Men jøss, la oss nå inderlig komme dit at denne loven vedtas, så kommer ramaskriket om hekkbølger fortere enn f#¤% Og da må jo lovgiverne vise handlingsevne ser du, og det betyr jo noe positivt! 5 knop innaskjærs, overalt, er mitt tips at det blir. Og siden min trivselshastighet ligger rundt 7 knop betyr det ikke så mye for meg, men de som har raskere båter får jo svi og det er vel kanskje like greit... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
MT. Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Det enkleste er nok å konvertere til seilbåt. Problemet er at det ser ut til at konverteringen går utover humøret... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Golden Gate 37 Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Det enkleste er nok å konvertere til seilbåt. Problemet er at det ser ut til at konverteringen går utover humøret... Skulle svært gjerne hatt seilbåt Helst en Colin Archer eller lignende, men da blir madammen på land er jeg redd. Båttur på skrå er helt uaktuellt for henne Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
MT. Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Båttur på skrå er helt uaktuellt for henne Bildene kan jo spikres i nedre kant, også? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Lanber Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 I sommer gikk vi med vår 18 fots Albin Siesta snekke fra Grimstad til Lyngør. Den opplevelsen var med å spikre en avgjørelse på å konvertere til seilbåt. Det var mye uvettig kjøring av større campingcruisere i leia innaskjærs. Har ikke tall på hvor mange ganger vi hadde rekka ned mot vannet og inventaret ommøblert. Måtte de alle få restskatt og impotens! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Båttur på skrå er helt uaktuellt for henne Dette er vel blant de største mytene om seilbåter... er i allefall min erfaring etter å hatt seilbåt i litt over ett år... Unntakene er vel or de virkelige seilfanatikerne, men for meg som er en hobby seiler så er det svært sjelden jeg ser 20 grader.... det er vel omtrent som livet fortoner seg i halvplaner, dog er det "nesen" som er i sky der med omtrent samme vinkel Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Golden Gate 37 Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Det var mye uvettig kjøring av større campingcruisere i leia innaskjærs. Har ikke tall på hvor mange ganger vi hadde rekka ned mot vannet og inventaret ommøblert. Måtte de alle få restskatt og impotens! Dette er problemstillingen,ja Og straffen passende Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
sailorboy Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg har lenge irritert meg over at det lages nye fartsbegrensninger langs kysten for oss båtfolk uten at dette er behørig skiltet på land eller i kartene. Det være seg i papirkart eller elektroniske kart. Sendte derfor en forespørsel til Kystverket om dette, og fikk svar i brevs form : Svar på spørsmål vedrørende regelverk for fartsbegrensning langs kysten Vi viser til Deres e-post av ...... hvor De stiller spørsmål om alle båtførere må sjekke dagens regelverk før de tar seg en tur på sjøen. Enhver som ferdes på sjøen har plikt til å sette seg inn i de regler som gjelder i området de ferdes. I norsk rett har man blant annet prinsippet om at rettsvillfarelse fritar ikke. At man ikke kjenner til regler om fartsbegrensgninger i et område, fritar ikke for ansvar. Ved fastsettelse av nye lokale fartsforskrifter til sjøs, blir forskiftene rutinemessig oversendt fra Kystverket til Statens kartverk Sjø. Dette for at Statens kartverk Sjø skal markere fartsbegrensningene i sjøkartene, både i sjøkartene på papir og i de elektroniske sjøkartene. I tillegge vil forskriftene kunngjort i Etterretning for sjøfarende (Efs) Kystverket har ikke noen umiddelbare planer om å sette i gang et arbeid for å få Statens kartverk til å markere gamle fartsforskrifter som ikke har blitt inntegnet i kartene. Men som sagt vil alle nye forskrifter og endringer i eldre fartsforskrifter bli markert i sjøkartene. Slik situasjonen er i dag må man sjekke regelverket for hver enkelt område. Som De selv har sett, så er Lovdatas og Kystverkets sider på internett nyttige steder for å få en oversikt over gjeldende fartsforskrifter i et område. I tillegg har hver kommune hvor det er fastsatt et havnedistrikt, plikt til å utarbeide en oversikt over gjeldene bestemmelser og andre opplysninger for den som bruker området eller oppholder se der. Vi håper at dette var et tilfredstillende svar på Deres spørsmål. Med hilsen ...... Kystverket Hovedkontoret - Juridisk Avdeling sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Da er det ikke enkelt å vite hva regler som gjelder langs kysten. Det tryggeste er vel å holde seg langt fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Jeg går inn på siden til Statens kartverk for å lese sidene http://www.statkart.no/efs/efs.html, Etterertning for sjøfarende, men får ikke opp noe på disse sidene. Uansett hvor mye jeg prøver så låser maskinen seg når jeg prøver å åpne sidene. Er dette bare hos meg eller er det hos flere også? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.